Gå til innhold
  • Bli medlem

Utprøving av nytt telt


mortimeir

Anbefalte innlegg

Jeg og kona dro til Heggmoen utenfor Bodø igår. Oppdraget var test av vårt nye telt, Helsport svalbard 3 high. Utgangspunktet var å ha det trivelig ved bålet (les: bøtte med 2,5kg frosen sodd som skulle tines ved bålet). Erfaringen vår på vintertelting er x 1 fra før, så vi gjorde som sist - gikk 15min fra bilen som sikkerhet.

Ved ankomst leirsted så blåser det opp, uten at dette stoppet oss. I god nordnosk mentalitet, her skal det graves sittegrop og lages til bål. Dette ordnet kona, mens jeg kranglet med svalbard og vinden. Etter å ha saumfart forumet for gode råd både ift aktuelt telt, samt generelle tips om oppsett av telt vinterstid - her var det bare å få opp boligen. Først litt nedtramping av teltområde, deretter krangle ned en vinterplugg i ende enden med vinden. Deretter inn med stengene, og simsalabim og pitte litt bannskap så stod teltet som en drøm. Forsåvidt lett å sette opp teltet, men tok en del tid da. Ca 20min.

Vår naivitet ble straks til realitetsorientering. Sittegrop og bål enei. Kong vinter hadde bestemt annerledes. Her var det bare å komme seg i system i teltet. Kona ordnet med tingene i innerteltet, og jeg ble erklært forteltsjef og kokk. Tinet soddbøtta i en kasserolle på stormkjøkkenet på 1/2 varme. Når det ble litt lunk var det fram med kniven og hakke i biter, for deretter få det flytende. Dette ordnet 111C excellent. Beste sodden noen gang :D

Fikk gravd en fin arbeidsgrop i forteltet. Fra døra og ca 3/4 mot andre enden. Bredden som døra, og ca 1m ned til bakken. I tillegg en halvsirkel videre inn i teltet for primusfyring. Hva har jeg lært? Ikke grav så langt ned. Vært nok med en halve dybden. Da kunne jeg jo ha sittet på liggeunderlag i teltet, i stedenfor skakk rygg.

Måtte stenge laveste ventilen inne i teltet pga sny blåste rett inn. Av lite erfaring ble innterteltdøra 100% stengt da vi la oss. Kondens kom kom. Klarte i tillegg å snu ræva bort mot veggen ila natten. Flott mer læring på den tøffe måten under kontrollerte former. Husker det til neste gang.

Etter 10-11t herlig nattesøvn, avbrutt av noen oppvåkninger mer sterke vindkast, bestemte vi oss for å spise frokost og deretter bryte leir. Riving av telt i sterk vind er jo en fornøyelse, godt at vi var 2 om jobben.

Oppsummering
Teltet holder mål i massevis. Er blitt glad i teltet. Enorm plass i innterteltet for 2 voksne. Om det på sikt dukker opp småtasser og en ny hund vil det være plass fortsatt. Noe bedre stramming av langsgående teltbarduner vil gjøre innterteltet noe strammere. Dette henger jeg på kappen erfaringskunnskap som vil komme seg. Kondens, det e flått det - som ungdoman like. Innerteltet stod mot vinden, ved neste tur vil jeg ha forteltet mot vinden for å kunne kjøre full lufting inne i teltet uten at det blåser masse snø inn - men også kjøre opp myggnettingen i døra for bedre ventilasjon. Skal kjøpe bardunposer fra exped å sette på teltet. Knoting med å sette bardunene i system i -4 og 12 m/s, noen som kjenner seg igjen? Frister også å kjøpe bardunseil. På ene langsiden og kortsiden til forteltet gikk det 2 skistaver som anker for bardunene. De kan jo være kjekk å ha hvis man skal gå seg tur.

Skulle gjerne lagt opp bilder, men alle bildene er over 800kb så det fungerer dårlig.

Sprørsmål: Kan man løsne langsgående bånd i innertelt som går langs bakken uten at dette går på sikkerheten løs? Klipse av å legge det bort ved enden. Her i aktuelt telt-tilfelle, som går mellom punktene til stanga til forteltet. OG, er 12 m/s vind ufysent, eller er jeg kresen? Var -4 i utgangspunktet.

Veldig mottakelig for tips og råd da vi er uerfarne på vintertelting. Hvis noen har ståltips på svalbardteltet er det veldig bra.

post-5444-133474736956.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virket som en fin tur. Jeg har Hilleberg Saivo, som likner mye på Svalbard. Slike kuppeltelt tar tid å få opp. Klart en av ulempene med teltene.

Kondens er en merkelig ting. Klarer aldri å bli helt klok på vilke forhold som skaper den. At man er mer utsatt på vintestid er klart, likeså at lufting hjelper.

Tror ikke du skal kutte "båndene". Er litt usikker på hva de er til, men både Hilleberg og Helsport har dem. Tror de skal hindre at duken revne pga "kraftige rykk" forårsaket av vind.

Ps: et godt gratis program for å redusere størrelsen på bilder er Pixresizer:http://pixresizer.en.softonic.com/. Meget enkelt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprørsmål: Kan man løsne langsgående bånd i innertelt som går langs bakken uten at dette går på sikkerheten løs? Klipse av å legge det bort ved enden.

Hei, har samme system på Helsport Isfjell 4 camp, med bånd på tvers i forteltet og under innerteltet. Det fremste av båndene i forteltet er utstyrt med klipslås og jeg åpner denne for å få plass til grop i forteltet. Har ikke opplevd noe problemer. NB: Har ikke prøvd teltet i veldig sterk vind. Men blir det mye vær er det jo enkelt å klipse båndet sammen igjen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå brukte jeg pulk, og vil bruke det til vinterturer så volummessig spiller det liten rolle. +/- 1kg greier jeg. Er man flere på tur kan man alltids fordele utstyret. Vet hvertfall at jeg har vintertelt for 2 voksne + god plass til smått og hund om det måtte komme. Fikk en veldig fin pris på dette teltet, så måtte slå til :) Skulle jeg kun tatt hensyn til vekt og volum, hvor penger var uavhengig, ville nok valget av telt vært annerledes. Da kanskje ikke så mye tanke på vekt, men oppsett-tid. Har fra før exped orion, og til alenetur eller meg og hund vil det være førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har samme system på Helsport Isfjell 4 camp, med bånd på tvers i forteltet og under innerteltet. Det fremste av båndene i forteltet er utstyrt med klipslås og jeg åpner denne for å få plass til grop i forteltet. Har ikke opplevd noe problemer. NB: Har ikke prøvd teltet i veldig sterk vind. Men blir det mye vær er det jo enkelt å klipse båndet sammen igjen for sikkerhets skyld.

Du klarte å formulere deg mye bedre enn meg selv. Skal sende en mail til helsport å spørre dem. Rent logisk virker den å være for at hvis vinden blåser sterkt, for å unngå at stangen blir presset ut og derav rive duk, knekke stang, etc. Vil tro at så lenge man arbeider i gropen er det ok så fremt vinden ikke er på styr, og så sette klips tilbake når ferdig. Poster etter svar fra helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser ikke tråden for å være del av pluggen :) Takk for utførlig svar.

Hej Qwer

Når du bruger pløggene som et sne-anker (dvs. liggende tværs-stillet = se billedet), er det meget nemmere at fæste din bardun til Hillebergs pløg end Helsports. Du kan jo altid selv sætte snor i Helsports pløgger, men - så vidt jeg husker - koster de nogenlunde det samme.

snowpegdiagram.jpg

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tråden er genial. Får ofte festet 2-3 barduner til en tråd/plugg - stramming og ettestamming er meget enkelt. Er ikke noe spesielt overbevist av bardunposene til Exped. Tar for lang tid før de fryser. Har faktisk måttet varme vann før jeg fikk lagd snø av riktig konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på grader (skarpe uslipte kanter) på Hillebergs snøplugger!

Første gang jeg brukte pluggene var det hardpakket snø som var perfekt til å stikke pluggene rett ned i. Jeg brukte ikke snora, men festet bardunen på pluggen på "vanlig" måte. Det var dumt, for i løpet av natta røk den ene bardunen tvert av, en annen bardun røk nesten av.

Jeg bruker pluggene på samme måte fortsatt, men måtte file/pusse bort gradene for å unngå bardunslitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens er en merkelig ting. Klarer aldri å bli helt klok på vilke forhold som skaper den. At man er mer utsatt på vintestid er klart, likeså at lufting hjelper.

RH > Relativ fuktighet er alltid høyere vinterstid > kald luft kan inneholde (absolutt) mindre fuktighet enn varm luft, mao som regel høyere RH% vinterstid enn sommerstid. Det vet nok du Fimax godt.

Sodd mortimeir; det er nok best når det tines av seg selv, soddbollene blir noe seig når det tines over varme! Dog, et kongelig måltid utendørs etter en tur, med eller uten seige soddboller.... hehe, som regel er de småseige på tur vinterstid;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Qwer

Når du bruger pløggene som et sne-anker (dvs. liggende tværs-stillet = se billedet), er det meget nemmere at fæste din bardun til Hillebergs pløg end Helsports. Du kan jo altid selv sætte snor i Helsports pløgger, men - så vidt jeg husker - koster de nogenlunde det samme.

Gjør ikke en hvilken som helst snor nytten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på grader (skarpe uslipte kanter) på Hillebergs snøplugger!

Første gang jeg brukte pluggene var det hardpakket snø som var perfekt til å stikke pluggene rett ned i. Jeg brukte ikke snora, men festet bardunen på pluggen på "vanlig" måte. Det var dumt, for i løpet av natta røk den ene bardunen tvert av, en annen bardun røk nesten av.

Jeg bruker pluggene på samme måte fortsatt, men måtte file/pusse bort gradene for å unngå bardunslitasje.

Jeg brukte vannslipepapir på alle mine helsportplugger før første tur. De ville lagd hull i teltduken om jeg var uheldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du kanskje ikke et tunnelltelt å stramme opp?

Joda, jeg har tunneltelt også (Nallo 2 og et gammelt Helsport Rundehø 2). Hillebergpluggene fungerer like godt på for å stramme opp tunneltelt. Ikke noe problem å feste flere barduner på en tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.