Gå til innhold
  • Bli medlem

Når på året biter ørreten?


myr86

Anbefalte innlegg

Hei.

Startet å fiske ørret i store og små fjellvann i fjor sommer så er ganske så nye på dette med ørretfiske.

Fikk en pakke i posten i dag med nytt fiskeutstyr og er MEGA klar for og komme meg opp i fjellet og fiske.

Men over til det eg ikke finner ut av.

Når på året er det "riktig" tid for og prøve seg på ørretfiske i ferskvann?

Er det noen poeng i fiske nå? Leste at fisket kunne ver bra med en gang isen går, men vil det si at vannen nesten burde vere isfritt, eller att en opning på 100meter i bredde og 100meter i lengde så er det bare å hive utti å håpe på fisk :D

Ifølge en bekjent av meg som liker seg på fjellet og tar seg gjerne en fiske tur, så var det lite poeng i å prøve seg før sommeren var rett rundt hjørnet ? Stemmer dette? ;)

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørretfisket er nok aller best de ukene isen slipper taket. Mye rart som skjer i vannet da, og det varmes opp. Ørreten våkner litt mer til livs og er ikke veldig var for bevegelser, slik den ellers er utover sommeren.

Akkurat i disse dager er det fullt mulig å ta ørret fra isen, men man må være litt mer tålmodig. En ting å huske på er at den ikke slutter å spise selv om det er vinter - den forflytter seg ikke like mye, så du må finne den. I fjellvann står den ofte dypere enn f.eks. røya, selv om det ikke er en fast regel. Det man vet er at røya trives bedre i litt kaldere vann og er mer aktiv om vinteren (om sommeren står den dypere der det er kaldere). Det som da er litt typisk er at ørreten blir en bi-fangst under røyefisket om vinteren/våren, og omvendt om sommeren. Men, ingen regel uten unntak ;) Storørreten, som f.eks. Mjøsørreten er endel mer aktiv enn sine mindre søsken. Den holder seg gjerne på 5-10m dyp, dvs på Mjøsa er den rett under isen sammenliknet med hvor dyp sjøen er. Og den vandrer mer. Og den tar balansepilker og småsild etc. Moro med +2kgs fra isen :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått de beste ørretfangstene en stund etter at isen har gått, straks det begynner å bli litt varmere i vannet. Har av en eller annen grunn ikke fått noe særlig i råk, har bare blitt enkelte slengere. Synes isfisket er best like før isen går, men jeg liker generelt bedre å fiske røye om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket ørret på fjellet i 20 år og det er sjeldent den biter rett etter isen har gått. I tillegg er den mager på denne tiden, så der er lite liv i den.

Vanntemperaturen skal imidlerid ikke stige mye før den begynner å bite, og når det nærmer seg 10 grader i vannet blir ørretfiske riktig så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er temperaturforandringer.

Hvis det har vært en lang heteperiode og vanntempen har vært veldig høy, blir fisket dårligere. Hvis man da får ett kraftig regnskyll eller en kald periode, kan den lille temperaturforskjellen gi en piff til fisken og bettet tar seg opp. Selv om temperaturen allikevel er for høy. Det samme gjelder andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du en skikkelig varmeperiode akkurat i det isen går kan du oppleve drømmefiske. Har selv opplevd kjempebett i sol, godt over 20 grader og frisk bris mens isflaka ennå drev rundt på vannet. Ellers er gjerne begynnelsen av sesongen enklere enn det blir senere. 1-2 uker etter isløsning er ofte et bra tidspunkt. Mange fjellvann er grunne og da skal det ikke mye varme til før tempen øker såpass at det blir fart i fisken. Er det kaldt i vannet bør man ofte fiske annerledes enn vanlig. To metoder som kan funke er rolige sluker fisket saakte. Eller glorete sluker fisket veldig hissig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du en skikkelig varmeperiode akkurat i det isen går kan du oppleve drømmefiske.

På Hardangervidda er det vel et vårfiske hvor smeltevann fra solhellingene renner ut på isen og skaper et godt fiske i råkene. Det har vel til og med har fått sitt eget navn, om jeg ikke husker feil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hardangervidda er det vel et vårfiske hvor smeltevann fra solhellingene renner ut på isen og skaper et godt fiske i råkene. Det har vel til og med har fått sitt eget navn, om jeg ikke husker feil.

:)

Det såkalte vårbeitefisket ja. Spesielt kjent fra Hardangervidda, men også andre steder. Forekommer når det kommer varmere vann ut i et kaldt, gjerne isdekket vann. Pågår særs kort tid og er vanskelig å treffe, men skal visst være helt vannvittig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet er ofte ørreten ganske slank tidlig i sesongen, men når du runder st. hans så begunner den å ta seg opp.

Når jeg var liten sa alltid min morfar at man kunne begynne å fiske ørret når bjørka stod med museører. Det kan vel være alt fra tidlig i april til sent i mai, alt etter hvor man bor.

http://www.klikk.no/system/topicRoot/Alt_om__rretfiske/

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/viltogvariert/article291212.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.