Gå til innhold
  • Bli medlem

Dveler over vinterteltvalg. fjellheimen eller svalbard?


nilshermann

Anbefalte innlegg

Jeg dveler veldig på om jeg skal gå for Helsport svalbard high 3 eller Helsport fjellheimen x-trem 3.

Svalbard er et kilo tyngre og LITT større pakkvolum og koster en tusenlapp mer. Jeg spør meg da: Er det verdt å betale tusen kroner mer og i tillegg laste sekken med et kilo ekstra? Hva får jeg igjen for det? Greit, det er sikkert mer vindstabilt og jeg får teltet i rødt. Annet?

Jeg skal i alle fall i første omgang bruke sekk. Og det er svært sannsynlig at jeg blir å gå alene en del nå på vinteren. Turen går helst til Dovrefjell og lignende.

Hva er folkets formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jeg gav et litt for sterkt uttrykk for at jeg ville gå alene. Jeg har ikke pt noen fast turkompis å ha med på vintertur, men regner med det kommer etterhvert. Skal ta med min far på tur. Har også planer om å få med meg min playstation-bror på en skikkelig vintertur (Han liker det langt der inne) :)

Jeg ønsker å ha muligheten til å ha med en person på tur uten at det blir trangt og i alle fall ikke skremme personen av den grunn fra å bli med flere ganger =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å tenke på når en skal kjøpe telt er jo å tenke langsiktig. Et telt varer i mange år, men hvem kan spå fremtida. Ja, si det. Jeg går alene eller sammen med en på mine turer, derfor kjøpte jeg et tremannstelt. Mitt valg falt på Svalbard 3 high, og jeg har definitivt ikke angret. Jeg mener det er det beste teltet for to på vinteren. Det er god plass til to personer og ikke for stor plass til en. Jeg bruker pulk, noe jeg mener alle burde, siden sekk på over 20 kilo tar på knærne i lengden. Parispulken min får perfekt plass på tvers fremst i forteltet. Svalbard har kryssende stenger og er dermed mest stabil for sidevind og snø. Eg overnatta engang i et bra tunneltelt i sterk vind. Vinden snudde og kom inn fra siden. Teltduken slo så jævlig hele natta at da jeg sto opp på morgenen var jeg fortsatt frisk, men fryktelig uopplagt.

Kjøp Parispulken til 400 kr, kjøp drag og sele, monter og kjøp Svalbard 3 high, er mitt råd. Kjøp Fjellheimen hvis du absolutt vil slite på knærne dine ved å bære sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt Fjellheimen framfor Svalbard. Kuppeltelt har sine fordeler først og fremst som basecamptelt som skal stå alene uten tilsyn. Det går stort sett mye raskere å sette opp et tunneltelt framfor et kuppeltelt. Tunneltelt gir større plass i forhold til vekt.

Jeg har Hilleberg Saivo, som likner mye på Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindstabilitet vs. komfort og vekt er det valget står om her. Om du camper mest i skog og lavland, så nøl ikke med å velge Fjellheimen. På Dovrefjell vinterstid hadde jeg tatt med Svalbard, det er et av de mest vindstabile teltene man får tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å si at Svalbard er mer vindstabilt enn Fjellheimen Extrem. Kuppeltelt og tunneltelt oppfører seg forskjellig i sterkt vind. Tunnelteltene vil legge seg når vinden er ekstrem, kuppeltelt holder formen mer. Nesten alle polfarere benytter tunneltelt. På høye fjell er kuppeltelt mer vanlig. Klatrertelt må oftere klare seg sjølv, ved toppstøt, akklimatisering ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke feil, Svalbard er vesentlig mer vindstabilt enn Fjellheimen extrem. Særlig i kastevinder og når det er ustabil vindretning. Men tunneltelt er lettere å sette opp, og det er hovedgrunnen til å velge et slikt fremfor Svalbard, som kan være fumlete å få opp. Har begge og bor på vestlandet, så jeg vet hva jeg snakker om. Evne til å holde seg oppe i tungt snøfall er også et område Svalbard er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo en fin diskusjon =) Om jeg skal gå for fjellbokkens forslag blir plutselig alt mer "komplisert" og kostbart, men må innrømme det høres fristende ut å dra vekta heller enn å bære den..men som sagt, det blir en del dyrere.. Det er slitsomt å være en vinglepetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at du føler deg tryggere i Svalbard vinterstid toresc, men Fjellheimen Extrem holder mer enn godt nok for storm. Børge Ousland har f.eks. brukt tunneltelt fra Helsport på alle sine polekspedisjoner. Han har med doble stenger. Kan f.eks. sitere "Vinter uten nåde - i Mørket til Nodpolen": "Jeg synes tunneltelt fungerer best om vinteren... Med fem snøplugger, og med det vi har av ski og staver, er det aldri noe problem å sikre teltet skikkelig."

Fra Hilleberg, som produserer både tunnel og kuppeltelt: "Det är riktigt att ett tunneltält väsnas mer i hård vind än vissa kupoltält. Men tunneltältets styrka ligger delvis i dess mjukhet, att inte sträva mot vinden utan böja undan. Det gör att vinden inte får något riktigt grepp, men bieffekten blir att rörelsen i tältet höjer ljudnivån. Ett kupoltält, som oftast har fler stänger (väger lite mer), är mer statiskt och rör sig mindre, men är inte nödvändigtvis säkrare för den skull. Det är lite olika principer det handlar om, där vi tar tillvara varje konstruktions optimala förutsättningar med hänsyn till vikt, och hanterbarhet.

Poenget med snø er mest aktuelt hvis du forlater teltet. Fjellbokken har et godt poeng med blafringen. Selv med øreplugger kan den være så sterk at en ikke får sove. Forslaget om Paris er også godt. Tung sekk, alene på vintertur, er et lite risikoprosjekt. Man må være forsiktig i nedoverkjøringene så beina ikke ryker.

post-3635-133474737006_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at du føler deg tryggere i Svalbard vinterstid toresc, men Fjellheimen Extrem holder mer enn godt nok for storm.

Minnes ikke at jeg skrev noe om hva jeg føler meg trygg i og ikke, føler meg like trygg i begge jeg. Jeg skrev at Svalbard står seg bedre i vind, noe som er et faktum. Nå er det heller ikke første gangen du "får med deg" mer enn det folk faktisk skriver Fimax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindstabilitet vs. komfort og vekt er det valget står om her. Om du camper mest i skog og lavland, så nøl ikke med å velge Fjellheimen. På Dovrefjell vinterstid hadde jeg tatt med Svalbard, det er et av de mest vindstabile teltene man får tak i...

Hvordan kan komforten være bedre på fjellheimen? Tenker du da på at det er mindre vekt å dra på?

Takk for gode innspill Fimax!

Hører det er litt vrient å sette opp svalbarden.. Hvordan blir det da alene og i vind..?

Det som faktisk frister mest nå er fjellheimen + parisbrettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal bruke brett/pulk kan du også vurdere Helsport Spitsbergen. Det er betydelig enklere å slå opp enn Spitsbergen, alle stengene er like lange, har betydelig større fortelt og liggelende enn Fjellheimen, har større fortelt enn Svalbard, betydelig bedre liggebredde en både Svalbard og Fjellheimen, to innganger som gir et betydelig komfortløft når man er fler enn to på lengre turer, er bare marginalt tyngre enn Svalbard. Mitt 4camp veier 5,7 kg. Tipper 3Camp veier 500g mindre enn dette rundt 5,2 kg. Et gjennomprøvd ekspedisjonstelt.

Helsport selv stiller seg uoffisielt undrende til hvorfor så mange velger Svalbard-modellen som har mindre plass og større kompleksitet, fremfor Spitsbergen. Mange mener kanskje at sikkerheten er større med kuppeltelt enn tunneltelt, tåler mer vind osv. Det er liten grunn til å tro at denne forskjellen har noen praktisk betydning. Større kompleksitet er også en risiko i en presset situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindstabilitet vs. komfort og vekt er det valget står om her. ..

Om komfort er særlig viktig for trådstarter burde Spitsbergen komme med i betrakting. Rett tak, og høyde i fortelt er stikkord. Hvorfor er ikke Hilleberg tatt med i betraktningen her ? Om det er fordi trådtarter ikke kjenner spesielt til dem bør disse sjekkes ut. Teltet Nammatj GT er vel det som er nærmest Fjellheimen, og burde absolut komme med i betraktningen.

Husk også at Helsport har oppfunnet sin egen vektenhet. Den heter Helsportkilo og tilsvarer ca 1,3 metriske kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om komfort er særlig viktig for trådstarter burde Spitsbergen komme med i betrakting. Rett tak, og høyde i fortelt er stikkord. Hvorfor er ikke Hilleberg tatt med i betraktningen her ? Om det er fordi trådtarter ikke kjenner spesielt til dem bør disse sjekkes ut. Teltet Nammatj GT er vel det som er nærmest Fjellheimen, og burde absolut komme med i betraktningen.

Og Keron GT er det som er nærast Spitsbergen Camp (ekstra stort fortelt). Og Keron er det som er nærast Spitsbergen (utan ekstra stort fortelt).

Sjølv ville eg valgt Keron utan ekstra stort fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke har sett på disse er vel først og fremst fordi jeg ikke kjenner særlig til dem og at jeg har god erfaring med Helsport fra før, særlig med tanke på reparasjoner og service.

Så litt kjapt på hilleberg nå, og utsalgsprisene er litt stivere enn de fra helsport. Når det gjelder Spitsbergen så må jeg da ytterligere opp 500,- kroner og 500gr opp i vekt i forhold til svalbard. Da er jeg kommet fra 4200,- og 3,5 kilo (fjellheimen) til 6000,- og 5 kg (spitsbergen) litt rundt regnet. + at jeg må ha pulk/brett + 1500,- (paris + drag).

Ser jo at man kunne hatt det vannvittig koselig og fint i forteltet i et spitsbergen camp..

Om Helsport deler faktisk vekt med 0,7 blir det jo fjellheimen plutselig over 4,5 kilo og svalbard high nesten 6 kilo.. Spitsbergen camp blir nesten 6,4 kilo..

Kan noen si noe om hvor mange kilo det er kurant å ha på parisbrettet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Svalbard 3 men en litt eldre versjon. Men at det veier ca 4,5 kilo inkl. stenger og vanlige plugger. Så det stemmer vel bra med det som står på Helsport siden i dag på Svalbard 3.

Pulken tåler nok en god del. KOmmer vel mye an på hva som er praktisk og i forhold til terreng du skal gå i. Jeg bruker både sekk og pulk. Legger som regel store ting i pulk som isbor, telt, ekstra støvler etc. Noen ganger vanndunker når jeg skal på hytta.

Har vel ikke hatt mer enn 20-25 kilo i den så langt.

Men jeg har et drag laget av tau og elrør, blir ikke like stivt som å kjøpe et ferdig drag. Men å lage 2 drag inkl, rør, tau, karabiner koste ikke mer enn kr 75 pr stk. Har ikke gått i filler så langt hvertfall.

Men disse er vel brukt en del på turene over Grønland med Hvitserk. Ei jeg kjenner gikk der for noen år siden. På hytteturer i forkant la hun vannkanner på tilsammen 30-40 kilo i den som trening. Mener de har oppmot 50 når de starter på Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan komforten være bedre på fjellheimen? Tenker du da på at det er mindre vekt å dra på?

Det er generelt bedre plass i Fjellheimen, høyere under taket og romsligere - spesielt i forteltet. Tunnelformen gjør at man har større areal med full (eller nesten full) takhøyde slik at to+ voksne kan sitte oppreist samtidig uten å måtte stikke hodene sammen oppe i krysset som på Svalbard. Forteltet på Svalbard er ekstra lavt, noe som gjør at man må være forsiktigere med primus. Inngangspartiet på Svalbard er såpass lavt at jeg må krype inn, mens på Fjelleimen smetter man ut og inn på huk. Lavere vekt og lettere å sette opp kan sikkert også regnes som komfortfaktorer.

Men støy og vindstabilitet er også komfortfaktorer som går i Svalbards favør igjen. Når det er bardunert skikkelig, med godt med snø på mattene, står det fjellstøtt uansett vær. Det er skikkelig kos å høre vinden rase utenfor, mens teltet over deg ikke rører seg en tomme... :)

Om jeg skulle gått til Sydpolen ville jeg også (av disse to) valgt Fjellheimen, av den enkle grunn at etter 12-15 timers slit, er det superkritisk å få opp teltet svært raskt. Sove klarer man unasett støy etter slike strabaser. At jeg nok hadde valgt en annen teltprodusent enn HelSport på en slik tur er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Keron GT er det som er nærast Spitsbergen Camp (ekstra stort fortelt). Og Keron er det som er nærast Spitsbergen (utan ekstra stort fortelt).

Sjølv ville eg valgt Keron utan ekstra stort fortelt.

Helt enig!

Jeg var på jakt etter 3 manns telt. Vurderte fjellheimen, svalbard 3 high og keron 3 gt, men endte opp med å gå for Keron 4 uten stort fortelt. Da er det mye mer plass i innerteltet, slik at man kan ha mer bagasje inni. Og gjøre unna matlaging og sånt i innertelt også.

Lett nok til å ha med seg når man er 2 på vintertur. Og da er det luksuriøst med plass! 3 pers går også fint. Det tror jeg ikke det ville gjort i en av 3 mannsteltene...

Keron 3 gt er 3.4+2.8+1.3 = 7.5 m2, på 4.8kg vekt

Keron 4 er 4.4+1.6+1.6 = 7.6 m2, på 4.5kg vekt.

Dessuten har keron 4 den fordelen at du kan få plass til pulken i ene forteltet. Veldig praktisk for da slipper man ta ut det man har nedi.

Veldig praktisk å ha et fortelt til bagasje og et til inn/utgang.

Har ikke angret et sekund på at jeg valgte Keron 4.

Eneste ulempen jeg kan se for meg er prisen. Men bedre å kjøpe noe man blir fornøyd med enn å bruke masse penger og tenke på at man burde brukt litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk vil ha stort fortelt. Utstyret skal jo inn i teltet. Pulk, sekk eventuelt noe ekstra mat/fuel er det eneste som jeg lar ligge i forteltet. Men folk er forskjellige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk vil ha stort fortelt. Utstyret skal jo inn i teltet. Pulk, sekk eventuelt noe ekstra mat/fuel er det eneste som jeg lar ligge i forteltet. Men folk er forskjellige...

Har Svalbard 3. Synes det er greit med litt plass i fortelt. Pulk, isbor og slikt ligger ute. Men med sittegrop 2/3-3/4 inn fra inngangen og 2 store sekker så blir det egentlig ikke så mye plass igjen. Men jeg har jo med bikkja som og skal ha plass der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk vil ha stort fortelt.

Innerteltet er til å ligge i. I ytterteltet går det ann å få full ståhøgde (i motsetning til sumarstid). Så eg forstår godt dei som vil ha den ekstra danseplassen. Det er bare eit spørsmål om prioritering mellom vekt og om ein vil ha mykje ståplass eller liggeplass.

Sjølv greier eg meg med standard fortelt, men så har eg også teltet heilt for meg sjølv, både i leir og når det skal transporterast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte i går kveld et Svalbard high 3 fra xxl. Tusen takk for all hjelp alle sammen! Nå håper jeg bare jeg får teltet før helgen (noe jeg tror det spøker for..). Det blir også å bestille et paris brett og to halvbagger fra sportsnett. Som dratau ser jeg for meg noe alla dette:

http://kaasin.no/2007/10/31/fullrigget-paris-pulk/

Flere gode, smarte, morsomme og/eller spennende tips rundt teltet og/eller brettet?

Gleder meg mer enn en unge! :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.