Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarpaulin, eller "Tarp"


REs

Anbefalte innlegg

Er på jakt eter en enkel og grei Tarpaulin, eller Tarp som det vel oftest blir kalt.

Har sjekket litt rundt i diverse butikker, men synes stort sett at det jeg finner enten er for tungt eller for dyrt.

Jeg trenger bare et ca. 10kvm stort seil til å spenne opp utenfor min Hilleberg Akto for å få litt tørr uteplass eller i noen tilfeller til å sove under i fine sommernetter. Trenger ikke en mase stenger og tilbehør, bare en tynn lett duk med festepunkter for barduner.

Selvfølgelig går det å sy en selv, men det er jo mye enklere å kjøpe noe ferdig.

http://www.backpacking.net/makegear/cat-tarp/index.html

Er det noen som har et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

litt lettere alternativ, veldig populær i USA:

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=85

370gram for duo, og 240gram for solo'en.

Godt med bardunfester, og lett å kombinere med to pinner eller vandrestaver for å bruke om det ikke er trær tilgjengelig...

Evt Cuben fiber om du ikke bryr deg om pris:

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=132

Antar de er like sterke, men veier nesten halvparten (160 og 220 gram)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Magasinet sin tarp på 3x4m. Synes den fungerer helt fint, og den kan jo brukes til så mangt. Skygge er jo nevnt, men den kan også brukes som le-vegg mot vind, som shelter, som "tak" når den er hengt over teltet som igjen gir større tørrområde hvis det skulle være nedbør. God investering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett et pat stykker på magasinet.no

Har noen noe å si om disse.

Jeg har brukt min Tarp 4 fra Magasinet.no på noen turer nå, og er strålende fornøyd med den.

Virker solid, har mange og gode bardunfester, også på midten. Den er også forholdsvis støysvak i vind og regn. Prisen er heller ikke avskrekkende.

Kan anbefales :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa.

Ja det heter presenning, men ikke si det så høyt, det høres så enkelt og alminnelig ut.

Mye tøffere og sikkert mye dyrere med Tarpaulin. :shock:

Tja, det gjenstår å se hva allmuen faller for, det dyreste produkt og mest fancy ord, eller det mest anvennelig og billige...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barsknorway

Gå på www.global.ebay.com og søk på tarp, eller camping tarp. Da finner du rimelige ferdigsydde fra Thailand e.l. De er laget av fallskjermduk og kommer med forsterkede bardun fester. Jeg kjøpte en på 2*3 m, og den er faktisk mer enn god nok! Betalte vel ca 200 ink frakt. Har brukt den flere ganger også i sterk vind. For meg har denne hold kjempe bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sine 1.13 / 1.3kg avhengig av om du har innertelt eller ikke, og til en pris like over 2000,- så burde dette være et bra alternativ til en del telt av langt høyere prisklasse.

Nå er jeg godt forsynt med telt, og jeg trenger bare en vanlig flat "tarp" til f.eks. å lage et større tørt uteområde utenfor min Hilleberg Akto.

Nå går jeg stort sett på høyfjellet når jeg har behov for telt og der er det ikke alltid så lett å finne trær eller pinner til å henge opp en tarp i, så nå ser jeg enda et bruksområde for "vandrestavene" som blir mer og mer vanlige å se. Ikke bare blant pensjonister på tur i parken, men også blant relativt garvede friluftsfolk.

Kanskje også jeg må vurdere å skaffe meg et par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en fellduk så kan du jo få ett tak over inngangen sammen med vandrestavene og samtidig har du en lun plass til å ta pause hvis det er kaldt. Ikke så stor som de andre tarpene men det er kanskje en fordel hvis det er oppe i fjellet og det er endel vind. Har selv en slik og det er ikke noe problem sitte inne i denne duken. Kan og settes opp som levegg. Er og hull for stavene/snorer.

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/fjellduk/nordmarka-fjellduk-1056061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så veldig grei ut. Det som er veldig praktisk med bardunfester i midten/toppen av tarpet er muligheten for å slenge en bardun over en grein for å lage et tak slik at evt snø/regn ikke samler seg. Har selv noe lignende fra Quenchua som jeg kjøpte for kr.299 på xxl for 6-7 år siden. Den har tålt tung snø i Nordmarka og kuling ved Femunden. Til den prisen er det absolutt forsøket verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Hva med Hilleberg UL10 eller XP10? På tilbud hos Sportsnett nå:

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=438&cid=652

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=439&cid=652

Jeg har lenge brukt glassfibertarper og på ett tidspunkt brukte vi også Helsports Gapahuk som tarp. Dette har vært svært velfungerende, men det kan ikke måle seg med Hillebergs tarp. Bardunene på denne er en fryd å bruke, og det er meget enklere å få den stram og fin enn glassfiberdukene. Det er godt mulig at Helsports tarp kan modifiseres med bardunstrammere, jeg har ikke sett på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge brukt glassfibertarper og på ett tidspunkt brukte vi også Helsports Gapahuk som tarp. Dette har vært svært velfungerende, men det kan ikke måle seg med Hillebergs tarp. Bardunene på denne er en fryd å bruke, og det er meget enklere å få den stram og fin enn glassfiberdukene. Det er godt mulig at Helsports tarp kan modifiseres med bardunstrammere, jeg har ikke sett på den.

Vel.. selv har jeg aldri hatt en tarp som ikke har fått juling av heftig bålfyring.. spesielt på dager med kraftig regnskyll så liker jeg at tarpen strekker seg litt over bålet, men skrået oppover så den ikke samler varme.

I slike tilfeller er ikke en dyr tarp noe å lengte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergs er på tilbud til 700,- på sportsnett Ted. Jeg mener det er verdt 500,- ekstra pga. mindre volum, mye mindre lyd, lettere å stramme opp etc.

Men det er en vurdering opp til hver enkelt :?

Ser fin ut den der Aspiranten.. har du noen gang hatt bålet et stykke under tarpen? I så tilfelle, gikk det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.