Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det fjellski (gå, ikke kjøre!) med smørespenn? Eller er det utopi?


jankj

Anbefalte innlegg

Stikk motsatt av det alle ønsker seg: Fjellski med smørespenn/dobbeltspenn/smørelomme/gåspenn - kjært barn har mange navn. (Dersom det er noen forskjell på disse begrepene så vær så snill å opplys en ukyndig. Jeg er sånn passelig tung, 1.78 og 87 kg.... og når jeg skal leke meg med telemark så har jeg annen redskap.

Nå har jeg til jul fått nye ski som skal brukes til å gå med. Ønskelisten min er: Smørespenn, maks 6 cm brede slik at de også kan brukes i nypreparerte trikkeskinner, full eller 3/4 stålkant og BC manuell. Alt som gjenstår er å plukke ut et bra tilbud... (som forhåpentligvis er godt nok til å kunne fornye litt av den øvrige skiparken også...) Jeg trodde "markaski" passet bra på det jeg var ute etter, men nei - det var visst "fjellski" hvis det involverte stålkant og bredde opp mot 6 cm... :shock:

Naiv som jeg var, trodde jeg alle "normale" ski (ikke topptur/brede fjellski) hadde smørelomme. Selgeren i butikken plukket frem et par Åsnes Vikafjell i lengden 2.05 og sa at han ALDRI hadde målt smørespenn på fjellski, slik spesialtilpasning var forbeholdt løypeski. Han preika også noe vrøvl om noe han kalte "trugeeffekten". Uansett, spennet på disse skiene var litt mykt til å være smørespenn - så vidt antydning til en ørliten lomme foran foten med papirtesten. Disse skiene var de med mest spenn av de fjellskiene vi prøvde. Ut fra det jeg har lest så skulle Åsnes Vikafjell være innertier i forhold til min bruk... men jeg VIL ha smørespenn, noe jeg med min vekt (87 kg) ikke har på disse skiene.

Selgeren sin fortelling om at smørespenn bare var for løypeski gjorde meg litt usikker - kanskje min barnelærdom er totalt passé og utdatert? Greit nok at det å subbe rundt i løssnø og skare med fjellski er noe helt annet enn å fly rundt med ultralett utstyr i trikkeskinner - men i mitt hode så funker gåski bedre hvis spennet er hardt nok til at midten av skien ikke berører underlaget når vekten er jevnt fordelt (bedre gli, smøringen sitter lenger o.s.v.). Kan man trø skien helt ned med all/det meste av vekten på en fot så har man passelig gåspenn.

Eller er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Selgeren sin fortelling om at smørespenn bare var for løypeski gjorde meg litt usikker - kanskje min barnelærdom er totalt passé og utdatert? Eller er jeg på bærtur?

Smørespenn eller ikke, faktum er at det funker dårlig utenfor løypene i løs og dyp snø. Og det samme f#¤" hvor tykt og myk voks du bruker, det er ihvertfall min opplevelse. Utenfor allfarvei er det feller som gjelder, og min foreløpige mening er langfeller... Voksen biter rett og slett ikke i løssnøen, sorry, slik er det bare!

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å få voksen til å bite i løssnø. Problemet er at snøen er, ja løs. Det som skjer er at det er snøen som gir etter, ikke voksen. Fordelen med fellene er at man får ett mye større areal som fester til denne løse søen slik at mere snø må løsne fra seg selv for å få glipp tak. :D

Forøvrig har jeg ca samme vekt og har vikafjell med smørefrisåle. Funker greit for meg men man hører jo at det bremser litt i utforbakkene. Det tyder jo på att spennet kunne vært bedre. Men til mitt bruk er de bra :shock: Litt allround kan man si. De funker jo ikke i dyp pudder/løssnø men hva funker der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selgeren sin fortelling om at smørespenn bare var for løypeski gjorde meg litt usikker - kanskje min barnelærdom er totalt passé og utdatert? Greit nok at det å subbe rundt i løssnø og skare med fjellski er noe helt annet enn å fly rundt med ultralett utstyr i trikkeskinner - men i mitt hode så funker gåski bedre hvis spennet er hardt nok til at midten av skien ikke berører underlaget når vekten er jevnt fordelt (bedre gli, smøringen sitter lenger o.s.v.).

Alle mine fjellski har dobbelspenn! Men smørespenn slik du definerer det med papirtesten er likevel utopi utanfor preparert løype. Uansett om det er laust eller fast, i fjellet er det stort sett fast, så er det ikkje slett. Og då er det aldri jevnt trykk under heile skia, som faktis er forutsetning for at papirtesten skal gjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forgjengeren til Vikafjell, en utgått modell som het Taiga.

Jeg har ski på 2,10 og er noen Kg tyngre enn deg, jeg er fornøyd med spenn/smørelomme på disse skia.

Dette gjelder enten jeg smører eller bruker kortfellene, men smørelomme som hjelper deg i løssnøen kan du glemme.

Tyngdekraften og andre fysiske lover er vanskelig å omgå!

Ikke så ofte du treffer ekspeditører i vanlige sportsbutikker som forstår seg på / interesserer seg for annet enn strikkepinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for parpirtesten kan du visuelt se skiens spenn når du bøyer skien. Hold skien nesten vertikalt med tuppen i den ende hånden og baksien i gulvet. Press mot midten av skien med den andre hånden slik at skien bøyer seg. En ski uten spenn lager en jevn bue, mens for ski med dobbeltspenn vil i større eller mindre grad partiet under midten være rett eller buet motsatt. Dette gir en indikasjon på hvor kraftig og langt dobbeltspennet er.

Jeg er enig i at det normalt er en fordel med et visst spenn i skiene når man går på fjellet slik at smørningen sitter lenger og glien blir bedre. Feller bruker jeg bare hvis det er bratt nok. Er det sukkersnø eller mye løssnø trenger det ikke være så veldig bratt heller før feller er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg veksler mellom Åsnes Taiga / Tundra og Fisher E99, alle tre har smørelomme som fungerer i oppkjørte spor. Når jeg brøyter løype smører jeg skia omtrent på samme måte og legger på mer foran og bak dersom det blir for glatt. Skal jeg brøyte mye oppover har jeg feller i sekken som jeg legge på utapå voksen, no problem.

E99 brøyter" dersom du kommer i helt nykjørt spor, så der er kanskje E 89 bedre.

Jeg er lettere enn deg, så for meg har det ikke vært noe problem å finne stive nok ski. Oppsøk en butikk som har mange par å velge mellom, det er stor forskjell i spennet fra skipar til skipar.

Lykke til!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine fjellski har dobbelspenn! Men smørespenn slik du definerer det med papirtesten er likevel utopi utanfor preparert løype. Uansett om det er laust eller fast, i fjellet er det stort sett fast, så er det ikkje slett. Og då er det aldri jevnt trykk under heile skia, som faktis er forutsetning for at papirtesten skal gjelde.

Enig i det - men minst halvparten av tida er man jo i løype :arrow:

Jeg forventer ikke at smørespenn-ideen er 100% overførbar til forhold med skavler og løssnø. Men jeg har en ide om at smørespenn gjør at voksen sitter lenger, at kortfellene varer lenger, og at gliden blir bedre. Kort sagt: Smørespenn er MYE bedre når man er i løype, littegrann bedre på hardt underlag utenom løypene og i hvert fall ikke dårligere når man er i løssnøen. Tror jeg.

Jeg har også en ide om at når man glir på skiene har man som regel vekta enten jevnt fordelt mellom skiene eller tyngden på den andre skien.

Jeg har litt begrenset sammenligningsgrunnlag for denne typen markaski/fjellski: Mine gamle fjellski (Atomic ARC som er slitt helt ned til trekjernen på bakskien pga aktiv telemarkbruk) har hverken smørespenn eller utforegenskaper. Mine nye fyrstikkski er fantastiske til å jogge rundt i lysløypa, og har spenn så det holder. Jeg er pragmatisk nok til å innse at det aller meste funker rimelig bra. Suboptimalt utstyr vil aldri/svært sjelden setter begrensninger på hva jeg legger ut på av turer. Men når jeg først kjøper nytt vil jeg gjerne ha det tilpasset meg, min kropp og mitt bruksområde.

Men jeg trenger litt realitetsorientering: Har jeg rett, eller har jeg en haug med fikse ideer som mangler kontakt med virkeligheten? Eventuelt at det jeg ønsker ikke finnes på markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det - men minst halvparten av tida er man jo i løype :arrow:

Jeg forventer ikke at smørespenn-ideen er 100% overførbar til forhold med skavler og løssnø. Men jeg har en ide om at smørespenn gjør at voksen sitter lenger, at kortfellene varer lenger, og at gliden blir bedre. Kort sagt: Smørespenn er MYE bedre når man er i løype, littegrann bedre på hardt underlag utenom løypene og i hvert fall ikke dårligere når man er i løssnøen. Tror jeg.

Jeg har også en ide om at når man glir på skiene har man som regel vekta enten jevnt fordelt mellom skiene eller tyngden på den andre skien.

For eigen del så er nok tida i oppkøyrde løyper langt under halvparten.

Når det gjeld dobbelspenn, så er det heilt riktig at det har noko for seg, eg ville ikkje valgt fjellski utan. Men papirtesten har ingenting for seg for bruk utanfor løyper. Finn eit skipar med dobbelspenn som virkar passe stiv, og reis på tur.

Spennet på fjellski skal også gje dei nokre andre viktige eigenskapar som ein ikkje treng i preparert løype. Framskia skal vera mjukare for at tuppen skal søke seg oppover i laussnø og for å gli lettare over skavlar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke på bærtur. Spenn betyr mye på fjellski, spesielt for hvor lenge smøringen sitter på.

Amundsen er vel den av Åsnes modeller som har mest spenn. Jeg har 208cm utgaven, og veier like mye som deg. Spennet er såpass kraftig at jeg har noe problemer med å tråkke skiene ned uten sekk. Går greit i de fleste løyper. Jeg liker kortfellene til Åsnes godt, men går mest med smøring.

http://www.asnes.com/index.php?mapping=55&&maingroup=SKI&brand=ASNES&itemno=540154&subgroup=MNT

Jeg liker også Fischer Powerwax skiene Borgern nevner veldig godt. Dette er markaski med stålkant, som også klarer seg fint på hardpakket føre på fjellet. Bruker dem mye på 2-3 dagers turer i Nordmarka, med sekk eller pulk. Spennet på de skiene er moderat, og jeg ser at de kneler litt når jeg går med sekk.

http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-powerlight-wax-lett-marka-fjellski-20079.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jankj

Vil anbefale Åsnes på grunn av bra spenn og kortfellsystemet.

Fimax

Ja, Åsnes Amundsen har bra spenn. Har også den forrige modellen Rago, og spennet holder seg bra på disse.

En kamerat av meg har Madshus Glittertind, og der var det ikke mye spenn.

Koppen

Ja, enig med deg at det er umulig å få feste i mye løssnø med festesmøring. Nå synses jeg det fungerer rimelig bra med kortfell, men er det litt bratt , mye løssnø og dra pulk, da er det langfell som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom tre forskjellige fjellski som jeg bruker alt etter forholdene. I dag var det isskare under og antydning til snø i lufta så jeg valgte Fischer E89 Crown - dvs. smørefri ski med spenn. Funket helt fint og går i oppkjørte spor selv om jeg tar bort i kantene innimellom. Var i alle fall glad jeg ikke valgte de "ordinære" fjellskiene mine (Et par forholdsvis gamle Atomic BC-ski) og la på klister. Men forrige uke da det var kaldere, funket disse topp med blått i smørespennet. Er ikke sikker på hvor brede de skiene er, men tror ca 57 mm.

Men er det skikkelig pudder og mye farting utenfor oppkjørte spor velger jeg Fischer E109 som er uten smørespenn. Nå må det vel innskytes at jeg er bare 170 høy og veier mindre enn 70 kg slik at jeg velger noe kortere ski enn jankj vel trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom tre forskjellige fjellski som jeg bruker alt etter forholdene.

Jeg veksler også mellom ymse ski på fjellet.

Ca 80 % av fjellturer bruker jeg ficher RSC racingski. I Begsjøområdet er det milevis med perfekte spor som inbyr til fart, men de tynne skiene fungerer dårlig når snefokk fyller sporene og tilater ikke en avstikker til Reineskarvet.

Ca 18 % bruker jeg Åsnes Lillehammer(?) med delvis stålkant og spenn som vel er den typen trådstarter ser etter. Gir mulighet til å forlate løypenettet, men gir ikke den samme godfølelsen i prparerte spor.

Ca 2% bruker jeg Åsnes Nansen som er uten spenn. Suverene i nedover off-pist, men brukes mest som ren bakkeski eller på langrennsturer som kan kombineres med litt heishjelp...

Tyngde, bredde og mykhet gjør at det sjelden blir brukt på vanlige fjellturer.

Siste ankomne skipar i boden er et par morsomme skøyteski som foreløpig ikke er testet på fjellet......det er nesten ikke skitupper på dem, så jeg er litt spent på hvordan de fungerer hvis det fokker nysne i sporet. Med skarpt føre som er i Notdmarka nå gir skøyetskienen suveren gli og man slipper å grise med isklister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 80 % av fjellturer bruker jeg ficher RSC racingski. I Begsjøområdet er det milevis med perfekte spor som inbyr til fart, men de tynne skiene fungerer dårlig når snefokk fyller sporene og tilater ikke en avstikker til Reineskarvet.

Det går fint å gå med konkuranseski på Reineskarvet. Eg har gjort det utallige gongen, nokre få gonger med skøyteski også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er enig i jankj sin problemstilling, for det er ganske tregt å gå med "flate" fjellski, som subber i spor, scooterspor og skare. Dessuten blir smurningen slitt av veldig raskt. Det er egentligen forholdsvis sjeldent at fjellturen foregår i dyp snø - silkeføre.

Men det er vanskeleg å finne fjellski med ordentlig smørespenn og veiledning- kompetanse i butikkene er liten. Fischer er i år begynnt å merke sine ski utover lengden med vekt klasse. Men selv short-cut modellene i største lengde er blott merket > 85 kg. Så hva hjelper det meg i 100 kg klassen?? Egentligen bør ski selges etter vektklasse (spenn) og ikke lengde!

Jeg har et par litt eldre Karhu BCX ski som har veldig bra smørespenn for meg. max bredde ca. 63 mm og går derfor i løype. De er visst "made in Canada", for Karhu eies vel nå av K2 ski. Jeg tror ikke, at du får Karhu ski i Norge for tiden.

Dem bruker jeg ganske masse også i Marka, hvor jeg dog nok kunne ønske meg et par Fischer Powerlight. Selvom dette er en short-cut modell må jeg opp i største lengde, selvom jeg med alderen og stivere bein egentligen vil ha så korte ski som mulig.

Før hadde jeg i mange år et par Fischer 99 ski med bra smørespenn, men det var for-for- forrige modellen, hvor de meget muligt har endret spenn mv. siden.

Til pulk - sekk- påske mv. turer har jeg et par Fischer snowbound ski. De er en short-cut variant av fischer 109. Der betyr gli ikke så meget og jeg er storfornøyd med dem til dette bruk. Dem får du nok heller ikke i Norge. Jeg fik dem fra canada.

Men forlang for all del til å få målt spenn som på langrennsski i butikken! Så vet du hva du får.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Atomic BC som har veldig bra spenn og 3/4 stålkant. De går veldig greit i spor. Viktig å ikke ha stålkant helt fram om man vil litt i løype, for stålkantene lett graver i kantene på nykjørte spor. Har bevisst valgt dem litt stivere enn jeg ville ha gjort med langrennski fordi jeg ofte har sekk på fjellet, og dermed noen kilo ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.