Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredutstyr, skredsøker og søkestang.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Ser at siste tråd anngående dette emnet, er ca rundt to år gammel, så jeg lager derfor en ny.

Skal gå for innkjøp av skredsøker og søkestang, men lurer litt på hva som er forskjellen, og om søkeren er kompatibel med andre.

Skredsøker http://www.flust.no/fritid-og-friluftsliv/vinteraktiviteter/skiutstyr/pieps-freeride-skredsoeker/

Søkestang http://www.flust.no/fritid-og-friluftsliv/vinteraktiviteter/skiutstyr/avalanche-probe-plus-soekestang/

Edit- Har også sett på Pieps DSP, mulig dette er et smartere valg.

Ser man kan få tak i DSP med firmware versjon 5.0 og 6.2, kan den oppgraderes? Hva er forskjellen?

Enda en edit- ser også at det er et merke som heter Ortovox, mod S1, D3 og 3.

Jeg vet at det er ikke snakk om hvor avansert søkeren er, men hvor flink man er til å bruke den.

Fortsatt så synes jeg det er en ganske stramm pris på flere, hvor de kosster opp til fire tusen.

Kom også gjerne med annbefalinger og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle søkerene skal være kompatible med hverandre, med unntak av mammut sin med pulsindikator. Det vil si at søke funskjonen virker men pulsfunksjonen vil kun virke med like søkere.

Jeg er veldig fornøyd med Ortovox D3 Enkel i bruk og det jeg har testet på trening, rask og presis.

http://www.oslosportslager.no/produkt/ortovox-d3-skredsoker-16050.aspx

Pipes har jeg også hørt en del bra om, men den du linket til har kun en antenne hvis jeg har forstått riktig som gjør den tregere og mindre presis i bruk.

En kamerat av meg har en BCA tracker og jeg likte ikke den i det hele tatt. Tungvind å bruke, knapper som skal trykkes inn flere ganger, indikatorlys som er vanskelig å se. Rett og slett ikke helt lett å se om den står i søke/sende modus. På trening bruke alle lengre tid på søk med denne.

Er du litt egoist kjøper du en billig selv og oppfordrer alle kamerater til å kjøpe den beste :)

Viktigste av alt er å kjenne din søker inn og ut. Tren før hver eneste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har en BCA tracker og jeg likte ikke den i det hele tatt. Tungvind å bruke, knapper som skal trykkes inn flere ganger, indikatorlys som er vanskelig å se. Rett og slett ikke helt lett å se om den står i søke/sende modus. På trening bruke alle lengre tid på søk med denne.

Er uenig i denne kritikken av BCA Tracker DTS (altså ikke Tracker 2). DTS'en er en veldig populær søker, nettopp fordi den er billig og god. Mange jeg kjenner bruker denne, og var selv på et skredkurs i helga der jeg fikk bruke denne. Det handler egentlig om å kjenne godt den skredsøkeren du bruker. DTS har 2 antenner som gir litt mer trøbbel med f.eks. flere i skredet og den har også en litt treig prosessor. Men både deltagere og instruktør på skredkurset mente at DTS'en ivaretok sikkerheten på en bra måte. Akkurat dette med å trykke på knapper flere ganger skjønte jeg ikke, det er én knapp på den som skifter mellom søk og mottak. Det hadde vært mest praktisk med en indikator som viste om den sto i søk eller mottak, men når jeg ble vandt til DTS'en, opplevde jeg ikke dette som et problem. Det finnes forskjellige modeller av DTS'en, men min versjon var ingen problem å bruke med tjukke votter.

Mitt valg står mellom BCA DTS og BCA Tracker 2, har hørt ymse om Berryvox'en og er ikke så positiv til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er også en fordel at søkestanga er lang nok. Standard søkedybde er 2 m. Er stanga for kort må du bøye deg for vært stikk. Dette er tar tid og er tungt. Det er også en fordel å teste stanga før man er på tur. Hadde selv problemer med å få låst min stang i full lengde ved test. Heldigvis var jeg på kurs og 5 min fra eller til hadde ikke så mye å si.

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde ikke akkurat saken noe enklere:P

Tror nå valget er mellom Arva Advanced til tre tusen eller Pieps DSP til 3500++.

Såklart skal jeg teste alt utstyret før jeg hiver meg på de værste fjellområdene.

Ser at de fleste stavene er ca 260cm lange, mulig noen er lettere å montere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Barryvox Pulse er den mest annerkjente søkeren på markedet og har vunnet stort sett alle tester den har vært med i. Den er enkel å bruke for nybegynnere og effektiv for den erfarne. Når det kommer til søkestang bruker jeg Black Diamond Quickdraw 265. Solid og enkel i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Barryvox Pulse er den mest annerkjente søkeren på markedet og har vunnet stort sett alle tester den har vært med i. Den er enkel å bruke for nybegynnere og effektiv for den erfarne.

Den sliter vel også litt med at programvaren har gått i lås når den har vært i nærheten av metal (f.eks. mobil eller lommebok)? Barryvox er nok en bra skredsøker (og jeg har sett den i bruk), men så til de grader overlegen er den ikke. "Ryktet" skal ha det til at dersom du kjenner din egen skredsøker, både finner du og blir funnet like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sliter vel også litt med at programvaren har gått i lås når den har vært i nærheten av metal (f.eks. mobil eller lommebok)? Barryvox er nok en bra skredsøker (og jeg har sett den i bruk), men så til de grader overlegen er den ikke. "Ryktet" skal ha det til at dersom du kjenner din egen skredsøker, både finner du og blir funnet like fort.

Det er vel i og for seg riktig at Barryvox vinner de fleste tester den er med i, men den kommer ofte inn på delt første med Pieps dsp og/ eller Ortovox S1.

Kjøper du en av disse er det ikke utstyret det står på.

Dette gjelder vel egentlig de fleste nye søkere med tre antenner.

Personlig har jeg Barryvox, og liker den mye bedre enn Pieps dsp, som jeg også har prøvd litt.

Dette gjelder vel egentlig også for de jeg kjenner som har prøvd begge to, så jeg kan ikke helt skjønne at pieps gjør det så bra i tester, men jeg er ingen ekspert.

Antagelig er Piepsen meget bra når man lærer seg den, men jeg syntes det var mye lettere å bruke Barryvox, og er glad jeg endte opp med den.

Når det gjelder "ryktet" kan jeg ikke helt skjønne at man blir funnet noe fortere fordi om man kjenner sin egen søker godt... :shock:

Men det er klart at hvis man øver mye sammen med de man står på ski med, så blir vel omtrent alle like gode :D

Pieps freeride ville jeg holdt meg unna hvis du forventer å skulle finne noen.

Jeg hadde vært litt misfornøyd hvi noen av mine turkamerater stilte opp med den, jeg vil gjerne bli funnet hvis det er jeg som blir tatt av skred.

Med bare en antenne blir søket mye vanskeligere, og dermed lengre.

Freeriden er sikkert grei hvis man bare skal bli funnet, men det er ikke alltid tilfellet.

Kan ikke huske å ha hørt om at Barryvox har større problemer enn andre når de kommer i nærheten av mobiler og slikt, og det bekymrer meg litt at du sier det Torgis..

Men det er relativt skjør elektronikk det er snakk om, og jeg tror det er en grunnregel for alle skredsøkere at de skal holdes unna mobiltelefoner o.l.

Så til slutt konkrete anbefalinger:

Barryvox Pulse kan jeg trygt anbefale.

Den kommer ofte likt ut med Pieps DSP i tester, men min og andres erfaring er at den er mye lettere å bruke.

Tracker 2 er et noe rimeligere valg, som også kommer godt ut i tester, og tracker 1 har vært besteslegende i verden i mange år.

Arva, som du nevner har jeg aldri sett i Norge, og aner ikke hvordan det er å få tak i, men jeg ser at den for pen omtale.

Ortovox S1 skal vist være bra, men er fryktelig dyr.

Et annet alternativ er Ortovox 3+ som er en helt ny søker jeg ser får god omtale og koster 1k mindre enn S1.

Se forøvrig http://www.wildsnow.com/category/avalanche-beacon-review/ for gode anmeldelser av søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha hørt om at Barryvox har større problemer enn andre når de kommer i nærheten av mobiler og slikt, og det bekymrer meg litt at du sier det Torgis..

Men det er relativt skjør elektronikk det er snakk om, og jeg tror det er en grunnregel for alle skredsøkere at de skal holdes unna mobiltelefoner o.l.

Et par linker som kan være verdt å lese i så måte:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=19610

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=224948

Mange er fornøyd med Barryvox, men det er vel ikke utenkelig at en veldig avansert sender/mottaker (f.eks. Barryvox) har mer elektronikk og er mer var for påvirkning enn f.eks. en enklere og mer robust s/m (f.eks. DTS).

Jeg har altså ikke noe imot Barryvox, men synest mange er litt snare med å slå fast at dette er verdens beste dings, og at du er sikrere med denne! Helt feil. Spesielt denne "puls"(/bevegelsessensoren)-funksjonen kan faktisk virke mot sin hensikt. Meg bekjent fant ikke Barryvox den savnede under øvelsen fortere enn DTS gjorde. Barryvoxen krever like mye tid på finsøk som DTS, den bare viser mer lesbar informasjon via displayet. Fordelene med Barryvoxen er kjappere prosessor og 3 antenner som hjelper ved søk etter flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Torgis:Mente ikke å fastslå at barryvoxen er verdens beste dings, bare at jeg er fornøyd og liker den besdre enn pieps dsp.

Dette med search failiure hadde jeg ikke hørt om før, og er ikke bra. Håper de dette gjelder har vært uheldige.

Tråden fra friflyt hadde jeg lest før men glemt det.

At sendere "vandrer" i frekvens er noe jeg har lest om andre steder også, og det er mulig barryvoxen er mer var på dette enn andre, men slik jeg har forstått det er rett og slett nyere beacons (finnes det et annet norsk navn enn s/m-utstyr? synes det minner meg om noe annet enn snø og ski :wink: ) som er mer vare på dette enn gamle.

Løsningen på dette er vel enten at alle som drar på tur kjøper seg nye beacons eller at de har de gamle på service.

Så vidt jeg kan forstå gir det å ha tre antenner så store fordeler at jeg ville derfor gått for tracker2 hvis jeg var deg (så du lurte på det).

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe den selv, men siden BCA brukte hundre år på å få den produksjonsklar og jeg trengte beacon litt raskt ble det barryvox.

Skjønner forøvrig ikke hvilken øvelse du sikter til der tracker dts fant savnede like raskt som barryvoxen, men det skjer sikkert jevnlig. Her er det jo tusen variabler som kan spille inn.

Pulsfunksjonen på barryvoxen kan man sikkert si mye om, for meg var ikke den så viktig.

Enig med andre som synes det var dumt av Mammut å oppkalle dingsen sin etter denne relativt lite viktige funksjonen.

At den kan virke mot sin hensikt.. Tja. Hvis alle som blir tatt av skred har barryvox og den som er lettest å redde har en feil i den funksjonen, ja. Da kan det tenkes at andre blir prioritert og vedkommende dør.

Ellers synes jeg det er mer et moralsk problem.

Hvis ikke alle som blir tatt av skredet har barryvox, skal vi da redde han/ hun/ de som vi vet har puls fordi de sender ut et signal om det først, eller de som er nærmest og kanskje ville vært mer naurlig å redde først..?

Dette er tema som kan gi mat til diskusjonen til langt på natt etter en fin skitur :wink:

Er egentlig veldig positiv til at denne typen utstyr skal være så enkle som mulig, da det er det som er lettest å forholde seg til i en krisesituasjon.

Liker derfor tracker veldig godt (uten at jeg har prøvd den).

Mammut har tydeligvis også skjønt at det kan være lurt, og med nyeste firmware kan man derfor sette den opp som "basic", der man slipper å tenke på alle de avanserte funksjonene.

Tror nok at man gjør et rimelig trygt kjøp uansett hvilken beacon man kjøper hvis det er en relativt ny en og gidder å øve med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Torgis:Mente ikke å fastslå at barryvoxen er verdens beste dings, bare at jeg er fornøyd og liker den besdre enn pieps dsp.

Det var ikke siktet til deg, mer litt generelt. Det blir ofte litt "bastant" her på FF, så jeg synest det er greit å påpeke at bare fordi noen er fornøyde med noe de har kjøpt/prøvd/lest om, er det ikke nødvendigvis det beste produktet for alle :wink:

Tror nok at man gjør et rimelig trygt kjøp uansett hvilken beacon man kjøper hvis det er en relativt ny en og gidder å øve med den.

Enig i dette :wink: Øving er det absolutt viktigeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang medlem av snøskredgruppa til Rogaland Røde Kors. Den gangen brukte vi bare den gamle, gule, solide Barryvoxen. Den måtte vi lære oss å bruke, og vi hadde gjevnlige treningsturer for å være sikkre på at vi kunne bruke den hvis det skulle bli nødvendig. Vi testet også den gangen en av de første modellene til Ortovox, men den fikk ganske raskt tommelen ned.

Mye vann har rent i havet siden den gangen og enda mer har skjedd i utviklingen av disse "sende - søke" apparatene. Det viktigste må etter min mening være brukervennligheten. I en ekstremt stresset situasjon skal du være 110% sikker på at du kan bruke den riktig. Søk etter en skredtatt kan sammenlignes med søk etter en som er druknet. Minutter og sekunder teller. Er personen i live når skredet stanser så er det veldig viktig at han blir funnet så raskt som mulig. Du puster like dårlig inne i et snøskred som i vann. Ikke fordi det er lufttett, men fordi du må regne med å ligge fulstendig fastklemt og ikke klarer å bevege en eneste muskel. Ikke en gang brystkassen eller magen for å puste.

Ved lokalisering av en skredtatt med elektronisk søkeapparat, bruk søkestanga forsiktig for å lokalisere den skredtatte, og ved mistanke om funn lar du stanga stå. Så graver du ned langs stanga til du kommer til enden av den. Hvis du da har et positivt funn så avdekk så fort som mulig ansikt og brystkassen slik at personen får puste. Husk at en skredtatt som har vert transportert med skredet kan være like skadet som etter en trafikkulykke.

Har personen ligget lenge under snøen når han blir funnet så vent på profesjonelle redningsmanskaper og la disse ta seg av videre utgraving og transport. En bevistløs person kan ha både puls og pust uten at du klarer å registrere dette.

Ikke beveg en slik passient mer enn høyst nødvendig. Dekk gjerne over de delene av kroppen som er gravd ut, men som ikke er nødvendige for at personen skal kunne puste. Også hodet. Gjerne med klær, tepper eller snø. En nedkjølt (hypoterm) skredtatt kan fryse i hjel eller dø av andre årsaker på relativt kort tid hvis han blir tatt ut av snøen av ukyndige personer og må vente på videre hjelp. Vi kjenner til tilfeller hvor redningsmannskaper har snakket med den skedtatte under utgravingen, men når han ble tatt ut og lagt på båre så døde han i løpet av få minutter.

Og husk, all verdens elektroniske dippedutter hindrer ikke at du blir tatt av skred. Det kan du bare gjøre selv.

Hvis du kjøper et slikt sende - søke apparat så skaff deg så mye kunskap som mulig om skred og skredredning og håp at du aldri trenger å bruke kunskapen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye bra svar.

Valget ligger nå på enten Arva, Barryvox eller Pieps DSP. Tingen er bare å finne best mulig pris. Når jeg tenker meg om, så fungerer antageligvis Arvaen like eller nesten like bra, som Barryen eller Piepsen men koster 1500 mindre.

Så lenge jeg kan finne folk i skred på en forsvarlig måte så er jeg fornøyd.

Fant en forhandler som selger Arva http://www.kelkoo.no/ss-arva.html

Edit - fant en grei foretning som selger Arva for litt mindre, kan få med spade og stav for 3500.

http://www.telemark-pyrenees.com/en/all/c-offpistesafetypackages/f/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det står ingen ting om kvaliteten på søkestanga, men bare husk at hvis det er litt gammel kompakt snø så kan disse stengene få ganske mye juling når de brukes. Aluminium er ganske mykt.

Husk også at du bør lære å bruke en slik søkestang. Det er ikke bare å stikke den ned i snøen og tro at du får beskjed hvis du treffer kammeraten din. Det er flere eksempler på at sredtatte som blir funnet etter lang tids leting, særlig med utrente letemanskaper, er blitt gjennomboret av søkestenger opp til flere ganger.

En søkestang skal være så tung at du ideelt sett skal kunne ta den mellom tommel og pekefinger, løfte den opp og slippe den ned. Vekta av stanga skal da sende stanga ned i snøen med kraft nok til å registrere et funn. I fastere snø må du nok hjelpe den noe mer, men du må aldri bruke makt for å få den ned. Så er det også viktig at du lytter til lyden i stanga når den treffer noe. Du hører tydelig forskjell på om den treffer snø, stein eller noe mykt.

Hvis du så har mistanke om funn, så lar du stanga stå og så graver du deg ned til spissen av stanga for å sjekke hva du har truffet.

I organiserte leteaksjoner blir stanga med mistanke om funn stående. Brukeren får en ny stang og fortsetter søk mens egne gravemanskaper graver frem funnstedet.

Søkestangen brukes også til å lokalisere funn i forbindelse med bruk av elektronisk søke - sende utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med noen av de, evt andre tips ?

Holder med StianLa, gå for BCA-spaden.

Har ikke erfaring med akkurat den, men BCA lager generelt bra saker.

Hvis det står mellom de to er det også et poeng at Lynx ikke har teleskopskaft, det er gjør veldig mye for arbeidsposisjonen.

Hvis du vil se på andre spader kan du kikke på Voile, eller G3 avitech

Har den selv og er svært fornøyd. God å grave med og umulig å ødelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

En søkestang skal være så tung at du ideelt sett skal kunne ta den mellom tommel og pekefinger, løfte den opp og slippe den ned. Vekta av stanga skal da sende stanga ned i snøen med kraft nok til å registrere et funn. I fastere snø må du nok hjelpe den noe mer, men du må aldri bruke makt for å få den ned.

Her er jeg veldig uenig med deg. Når et snøskred raser nedover en fjellsiden dannes det mye varme og vanndamp i skredet på grunn av friksjon. Dette fører til at snøen fryser til når det stopper og blir steinhard! I løssnø stemmer nok det du sier, men i en reell skredsituasjon må man ofte ta litt i for å få stangen ned i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian La:

Det er nok riktig at et skred kan være ganske hardt, i hvert fall noen typer skred.

Jeg har vert med og søkt mange, både kunstig lagde og naturlig utløste skred.

Som mangeårig medlem av Røde Kors Hjelpekorps og Skredgruppa i Rogaland så har jeg etter hvert tilegnet meg en viss erfaring.

De søkestengene som vi brukte var en del lenger og sikkert litt tykere enn den som ligger i spadeskaftet på bildet, og det hendte jo ganske ofte at de var langt fra rette etter bruk. Det er derimot ikke så vanskelig å høre på stanga om du støter mot hard snø eller is eller om det er noe mykt som f.eks. klær eller myra under snøen stanga stopper i. Men det er skjelden nødvendig å bruke så mye makt på stanga at det er fare for å penetrere et menneske. (Det er liksom ikke helt ideellt å konstatere funn på bakgrunn av blod på stangtuppen.)

Derimot er vel kanskje den stanga som ligger i skaftet på en snøspade vel så mye beregnet på å finne et egnet sted å grave seg ned som å lete etter skredtatte personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et snøskred raser nedover en fjellsiden dannes det mye varme og vanndamp i skredet på grunn av friksjon. Dette fører til at snøen fryser til når det stopper og blir steinhard!

En liten kommentar til StianLa sin teori om friksjon og varmgang i snøen.

Dette kunne nok vert riktig hvis en jevn snøflate gled mot en jevn fjellside, eler hvis snøkrystallene beveget seg jevnt mot hverandre i høy hastighet, men slik snøen blir kastet rundt inne i et skred så tror jeg nok dette vil være mer teori enn praksis. Snøkrystallene er derimot i stadig endring, og den mekaniske påkjenningen som snøkrystallene blir utsatt for i et skred vil nok påvirke dem en god del, avhengig av hvilken type krystaller som skredet består av, og jeg vil nok tro at krystallenes form har mer og si for fastheten på snøen etter skredet enn at vann og damp fryser til is. Snøkrystaller er nok ikke alltid slike fine stjerneformede krystaller som ofte er avbildet på julepynt etc. Den kan variere fra slike krystaller og via en hel mengde forskjellige mer eller mindre avrundede former, over til relativt store sylindriske, runde eller begerformede krystaller. Sistnevnte er ofte mer ustabile og mer utsatte for å rase enn fine nye taggete stjernekrystaller. Her har også temperaturen mye å si for krystallenes formendring.

Her er en artikkel om snøkrystaller hvis du skulle være interessert.

http://www.kjemi.uio.no/publikum/popularkjemi/snokrystaller/snokrystaller.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit - fant en grei foretning som selger Arva for litt mindre, kan få med spade og stav for 3500.

http://www.telemark-pyrenees.com/en/all/c-offpistesafetypackages/f/

Det ser ut til å være lurt å kjøpe en pakke derfra.

Når det gjelder hvilken av skredsøkerne har jeg jeg som sagt god erfaring med barryvox, men det betyr jo ikke nørdvendigvis at arva er et dårlig valg.

Ortovox 3+ ser jo også ut til å være et godt valg i følge beaconreviews.com http://beaconreviews.com/transceivers/Specs_Ortovox3Plus.asp

Du får jo også alle mulige valg når det gjelder spade og søkestang, som jo er bra.

Hvis jeg var deg ville jeg valgt g3 eller evt. voile her.

BD lager veldig bra søkestenger, men jeg liker ikke spadene deres så godt.

Deploy-spadene har alt for kort skaft, og transfer-spadene har for buet blad i toppen. Dette fører til at det er vanskelig å tråkke på spaden for å få den gjennom hard snø. Og hvis du skulle klare å tråkke skikkelig på spaden bøyer bladet seg i toppen (dette har jeg erfart selv.)

Grunnen til at jeg sier evt. voile er fordi jeg ikke kjenner søkestengene, og derfor ikke kan uttale meg om dem. Spadene er bra.

Hvis du velger g3 avitech og g3 søkestang får du en super pakke.

Spaden er som jeg har sagt tidligere helt topp og det er søkestengene også.

De har en festemekanisme som gjør at den ikke er like rask å sette sammen som bd og kanskje enkelte andre, men du får strammet den skikkelig slik at det garantert ikke blir noen glipper mellom leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at det aller viktigste er å unngå å bli tatt av skred.

Skaff deg så mye kunskap som mulig. Dette er ofte billigere enn utstyr.

Det er alt for mange skredtatte som blir funnet omkommet. De blir ofte, brukket, knust eller slått i hjel før skredet stopper. De som overlever turen ned blir ofte kvalt eller klemt i hjel i løpet av få minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.