Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøbørste?


atari

Anbefalte innlegg

Annonse

Alt som skal inn i teltet bør være uten snø. Klær sko gamasjer etc. som skal inn i teltet, børst det rent for snø. Skallbekledning, rist det godt. Så er det mulighet for at utstyret holder seg noenlunde tørt dag etter dag. God tur in i vinterfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen du drar inn i teltet bidrar til kondens og at utstyret blir vått. Særlig viktig på lengre turer, der du kan oppleve at klær og soveposer blir fuktige og mister isolasjon. Av samme grunn kan det være lurt å pakke utstyret i vanntette pakkposer. Soveposen er spesielt utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare brukt forsvarets "Atombørste". En vanlig enkel skobørste laget av tre med blå bust.

Det fantastiske navnet fikk den siden vi ble opplært til å bruke den til å børste radioaktivt støv av uniformen etter et atomangrep, og hvis den duger til dette så burde den vel ikke ha noen problemer med litt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av forsvarets "Atombørste". Nå ser jeg at den også finnes i flere farger, kanskje på grunn av at det er kommet en del nye våpen siden jeg var i forsvaret. Disse gir sikkert forskjellig nedfall og derfor forskjellige børster. :)

Kanskje den hvite er til hvitt fosfor og den gule for DIME raketter. Dens inert metal explosive.

http://no.wikipedia.org/wiki/Dense_Inert_Metal_Explosive

Siden DIME raketter stort sett bare rammer personell fra beltestedet og ned kan det kanskje være bra å ha en børste til å fjerne rester av smeltet Wolframstøv fra de resterende kroppsdelene.

Disse våpnene ble flittig brukt under det Israelske angrepet på Gaza i desember 2008 og rammet i hovedsak sivilbefolkningen.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4432884

Kanskje det derfor også hadde vert et marked for en sivil utgave av disse børstene.

post-4379-133474737456_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare brukt forsvarets "Atombørste". En vanlig enkel skobørste laget av tre med blå bust.

Det fantastiske navnet fikk den siden vi ble opplært til å bruke den til å børste radioaktivt støv av uniformen etter et atomangrep, og hvis den duger til dette så burde den vel ikke ha noen problemer med litt snø.

Eg brukar også ein slik børste som eg har hatt sidan fyrstegongstjenesten. Busta er litt stivare enn skobørsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får du ikke lett tak i forsvarets børste kan du se i hesteavdelingen på xxl eller evt. på hestebutikker (Hooks?) - masse store og små børster til billig penger (feks på høøks: pannebørste (myk?) eller hovbørste (stiv) - kr. 10 - evt større børster til litt mere penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Europris har iblann et lite børstesett med en ståbørst, messingbørst og nylonbørst. De er små og billige.

Messingbørsten duger til skisålen og nylonbørsten bruker jeg til å polere glider med og snøbørste til sko, klær og telt. Rensker den litt i lærflaten i hansken, så får det litt polish og klær får ikke glider.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg trenger børsten til teltduken. Stort sett hvis det har falt underkjølt regn som fester seg som is på teltet. Bruker sjeldent børsten til å fjene rim innvendig (primus fungerer bedre). Stort sett brukes børsten til å fjerne snø og is fra klær og utstyr. Jeg anser børsten som en nødvendig del av vinterutstyret på fjellet på lengre turer.

post-3635-133474737472_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal innrømme at dette er en litt nerdete diskusjon! Takk for alle svar folkens!

Var på Biltema i går og fant et par gode kandidater; en tapetbørste og en de kaller for rengjøringskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.