Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Breidablikk


Torgis

Anbefalte innlegg

Har fått sansen for denne skia, mest pga. fellelås-systemet og mangelen på stålkant. Det siste er for å holde hunden min trygg :wink: Men når jeg har spurt om denne i butikker, var det én ekspeditør som sa at denne skia blir helt rund under av for mye ploging? Altså at kantene blir nedslipt av snøen. Er dette mulig? Blir litt overrasket dersom skiene er så myke i materialet. Ekspeditøren mente sågar at dette hadde skjedd med hans ski i løpet av én sesong! Dette må vel uansett være grunn til å få nye ski på garantien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, bruker Breidablikk sjøl, har hatt skia en sesong, og snørekjører i snitt ei mil pr dag med 2 bikkjer. Det blir myyyye ploging, men jeg har ikke merket noe til at skia har nevneverdige slitte kanter. Hadde de blitt avrundet etter èn sesong ville jeg satset på å sende de inn på garantien.

Syns forøvrig at Breidablikk skia til Åsnes er (mer eller mindre) de beste skia jeg har hatt og kan anbefale disse! Skal du kjøre i spora så kan du glemme disse, til det er de alt for breie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vurderer også breidablikk skia, mest fordi jeg om noen år har planer om anskaffelse av hund og forhåpentligvis fortsatt bruker de samme skiene jeg kjøper i dag..

Skiene skal også benyttes under npl om noen år. Hvordan er disse med sekk og pulk i hard sidevind på skare? Gir skiene god nok kontroll nedover på tross av mangel på stålkanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt Breidablikk, men en Fisher-ski uten stålkant, og jeg synes det blir for dårlig på skareføret på fjellet. Ski uten stålkant blir rundere i kantene etter et par år, og jeg føler jeg mister litt av kontrollen når jeg kjører på skare/is, som det ofte er på fjellet utover vinteren.

Har nå tatt i bruk mine gamle ski med stålkant på disse turene i påvente av at økonomien tillater kjøp av nye ski med 3/4 stålkant. :(

Nå har jeg stort sett hunden løs få fjellturer, så det er egentlig ikke så stort problem med stålkantene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du med deg hund, så kjører du ikke på stålkanter. Ja, sjansen er liten for at du kjører på bikkja, men den dagen det skjer, blir skadene enorme. Jeg har sett skader etter et sammenstøt i relativt liten fart, og det var nada igjen av beina til hunden, og den måtte avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gikk for Breidablikk med bc magnum binding til, betalte 3000kr. Inkl binding på intersport i Tromsø. Kjøpte crispi stetind til 1499kr fra oslosportslager. Så kom fra det ganske billig. Testa skia i dag og syns de er veldig lekne og lette i bakkene. Bærer bra i dyp snø og kjentes gode å gå med. Veldig stive sko så tar vel noen turer før alt er tipp topp og de er skikkelig gått inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kan bare svare hva jeg nettopp kjøpte selv. Har ikke fått testet de enda pga snømangel.

Jeg er 187cm og veier 95 kilo. Jeg valgte 190 lengde på ski. Anbefalt for meg var vel 190 eller 200.

Skal bruke de mest i marka så derfor de korte. Skulle jeg gått mer flatere terreng ville jeg tatt 200.

Utstyrte de med en BC Magnum binding og Alfa Kikut støvler. Fikk en bra pris på det.

Av kortfell så langt her jeg valgt 45mm.

Staver er Gipron Rondane, teleskopstaver med ett ledd. Valgt teleskop så jeg kan variere litt lengde avhengig av hvor mye man synker i snø, og om jeg går med sekk eller ikke.

Får vi se om jeg har valgt riktig når snøen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to par med Breidablikk og ingen er blitt "runde". Noen hakk i kantene må man regne med hvis man er uheldig å treffer toppen av en stein eller ramler ned en steinrøys med Reconpack og to hunder i bånd. Det var ikke særlig hyggelig. Jeg synes skiene bærer veldig bra i dyp snø, men er ikke så greie på skareføre.

Jeg er 184cm og 92kg og har et par på 190 og et på 200. Det ene paret med Voile 3 pin u/wire og det andre med noen gamle Chilli bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo strengt tatt ikke en ski for skaresnø... Mine ble litt runde i kantene etter noen 1-12 mil på skare i påsken. Men så er jeg 110kg og må kan vel ikke regne med noe annet. Men syns de er såpass enkle å manøvrere så det gikk greit, enda med pulk på slep. Var nok heller utfordring at man var sliten i beina de siste kilometerne inn til hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.