Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ruta Gällivare-Sarek-Padjelanta-Sulitjelma


sindreisen

Anbefalte innlegg

Vi er to turkamerater som til sommeren skal prøve oss på denne ruta, eller noe lignende. Vi skal fiske (der det er lov), men tar ikke med kano. Hvis noen har gått i disse områdene og har tips å komme med, blir vi glade!

Tanken er tog Narvik-Gällivare, og tog Fauske-Oslo, evt noe fly. Logistikktips tas også imot med takk!

Det er også hyggelig å få svar og kommentarer på turbloggen vår, www.dorgerundt.com.

Turhilsen,

Sindre

post-7128-133474737444_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Nei jeg har ikke gåt denne turen dere planlegger, men jeg har sett på muligheten og har endel tanker om den. Dere har vel funnet kartene for hvor dere får fiske http://www.fjallen.nu/fiska/kartor.html Som dere ser er det et virrvar av regler om de forskjellige vannene, det skal godt gjøres å holde seg til reglene tror jeg :D

Jeg har sett debatter på svenske utsidan http://www.utsidan.se/forum/ og de hevder at de vannene som det er lov å fiske i stort sett er fisketomme. I padjelanta er det kun tillatt å fiske en km til side for stien, du ser selv på kartet hvor lite dere kan fiske da.

Det ser ut for meg etter å ha sett på Dorgerundt at hensikten med turene deres er å få fisket mye. Da tror jeg den turen dere har tenkt på ikke i særlig grad fyller det kriteriet.

Men hva med å starte i Katterat på norsk side, og følge nordlands-ruta sørover til Pauro og Røysvatn. Da kan dere bare skaffe fiskekort fra Statskog og stort sett fiske over alt. Hvis dere MÅ til Sulis er det mest praktisk å gå inn i Sverige ved Hellemobotn og følge Padjelantaleden sørover til Staddajokk og derfra rett over Sorjus til Sulis. Hvis dere ikke må til Sulis, kan det være mye bedre å følge Norge sørover til Rago og ende turen der. Det blir i alle fall mer fisking og fisk tror jeg, men det er stiløst terreng så dere må ha gode kart og GPS.

God tur i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg har veldig lyst til å se det indre av Sarek. At min turkamerat er en ivrig fisker innebærer imidlertid at det må være gode muligheter for det også (jeg setter jo pris på godt fiske jeg også, da). Men vi setter stor pris på tips fra noen som er litt mer kjent med geografien i området. Jeg skal se på kartet og de forslagene du har! Takk igjen!

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg og en kamerat gikk Nordkalott/Padjelantaleden fra Hellemobotn til Sulitjelma via Vaisaluokta siste halvdel av Juli i fjor.

Otto Støver har nok rett i at Padjelantaleden ikke er noe utpreget fiskeparadis, men matfisk får man nok.

Vi opplevde best fiske i fjellet over Hellemobotn, langs Valldajåhkå, i Akkajaure v/Vaisaluokta og ved Sorjusstugan.

Ellers var elvene ganske grumset og preget av brevann med dertil dårlig fiske.

Kjøper du Jokkmokkskortet, kan du fiske stort sett langs hele leden http://www.svenskafiskevatten.se/. Her finner du også kartbilag til Jokkmokkskortet med regler og fiskesoner.

Når det gjelder logistikk, bar vi med oss det meste av mat, men noe får man kjøpt langs leden.

I Vaisaluokta kjøpte vi røkt fisk og poteter hos en same i tillegg til det vi fisket selv.

Hos samen i Kutjaure (ca 1,5 km øst for Kutjaurestugan) får man i hvert fall kjøpt øl og husly om ikke annet.

I Låddejåhkå selges det tørket reinkjøtt og glødkakor. Et fint avbrekk i kostholdet.

I Staloluokta kan man proviantere det meste av turproviant ++ hos en same som driver en kiosk.

Vær oppmerksom på at det ikke er tillatt med hund i Padjelanta Nasjonalpark.

Vil man innom Sarek, kan det jo være et godt utgangspunkt på sørsiden av de tre broene som krysser Vuojatadno mellom Kutjaure og Vastenjaure.

På turen brukte vi Svenske Fjällkartan BD7 og BD9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! sindreisen !!

Jeg har vandret mye i Lappland, på Kungsleden og Padjelantaleden, men har ikke vært i Sarek, bare i utkanten i Kvikkjokk og Kisuris.

Hvis jeg, - som nordmann fra Oslo,- skulle reise til Sarek i dag ville jeg starte i Sulitjelma eller i Hellemobotten. Det ,- tror jeg bestemt, vil være både raskest og billigst for alle "søringer".

Ellers så er det vel Kvikkjokk , Saltoluokta og Luspebryggan som er de mest brukte startstedene for svenskene. Men det blir en lang og litt kjedelig reise når du starter i Oslo. Med fly fra Oslo til Bodø kan du være ved startstedet allerede første dag hvis alt planlegges godt.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går buss fra Gällivarre til Saltoluokta (bussen korresponderer med båten som går fra Kebnats over til Saltoluokta fjellstasjon). Deretter er det bare å gå videre til Aktse (via Sitojaure). Fra Aktse går det båt inn til Sarek. Sarek ER helt fantastisk. En kompis og jeg var der i høst og det er virkelig noe spesielt som man husker resten av livet. (vi tok båt fra Ritsem til Akka og gikk inn i Sarek nordfra).

Jeg ville gått opp Rapadalen og videre over i Ruotesvagge og til Kisurisstugan. Der kan du enten fortsette Nordkalottleden mot Sulitjelma. Den veien har ikke jeg gått. Men det går også an å fortsette via Akka og Vaisaluokta over til Hellemobotn. Det var her Lars Monsen og gjengen kom ned. Utrolig flott område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Vi skal i påska fra Sulis og inn i Sarek t/r.

De kartene jeg til nå har kommet over er i målestokk 1:100000. Dette er gode oversiktskart, men ikke ideelt for mer nøyaktig orientering. Er det noen som kjenner til om det finnes kart over dette området (svensk side) i målestokk 1:50.000?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alste !

Jeg har gått en del i Lappland , sommer og vinter, etter Svenska Fjallkartan i målestokk 1:100 000 som jeg syns er OK. Padjelantaleden og Kungsleden er ganske "hyggelige" leder og er markert i terrenget med røde kors/kryss på staker som er lette å se. Jeg har ikke følt behov for større målestokk på kartene.

God tur !

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.