Gå til innhold
  • Bli medlem

C-1 padling


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå bygd om en Jefe elvekajakk til C1 og har noen spørsmål.

Dette er et lite forsøksprosjekt siden jeg aldri har sett en C1 før jeg bygde denne. Den er bygd etter ideer fra cboats.net og http://www.riverrunner.de/?page_id=154

Etter en liten prøvetur i dag dukker det opp noen spørsmål:

(Det er mange usikkerhetsfaktorer her: Første gang jeg padler om vinteren, første gang i en kort kano og første gang jeg har bygd en C1)

Hvordan ser trimmingen ut?

jefe_trim.jpg

Her forsøker jeg å se rett fram uten å lene meg til en ende. Spruttrekket er et NoName kajakktrekk.

Det er en liten snutt av meg som forsøker å padle noen tak. Husk at det er min først tur i en kano kortere enn 15 fot.

http://folk.ntnu.no/karsted/hosting/bad_paddeling_tecnique.MP4(.MP4, 12Mb)

Her er noen bilder av innmaten og tullingen som prøver dette:

moron.jpg

outfitting.jpg

Tips om hva jeg burde endre for å få det enda bedre?

Jeg skal kutte ned ankelstøttene en del og legge 5 cm mer med skum mellom knærne for å få de helt ut i sidene.

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det første som slår meg er at du må få deg en kajakkåre :wink:

Trimmingen virker ikke gal spør du meg, men jeg er ingen elvekajakk ekspert. En annen ting du skal være obs på er å ha ting i kajakken som du potensielt kan henge deg fast i skulle du gå rundt. Skjer det i elv, så er det potensielt livsfarlig og ikke komme løs fra kajakken ved ett fall.

Virket jo ellers imponerende, ble nesten litt inspirert :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes kansje ikke så godt på bildet av innmaten men,

Fremst på aluminiumsprofilen sitter det en kamspenne. Begge lårstroppene er festet gjennom bøylene og inn i denne. Fra "hendelen/kamen" går det en et tynt tau og så en stropp. Stroppen trer jeg over kanten av cocpiten og under spruttrekket. Så når jeg drar i den popper sprut trekket og lårstroppene løsner. Så vidt jeg har skjønt fra kajakkpadlerene kan de heller ikke komme seg ut uten å dra i spruttrekket.

Jeg er litt bekymret rundt det å kile beina inn under bakdekket så det kan være jeg legger inn en ekstrudert isoporplate som et skott så jeg ikke kan kile fast beina. Jeg forsøkte ikke å rulle i elva nå, men det blir vel noe baseng trening håper jeg.

Jeg har og fått tips om å lage en ryggstøtte så jeg ikke sklir lengre bak etter som jeg padler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har kanoen fått seg noen modifikasjoner:

Setet er bygd om til et med ryggstøtte, samtidig som jeg flyttet det framover etter råd fra andre

Skum på cocpitkanten der hvor hoftene kan treffe

Lengre stropp på utløsningen av remmene.

Det er nå testet i baseng og det var kjempegreier!

Jeg fikk til å rulle greit så det er lettere enn med en kajakk.

Vann og kamera passer dårlig sammen så det var ingen bilder nå men skal prøve å få tatt noen av kanoen i alle fall.

:)

Et dårlig bilde av hvordan det ble:

outfitting2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da har C1'en fått prøvd seg noen ganger. Konklusjonen er at det er veldig vanskelig. Jeg må virkelig jobbe hardt for å greie å holde balansen. Det har blitt en del svømmeturer for å si det sånn. Jeg sliter som ventet med å holde blodsirkulasjonen i beina. Nå har jeg måttet justere setehøyden så høyt opp at det starter å bli en del mer ustabilt enn når jeg prøvde i basseng.

Planen er å jobbe med rulla de neste turene så jeg ikke ender opp med å svømme i hvert stryk. Når en har svømt et par ganger blir jeg litt for stiv og gutser ikke nok på til at det blir noe morro. Havner alt for fort i "holde balanse-støttetak" modus. Da går det i alle fall ikke bedre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.