Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for høy person?


Sticho

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av telt, og da primært 3-sesongstelt for 2-3 personer.

Har 3 kriterier: Lett, god takhøyde (person på 192cm må kunne sitte i innerteltet) og holde vinden ute (fruen er en skikkelig frysepinn).

Har sett på teltet MSR Mutha Hubba HP, og liker det jeg ser.

http://cascadedesigns.com/en/msr/tents/fast-and-light-tents/mutha-hubba-hp/product

Dette skal være en forsterket versjon av MSR Mutha Hubba.

http://cascadedesigns.com/en/msr/tents/fast-and-light-tents/mutha-hubba/product

Har sett i andre tråder at MSR Mutha Hubba har fått kritikk for bruken av netting i innertelt, og fungerer nok neppe godt på tur med fruen. Av bildene så ser det imidlertid ut som de har gått bort fra bruk av netting på HP-versjonen. Er det noen som kan bekrefte dette? Og er det noen som har erfaring med HP-versjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må innrømme at jeg ikke har lagt merke til at duken ikke går helt ned. Har lest brukererfaringer fra USA og de fremhever at teltet fungerer svært godt i vind etter at de gjorde innerduken mer solid. Skal imidlertid ikke påstå at værforholdene er de samme.

Ble litt skeptisk nå. Spørs vel om det er noen her inne som har erfaring med HP-versjonen under norske forhold.

Dersom noen har tips til andre telt som passer min kriterier så setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skeptisk nå. Spørs vel om det er noen her inne som har erfaring med HP-versjonen under norske forhold.

Har to kamerater som har Hubba Hubba HP, har kun høyrt godord om teltet. Dei har brukt dei mykje i norsk ver og vind, både over og under tregrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 1,93, og jeg synes ikke jeg trenger mer enn en meter takhøyde for å sitte. Det blir jo mer komfortabelt med mer høyde, men det er ikke strengt tatt nødvendig. 120 cm, som i Mutha Hubba, er unødvendig luksus. Selv ser jeg etter telt med høyde på 110 cm, da er det mye mer å velge i. Med 110 cm kan jeg stå på kne i teltet, og mer enn det har jeg ikke bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er unødvendig luksus, men det er jo kjekt med litt luksus også da. ;)

Ser at ytterduken ikke går helt ned på ekspedisjonsteltene deres heller, så det må vel ligge en mening bak.

En annen ting jeg liker med dette teltet er at det har 2 åpninger. Føler at dette gir et ekstra sikkerhetsaspekt ved eventuell primusfyring i teltet. Nå er jeg rimelig rookie når det gjelder telt, så det er ikke sikkert at dette reelt sett er av betydning.

Prisen spiller også inn, og man finner MSR-teltene til hyggelig pris i nettbutikker i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt litt med tanker om både litt god høyde, plass og vekt selv. Dog var det ikke så lett å få alt optimalt naturlig nok.

Det jeg kjøpte som jeg ikke agrer noe på er en Helsport Lavvolight. Med bunn veier den 2,3 kilo så helt akseptabel vekt.

Høyde på midten inne er 200cm så jeg kan hvertfalll stå 95% rett å skifte klær. Veldig praktisk enn å måtte leke "orm" i telt.

PLass generelt er og superr i forhold til vekt. Har og stormmatter så du slipper trekk under duken.

Greit å fyre primus å tørke litt klær inne siden det er god takhøyde.

Men noen ulemper er det så klart. Den har jo bare en duk og det gir litt mer kondens i "innertelt". Nå er vegger så skrå at det normalt renner ned langs duk. Men med vind kan du få deg en liten dusj nå og da. Dog er jo det i "sesonger" da det ofte er kondens.

Den er ikke så vindstabil som et ekstremtelt. Den krever en god plass og sette opp slik at man får den helt rund og nytter plassen maksimalt.

Men alt i alt er det til mitt bruk flere fordeler enn ulemper, helt klart.

Siden jeg skaffet den har jeg knapt brukt mitt Svalbard telt. Camper mest i marka og da holder den fint også vinteren.

Men skulle jeg til fjells vinterstid hadde jeg nok safet med Svalbard. Har ikke testet Lavvolight i skikkelig veldig kraftig vind(bare slik at tretopper knekker) men med dobbel bardunering og stein på klaffer tror jeg nok det tåler mer enn man kanskje tror.

Er og supert som pilketelt om vinteren hvis det skulle være litt surt ute en dag.

Normal bruk for meg er 2 voksne, 2 hunder og 2 store sekker. gir det en ide om plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at ytterduken ikke går helt ned på ekspedisjonsteltene deres heller, så det må vel ligge en mening bak.

En annen ting jeg liker med dette teltet er at det har 2 åpninger. Føler at dette gir et ekstra sikkerhetsaspekt ved eventuell primusfyring i teltet. Nå er jeg rimelig rookie når det gjelder telt, så det er ikke sikkert at dette reelt sett er av betydning.

Prisen spiller også inn, og man finner MSR-teltene til hyggelig pris i nettbutikker i USA.

Har hatt MSR telt før hvor duken går langt opp feks iforhold til helsport og hilleberg telt, eneste fordelen jeg ser med det er at du sikkert får luftet litt bedre. Mot det så er det jo mulig at det kan plaske inn i regn og vinden som nevnt.

Også, den ytterduken på MSR teltet er vel en sånn du må slenge over etter du har sittet opp innerteltet...plaskregner det når du setter opp teltet så blir det vått på innsiden ;)....dette unngår du med helsport eller hilleberg siden innerteltet henger fast i ytterteltet hele tiden

To innganger nevner Lars Monsen som et must, men da i tilfelle hvis glidelåsen ryker på den ene.

Men man skal jo huske på at det finnes ikke et telt som dekker alle behov og forhold, minst to telt må man ha for det.

Jeg for min del har sett lyset med Hilleberg Soulo, det er et telt jeg kan bruke året rundt og som gir meg de løsningene jeg ønsker.

Kan ikke kommentere andre Hilleberg teltene, du ser jo etter et 3 mans...men jeg ville ha vurdert Hilleberg nøye før du kjøpte noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også, den ytterduken på MSR teltet er vel en sånn du må slenge over etter du har sittet opp innerteltet...plaskregner det når du setter opp teltet så blir det vått på innsiden :D....dette unngår du med helsport eller hilleberg siden innerteltet henger fast i ytterteltet hele tiden

To innganger nevner Lars Monsen som et must, men da i tilfelle hvis glidelåsen ryker på den ene.

Med HubbaHubba HP er det ingen problem og slå opp ytterteltet først, så klipse fast innerteltet mens man sitter tørt og godt under ytterduken. Regner med det er samme opplegg på Mutha Hubba?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.