Gå til innhold
  • Bli medlem

Popnagle


sirsn

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal popnagle noe, og i den forbindelse lurer jeg på hva slags verktøy jeg må bruke?

Jeg har ikke peiling for å være ærlig, men gjorde et forsøk på å finne ut av det, men gidder ikke å komme hjem med feil verktøy :)

Kan jeg bruke denne f.eks: http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Skruanker/Tang-for-skruanker/

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Skruanker/Skruankersett-351-deler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen årsak. Det følger forøvrig med noen nagler (s.k. blind- eller popnagler) i esken.

Naglene er billige og koster 27 kroner for 100 stk.

Kalles blindnagler fordi du ikke er avhengig av å komme til på begge sider av emnene du nagler sammen. Og popnagler fordi de på den "blinde" side ved hjelp av tangen trekker en kule på enden av el metallstreng inn i naglen (niten) og denne slites av med et pop og strengbiten kastes/faller ut.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - men jeg kan bruke den til å feste f.eks fjellpulkens dragfester til en Paris pulk, ikke sant?

Ja, men jeg ville lagt noen små skiver på baksiden som forsterkning. Da låser naglene mot stålet i skivene, ikke mot plasten, og du får et sterkere feste. Pass på at du finner skiver med små nok hull til naglene, jo trangere, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant,,,,,,, kremt.

Det finnes masse forskjellige popp-nagler, store,små,vantette,fargede,større "skive" osv Hvor du skal leite etter det der du bor veit jeg ikke men whurt for eks. Veit ikke hva biltema har men om du finner noen litt grove med lang nok lengde til at du får en passe skive på begge sider av plasten i tillegg til det du skal feste så kan du sikkert bruke de med stort hell. Om du skal feste noe av metall med litt stor overflate behøver du nødvendigvis ikke skive på den siden av plasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker slike nagler er det viktig at de er lange nok. På en pulk som sikkert er laget av glassfiber eller lignende må du ha noe på baksiden av det som skal festes. En plate eller som tidligere beskrevet, en skive av et eller annet slag. Det beste er en plate, hvis det ikke allerede er en slik plate på pulken. En plate fordeler kreftene som festet blir utsatt for over et større område og du unngår at glassfiberen sprekker når du er halvveis på turen. Det finnes flere typer nagler.

http://tbentsen.no/images/stories/PDFer/emhart_pop.pdf#page=3

Velg den du synes passer best for det du skal feste. De fleste som selger disse naglene vil kunne gi deg råd. (Sansynligvis ikke en selvfølge på Biltema.)

Så er det materialet naglene er laget av. De leveres i flere materialer.

http://tbentsen.no/images/stories/PDFer/emhart_pop.pdf#page=4

Det vanligste er aluminium og rustfritt stål. Aluminium går stort sett over alt, men er litt svakere enn stålnagler. Vær oppmerksom på at ikke alle materialer bør kombineres da du lett kan få rust eller annen korrosjon ved å kombinere feil materialer. (Galvanisk korosjon.)

http://www.tingstad.no/default.asp?menu=820

Både rustfritt og Aluminium går mot de fleste høyvardige materialer, men bør ikke brukes mot materialer som ruster. Aluminium er vanligvis mest anvendelig i tilfeller hvor du er i tvil. Det finnes flere typer rustfritt stål, og ofte så oppgis det bare at materialet er rustfritt. Mye av det som betegnes som rustfritt er laget av urene legeringer, som f.eks. spisebestikk fra Kina. Dette ruster lett hvis det kommer i kontakt med f.eks. 18/8 eller 18/10 stål som ofte brukes i gryter eg kjøkkenvasker. Ellers har du 3/16 som f.eks. brukes til klokker etc. Crom vanadium og crom molybden er kvaliteter som brukes til verktøy etc. Til rør brukes ofte 3/16 eller super duplex, men sistnevnte blir i dag ofte erstattet av titanrør. Betegnelsen "Spesialstål" forekommer stort sett bare i postordrekataloger og kan være hva som helst.

Sikkert ikke så viktig for deg, men kanskje du plukket opp noe som kan komme til nytte en gang.

Når du nagler noe sammen bør du bruke en tvinge eller en klemme for å klemme de enkelte delene sammen før du setter naglen i. (Litt egnet lim mellom kan ofte være en fordel) Så setter du naglen i og passer på at den står godt mot underlaget på den siden hvor du brukre nagletanga. Naglen trekker delene litt sammen, men ofte så lite at du kan risikerer slark hvis du ikke bruker en tvinge eller en klemme. Hvis delen ikke sitter godt sammen vil det ikke gå lenge før det hele faller fra hverandre. Spesielt i områder med bevegelse.

Sjekk gjennom sidene jeg refererer til. Den kan inneholde nyttig informasjon hvis du ikke har erfaring med slike ting fra før.

Se også:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/innhold.nsf/tips042_popnagler.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for mange flotte svar.

Dessverre var Biltema tom for alt som hadde med tang til dette formålet å gjøre.

Når det gjelder naglene, så tenkte jeg å bruke de som fulgte med i pakken til Fjellpulkens dragfeste.

Ingen informasjon medfulgte denne pakken.

Aner ikke hvor mange mm de er, derfor heller ikke eksakt borr jeg skal bruke enda.

Har festet de med Tec7 og tvinner foreløpig.

Det er på en Parispulk, så jeg vil nok trenge en plate bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotehodet skrev.

Etter så mange gode svar så fikk jeg nesten lyst til å kjøpe en nagletang selv, kun for å nagle litt her og der.

Ja, poppnagletang er veldig kjekt å ha, men pass deg så du ikke blir avhengig.

Du husker sikkert hvordan det gikk med Knutsen og Ludvigsen da en konduktør falt av toget inne i tunellen deres. Han var tydeligvis blitt avhengig og klippet hull i alt han fant med bilettklippetanga si.

"Solen skinner ikke her, men vi spaserer likevel.

Vi har ingen søndagsklær. Dem klippet konduktøren hull I helt av seg selv."

Så nå kan kanskje poppnagler poppe opp over alt hjemme hos Rotehodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Biltema er utsolgt, noe som ikke er uvanlig her hos oss, så kan du forsøke Clas Ohlson eller en hvilken som helst verktøybutikk.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152357982

Til ditt bruk klarer du deg sikkert med en slik enkel tang, men skal du nagle mye så finnes det bedre verktøy.

En kammerat av meg bygget om en gammel rutebuss til campingbuss og skulle blende noen vinduer med metallplater. Da var popnagler tingen. Han begynte med en enkel håndmodell, men endte snart opp men en som gikk på trykkluft. Ja det finnes bedre verktøy hvis du skal til med større prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, REs - det var egentlig den jeg ville ha på Biltema i dag. Tenkte ikke på Clas Ohlson i det hele tatt. :S

Blir en tur dit på mandag, og de burde å ha det inne, ettersom jeg skal på tur til fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet: Søn Jan 23, 2011 10:23 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Du kan jo stikke innom nærmeste blikkenslager å spørre pent om han kan sette inn noen poppnagler for deg. Det tar han max 2 min, og han har med stor sannsynlighet akkurat den poppnaglen du trenger. Dette burde ikke bli dyrt.

Men da er han jo avhengig av denne "blikkfanten" hvis noe ryker. Med en tang i huset, eller i sekken for den del, så er han jo selvhjulpen så det holder.

"Selvgjort er vellgjort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg har lagt på lister på både pulker og kanoer, og det fungerer utmerket med popnagler. Siden vi la list på glassfiber pulker/kanoer behøvde vi ikke noe mothold (skive). Glassfiberen er så stiv at den holder naglen.

Men når det gjelder paris-pulken tror jeg den plasten ikke er så stiv, så der ville jeg lagt på mothold. Vi brukte denne http://www.seasea.no/Dekksutstyr/Lister/Fenderlist_PVC typen lister, du finner det på båtforretniger o.l. Det er den øverste typen som er enklest. Den gir en stiv kant som har stor slitestyrke.

Men siden den er lukket vil det være vanskelig å komme mellom for å legge inn en liten skive. Istedet ville jeg valgt å klippe små stykker av galvanisert stålbånd eller messingbånd der du skal poppe. Når du borer så borer du gjennom både plasten og stålbåndet, og da sitter det skikkelig fast. For å få lista på plass brukte vi bare å legge den i en bøtte varmt vann, da blir lista myk som spagetti (nesten).

Jeg ser at paris-pulken har to "hakk" på sidene, men jeg ville lagt på en heldekkende sidelist likevel. Da hekter det seg ikke fast når du er i småskog og kjerr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo stikke innom nærmeste blikkenslager å spørre pent om han kan sette inn noen poppnagler for deg. Det tar han max 2 min, og han har med stor sannsynlighet akkurat den poppnaglen du trenger. Dette burde ikke bli dyrt.

Som skrevet lenger oppe, så hadde jeg allerede selve naglen(e), ettersom de fulgte med i pakken fra Fjellpulken sine dragfester.

Det gikk lett som en lek å feste disse i pulken med en avlang tilpasset metallskive.

Må innrømme at jeg tok en tur rundt i huset i går for å prøve og finne andre ting jeg kunne nagle.. Fant ingenting :wink:

Takk for hjelpen, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.