Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er det minst folk i Oslo-/Bærumsmarka?


Babelfish

Anbefalte innlegg

Annonse

Parker ved Stein gård (veien over fra Haslum til Lommedalen). Fin skuterløype til Burudvann. Du kan også kjøre videre til Lommedalen og opp til Burudvann parkeringsplass. Enda nærmere er løypa som starter ved Haga.

På Skytterkollen (Fossum), Sørkedalen og Vestmarksetra er det mye folk, men mange fine løyper. Den kjedelige løypa fra Bykrysset i Lommedalen er full av O2ere. Skoglund (veien mot Sollihøgda) er et snøsikkert startspunkt med lite folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat flyttet til Stabekk i Bærum, og tok meg en tur på ski med bikkja i stad (fra Bogstadvannet). Der var det enormt mye folk, gitt.

Er det noen som har tips til hvor man kan gå på ski uten å gå i kø? Må være oppkjørte spor.

Problemet vil løse seg selv om kort tid.

De du nå møter i marka er i stor grad 100% Norsk urbefolkning. Men med dagens løssluppne innvandringspolitikk så skjer det en folkevandring i Oslo der Norsk urbefolkning trekker seg ut av Oslo og blir erstattet av innvandring ifra den 3'de Verden.

Global fattige mennesker som skal urbanisere byene og kvele vekst og forbrukersamfunnet og det "borgelige" middelklasse "overtaket" som nå står i veien for et sterkt AP/SV?

Problemet vil vel være at om få år så er det ikke politisk vilje eller økonomisk evne til å opprettholde dagens løypenett om vinteren i "Marka"?

Sosialistenes/ventresidens brente jords politikk?

Hvorfor tror du tror du den radikale meningsløse fredingen av "Marka" ble fratatt Oslo og hevet til nasjonalforsamlingen/stortinget?

Fordi Oslo politisk om få år ikke vil bli styrt av Norsk urbefolkning og tradisjonelle norske politiske partier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forslag er:

Fra Stein (baksiden av Kolsås) mot Fiskelaustjern, og deretter Brunkollen/Tjæregrashøgda eller Burudvann

(EDIT: Det går noen løyper over golfbanen fra Haga. De burde også være mulig å følge for å ta seg inn til Muren og så i retning Brunkollen eller Burudvann)

Du kan også kjøre til Burudvann og parkere der. Da er det mest naturlig å gå tll Vensås, Jonsrudkampen, Vidvangdhøgda, og så fritt valg i alle retninger. (evt. tilbake mot Tjæregrashøgda)

I Vestmarka er det nok best å starte fra Skoglund og opp til Mikkelsbonn. Derfra kan du gå i mange retninger, men vil nok treffe på en del folk, kanskje med unntak av å gå nordover mot Sollihøgda.

Ingen steder i Bærum/Oslo kan du nok forvente å få den store ensomhetsfølelsen, men disse utgangspunktene er etter mitt syn de beste hvis du bare styrer unna de mest populære tidspunktene på lørdag/søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda et detaljert og godt svar! Jeg forventer selvsagt ikke å være helt alene, men når jeg går med hund er det slitsomt å hele tiden passere langrennsløpere oppover, og samtidig få dem brølende bak meg nedover fordi jeg må ta det med ro (selv om bikkja holder seg til høyre for sporet til enhver tid).

Må også investere i en skikkelig lykt, tror jeg. LED Lenseren var ikke noe særlig i mørket i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert en interessant diskusjon, Halling - men denne tråden er en tipstråd til hvor man kan slippe å gå i kø når man er ute på ski.

Det er vel egentlig et dustespørsmål?

Er det ikke?

Hvor tror du at du får oppkjørte løyper der ingen går? Rent botsett ifra deg og din hund?

Okay du må søke tidspunkt som er utennom famile- , arbeids- og idretts-rytmen.

Rundt 11-12 tiden på hverdager er perfekt når det gjelder ensomhet og personligheten på de mennesker du møter!

Du vil møte mennesker som koser seg og som har tid og som har overskudd.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig et dustespørsmål?

Er det ikke?

Hvor tror du at du får oppkjørte løyper der ingen går?

Jeg tror du må lese posten min en gang til. Jeg spurte ikke etter steder "der ingen går", men steder der man slipper å gå i kø. Jeg traff i alle fall 70-100 skiløpere de første to kilometerne i dag, og det blir litt vel folksomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må lese posten min en gang til. Jeg spurte ikke etter steder "der ingen går", men steder der man slipper å gå i kø. Jeg traff i alle fall 70-100 skiløpere de første to kilometerne i dag, og det blir litt vel folksomt.

Ja det er noe skikkelig herk. Spesielt når jeg skøyter og folk flest bruker klister som ødelegger glien min dersom jeg setter skiene i sporet!

Okay du må søke tidspunkt som er utennom famile- , arbeids- og idretts-rytmen og etter at sporene har blitt preppet opp sørkedalen til hegglivannet.

Løypa er noe tøff så da faller veldig mange ifra allerede der?

Rundt 11-12-13-14 tiden på hverdager er perfekt når det gjelder ensomhet og personligheten på de mennesker du møter!

Du vil møte mennesker som koser seg og som har tid og som har overskudd, som vil smitte over på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Går mye i dette område. Du skal ikke langt utenfor hovedløypene førenn du får freden. Søndag ettermiddag virret jeg rundt i Bærumsmarka på ulike "elgtråkk" og scooterløyper og traff ingen førend jeg kom ut på hovedløypene i Fosssum området.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! Høres veldig bra ut. Den skuterløypa til Burudvann, er den bred nok til at jeg kan bruke skøyteskia?

Den er ingen typisk skøyteløype. Da må du nok til de mer trafikerte løypene, men det hender at folk har ploget såpass mye der at det går å skøyte. Den er bred nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiturer i Nordmarka er veldig populært så det er ikke så lett å finne "øde" områder.

De fleste løypene som er stiplete på kartet er ofte ganske lite brukt. Et eksempel er naturløypa som går litt inne i skauen på østsiden av veien mellom Sognsvann og Ullevålseter.

Den norlige delen av Lillomarka er også en mulighet. Naturløypene her er ofte ganske glisne. Start gjerne fra Maridalssiden.

Det er også flere naturløyper som man kan ta av fra hovedløypene i områdene nord for Sørkedalen. de er godt merket på kartet.

Sommerstid er det et helt annet kapittel. Da kan man vandre rundt i både Nordmarka og Østmarka i dagevis uten å treffe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Stabæk er det ikke lange motorveitur til Sollihøgda.

Fra selve Sollihøgda er det to løyper nordover: Sneskooterløype og Linjeløypa. Litt før Sollihøgda på Høymyr er det to andre løyper: Toresplassløypa og Djupdalsløypa.

Minst folk er det i vestligste sneskuterløypa som er småkupert naturløype som trenger en del sne. Heller ikke overbefolket i LInjeløypa og Toresplassløypa. Når lite sne i lavlandet kan Djupdalsløypa bli ganske folkksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.