Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur til Canarie øyene


Anbefalte innlegg

Fikk plutselig ett innfall om å ta en billigreise/hopp på tur til canarieøyene for å "lade" batteriene.

Ønsker å gå mest mulig i fjellet der nede.

Søkte litt frem og tilbake og fant ut at mange skryter av øya La gomera - http://no.wikipedia.org/wiki/La_Gomera

Er det noe som har erfaring med å dra på fjelltur i disse strøkene ?

Kom veldig gjerne med tips til reisen.

Tenkte litt sånn at øya La gomera er så pass liten at man kan ta seg frem med trøsykkel ?

Men så kunne jeg gjerne tenkt meg å vært på Teide og da(Tenerife) :wink:

Finnes noe liknende turistforeningen's hytter på canarieøyene, sånn at man kan legge opp en rute ?

Som sagt kom med tips/anbefalinger om dere har noen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut http://turbok.no/sydenbok/index.html den inneholder 70 turer i "syden", og mange av de er på Kanariøyene.

Jeg har ikke lest Sydenboka, men har både Turbok for Ålesund og omheng og tilsvarende bok for Molde området. Bøkene kan kanskje være vel detaljerte for folk som har fjellvandring som yrke nr. 2. Men for vanlige folk og ikke minst for nybegynnere så finnes det ikke bedre bøker. Har du noen i familien eller i omgangskretsen som du vil lokke til fjellet, så gjør disse bøkene jobben for deg. Og ikke blir de avskrekket av tempoet heller, for de oppgitte tidene er meget konservative.

Så med westcoastpeaks.com og disse turbøkene så er vi godt dekket her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du kommer ikke til å angre! Vi var på La Gomera for noen år siden og opplevde mye flott natur. Bodde faktisk på samme hotellet i Valle Grand Rey. Mange fotturister på hotellene i byen og muligheter for leie av sykler og kurs i stavgang(?!)

Vi leide bil for å ta oss rundt , tror jeg ville gjort det neste gang også. Lokalbefolkningen(?) kjørte som om bilen var stjålet og med få rette strekninger kjørt de like gjerne forbi i svinger!

God tur

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå tur på Kanariøyene, et turbøkene til Anita og Birger Løvland uunnværlige. De har trålet øyene på kryss og tvers. Du får lånt boka (bøkene) på bibliotek.

Har lånt denne : http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2727621

Turguide til Kanariøyene

av Anita Løvland Birger Løvland Anita Løvland

Har ikke fått tid å lese i den enda :)

Noen som vet hvordan man tar seg frem til Teide fra La gomera ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turguide til Kanariøyene

av Anita Løvland Birger Løvland Anita Løvland

Har ikke fått tid å lese i den enda :)

Noen som vet hvordan man tar seg frem til Teide fra La gomera ?

Boka du nevner er ok, men kartene er litt leie...

Fred Olsen Lines har ruter fra la Gomera til Los Christianos på Tenerife. Leiebil i retning Teide er nok det enkleste. Husk at du trenger tillatelse for å besøke selve toppen. Taubanen tar deg til 3550 moh. Alternativt kan man gå fra ca 2200moh fra en liten P-plass et par km lenger bort enn der taubanen går opp. Man kan også gjøre som "Snilen" og gå fra havnivå, men da bør du sette av god tid.....

Søk på "Tenerife" på fjellforum så finner du mer info.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan man gå fra ca 2200moh fra en liten P-plass et par km lenger bort enn der taubanen går opp.

Dette er en veldig fin dagstur, som jeg og noen flere gjorde i 1997. Det var visstnok påbudt å følge gangstien, som slynger seg oppover vulkanen. Utenfor stien er den vulkanske steinen svært porøs, nesten litt isopor-aktig. Fra toppen (Spanias høyeste) ser du de aller fleste av Kanaryøyene, inkludert den ytterste, El Hierro. Vær forberdt på nysnø de øverste hundremeterne, samt en djevelsk svovelstank på toppen :-) Vi tok buss til og fra nevnte p-plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet ett gps kart over La gomera, men det er så mye streker av forskjellige farger.

Noen som vet hva de forskjellige merkingene betyr ?

Brun tynn strekk

Brun tykk stiplet strek

Blå stiplet strek

dobbel tynn sort strek

Gul vei

Hvit vei

Se vedlagt bilde.

post-5822-133474738358_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

TF 713 er hovedveien over Gomera (careterro del centro), en god asfaltert vei. De hvite veiene er veier av dårligere standard, men mange er asfaltert. Bredden angir vel sannsynligvis standarden. På mitt Gomerakart har noen av disse hvite veiene angitt en sykkel, sannsynligvis for å fortelle at dette er fine veier å sykle på. (Dete r mye opp og ned!)

Brun tynn strek er høydekoter, brun stiplet er stier. Blå stiplet er bekker / flombekker.

God tur

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.