Gå til innhold
  • Bli medlem

Istykkelse fjellvann?


Fisketur

Anbefalte innlegg

Hvor tykk kan isen bli på fjellvann i nordnorge midtvinters? Vet jo at dette varierer alt etter temperatur samt hvor mye snø som isolerer. Har fisket en god del på isen og en gang opplevd å ikke komme igjennom isen med 2 forlengere på et vanlig morabor. Dette er noen år siden, så husker ikke riktig hvor tykk isen faktisk var da boret er kassert til fordel for nytt.

Så hvor mye bør man ha å gå på for å være sikker på å komme igjennom? 1,5 meter med bor? eller mer? Planlegger en ukestur i mars hvor vannene ligger på 600-700 moh og vil være kjedelig om man ikke skulle komme igjennom.

fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Jeg har en grønn mora, den tar 120 cm standard. Som regel holder den. Har alltid med en forlenger tror den er ca 40cm, er kjipt å ikke komme gjennom isen. Har opplevd å ikke komme gjennom med isbor og forlenger men det hører til sjeldenhetene. Om du har med spade og får måkket deg ned til isen holder som regel bor og forlenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med SRX. Bruker et Rantanen bor som er like langt som Mora boret SRX nevner, og har alltid med en 40cm forlenger når jeg skal over tregrensa og gjerne må gå en tur for å komme fram. Snøspade hjalp meg godt ifjor da jeg spadde ca 1m ned til isen og boret gjennom (såvidt) uten å bruke forlengeren. Dvs uten spaden så hadde jeg kanskje ikke klart å få til en vellykket tur. Den gjorde forøvrig nytten sin ved at jeg spadde opp en liten le-vegg og hadde det lunt og fint :) .

En annen ting å ta i betraktning er at når man må gjennom endel snø og is så lager man heller ikke like mange hull som man kanskje ellers ville gjort. Man lager 3-5 i nærområdet sitt og lokker så godt man kan. Så her er planlegging litt mer viktig enn normalt. De berømte inn- og ut-osene, marbakkene og grunnene er viktig å finne med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Det var vel egentlig noe silkt jeg også så for meg. At jeg i alle fall må ha en ekstra forlenger på UR borret når jeg skal til fjells midtvinters. Da skulle lengden bli like under 1,5 meter. Får satse på at det holder.

fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det vil selvsagt variere mye fra plass til plass, og vinter til vinter, hvor mye skyts en trenger for å komme gjennom.

Denne vinteren har vært noe sær her nord, enten har det vært jæ... kaldt, eller så har det regna i lavlandet.

Snakket tidligere i dag med en kar som hadde vært på isen i lavlandet, og det var lag på lag på lag med steinhard, seig is, så sørpe, så is osv osv.

Dette gir da ett tykkere lag med is å borre seg gjennom, og han måtte faktisk til med tur-øksa å ta det øverste islaget for å komme igjennom ett par plasser på vannet.

Ett godt bor, en spade og ei øks er noe jeg alltid tar med meg på tur. De minste fiskars-øksene veier ikke stort, men du verden hvor kjekke dem er når en trenger dem :D

Hvor er det du tenker å prøve lykken? NordNorde er jo ett godt stykke land, veit du :P

Kan vel si at om det er indre troms, eller finnmark du tenker deg mot, er forholdene noe helt annet enn langs kysten, selv om en er noen hundre meter over tre-linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, nordnorge kan være så mye ! Uten å røpe noen gode "hemmeligvann" er turen planlagt lagt til fjellområdene mellom Troms og Finnmark. Altså høyfjell uten noe vegetasjon å snakke om.

En ordentlig spade er fast turutrustning vinterstid og elementært for å kunne grave seg helt ned til isen før man begynner å borre.

fisketur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber sammen med en som har fisket litt på ifjorfjellet. Der har det vært oppi 2,4m tilsammen med snø og is

Da trenger en jo en langweekend bare for å få hullet ;)

Er ikke rart at de på vidda har gått over til motoriserte borrer for lengst, det blir fort ett slit med de tykkelser vi har nå.

Ang været her oppe nå, så er det såpass mildt, at en selv i fjellet kan anta at det er noe smelting av snø, og tilsig av overvann.

Om nå værmeldingene stemmer, vil det blåse en del fremover med snø som nedbør, så jeg tror det fort vil ende som ett 30-50cm lag over isen som blir vanskelig å ha med å gjøre for oss isfiskere.

Kong Vinter suger bigtime i år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.