Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongers telt


peoma

Anbefalte innlegg

Annonse

3 sesong = vår, sommer, høst

lett, tåle mye vind og billig = finnes ikke

Tror du må fortelle oss bedre hvilke kriterier som er viktigst for deg. Et godt "3 sesongstelt" klarer seg fint på vinteren i godt vær. I storm og tung snø knekker det. Vintertelt som tåler hardt bruk er ikke lette.

Størrelse bør du også fortelle om. Hovedreglen er at et 3 mannstelt om sommeren = to mann om vinteren.

Leser du gjennom en del av telttrådene som finnes på Fjellforum vil du lettere finne ut hvilke kriterier som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bruke det mest om våren, sommer og høst, men det må også funke "greit" om vinteren. Er ute etter et 3-mannstelt med grei plass i forteltet, gode ventilasjonsmuligheter, tar liten plass i sekken og nokså lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på Nallo 3 og Kaitum 3. Ulempen er prisen. Helsport har noen tilsvarende modeller som er noe tyngre, og noen som er noe billigere og tyngre.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=389&cid=176

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=382&cid=176

Jeg har satt opp Nallo 2 på vinteren i liten storm, og følt meg trygg i det teltet. Luftingen er ikke den beste, hvis bakre lufteluke snør ned. Kaitum er større, har fordelen av to innganger, men er dyrere og tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Hilleberg Soulo som enmans helårstelt, det har alle de egenskapene jeg syntes et helårstelt burde ha

-kryssende stenger for stødighet i vind

-masse festepunkt

-Stengene føres ned i noen lommer på bunnene av teltduken, så klipser du stengene på teltet resten av veien, mao ikke noe snø langt ned i teltstang lommen på lengere turer og og ganske så mye lettere å få opp stengene iforhold telt som har en lang teltstang lomme

-teltet er forholdvis lett 2,2 kilo....det må vel være noen av de letteste vinterteltene som finnes (som faktisk har alle egenskapene et vintertelt bør ha)

-teltet er frittstående

her har du en bra review : http://www.youtube.com/watch?v=yEfmzI1tO6I

Vær obs på størrelsen av teltet, folk på 190+ cm har vel sagt at det kan bli litt lite i lengden, jeg er 180 og det passer helt fint til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelpen folkens! Nallo 3 og Kaitum 3 ser begge ut som akkurat det teltet jeg har sett for meg. Eneste ulempen er en stiv pris, men kan hende det lønner seg i lengden. Er det noen som har noen erfaringer med Helsport Rondane og fjellheimen teltene? Hvordan er disse i forhold til Nallo 3 og Kaitum 3 sine egenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først begynner å se på telt er det som å komme inn i en jungel. Det er mange fine telt som ser veldig like ut, og ved første øyekast er det bare prisen som varierer.

Mitt råd til deg er at du først setter opp en liste over hva du skal bruke teltet til, hva du forventer / forlanger av teltet og hvor mye du er villig til å betale.

F.eks. Hvor mange skal bo i teltet, skal du ha det på ryggen - vekt (en tommelfingerregel kan feks. være max 1 kg pr. person), sommer- og eller vinterbruk, stormmatter, Plassbehov i innerteltet (beregn en ekstra om vinteren), plassbehov i forteltet (Bagasjeplass) og pris.

Du vet selv best hva du trenger eller ønsker og når du har lista klar så kan du begynne å sortere.

For et par år siden kjøpte jeg en Hilleberg Akto. Et enmannstelt som skulle være så lett som mulig.

Du aner ikke hvor mange telt jeg var innom og hvor mye tid jeg brukte før jeg bestemte meg. (En nordmann bruker gjennomsnittlig 10 til 20 minutter på å bestemme seg for et huskjøp, men kan lett bruke en måned på et fotoapparat.)

Jeg endte opp med å kjøpe teltet brukt fra UK. (eBay) og det ble levert på døren min for 1700,- Nok. (Det var så lite brukt at alle bardunene ikke var surret ut en gang.)

Der sparte jeg ganske mye penger, men jeg tør ikke tenke på timebetalingen for alle undersøkelsene og vurderingene jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For meg så står nå valget mellom Hilleberg Nallo 3 GT og Helsport Fjellheimen 3 Camp. Har mest lyst på Hilleberg, men er dette et dobbelt så bra telt? Er forskjellen hovedsaklig rivestyrke, eller er det noen flere gevinster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så står nå valget mellom Hilleberg Nallo 3 GT og Helsport Fjellheimen 3 Camp. Har mest lyst på Hilleberg, men er dette et dobbelt så bra telt? Er forskjellen hovedsaklig rivestyrke, eller er det noen flere gevinster?

Jeg er ingen ekspert på telt og valgte mitt Helsport Fj.h. 3 Camp også litt ut fra tidligere erfaringer med Helsport telt, mange år tilbake. Jeg måtte nå surfe litt rundt etter info på Hilleberg å se hva slags spesifikasjoner som var å finne på din nevnte modell her sammelignet med mitt telt. Det jeg ser der er nok at valget mitt ville blitt som sist, nemlig Helsport hvis det stod mellom disse to modellene for min del. Dette med hensyn til den erfaringen jeg har siste året med mitt telt. Nærmere 30 teltdøgn på barmark sist år fra juni til september. Har fungert akkurat slikt jeg ønsket. Jeg er en storvokst kar på 190cm og 100+ kg og trenger god plass. Det har jeg i mitt Helsport her. Vil teste det også i vår på fjellet før snøen går (isfisketur i april/mai). Noe skikkelig vintertelt er nok ikke mitt Helsport, men fjelltur på vårparten bør det kunne takle.

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så står nå valget mellom Hilleberg Nallo 3 GT og Helsport Fjellheimen 3 Camp. Har mest lyst på Hilleberg, men er dette et dobbelt så bra telt? Er forskjellen hovedsaklig rivestyrke, eller er det noen flere gevinster?

Har slitt ut to Helsport Rundehø og et Nallo 2. Rundehø er en såpass gammel modell at den ikke kan sammenliknes med Nallo. Jeg kjøpte faktisk Ringstind 2 før Nallo. Oppgitt vekt var 1,7kg, reell vekt var 2,1 - det samme som Nallo som er mye større. Helsport-kilo er mye diskutert her på Fjellforum. Vei et Helsporttelt før du kjøpe det.

Et annet diskutert problem er stengene til Helsport. De er "egenproduserte", og ikke lagd av Easton eller DAC som de fleste andre teltprodusenter benytter. Har imidlertid ikke sett noen innlegg her på forumet om at de har knukket på lang tid.

Jeg holder en knapp på Hilleberg, men de er helt sikkert ikke et dobbelt så bra telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg-telt virker for meg som svært solide og gjennomtenkte. Uten at jeg selv har eid et Hilleberg-telt synes de å ha gjennomført god kvalitet over hele linja (stenger, sømmer, plugger, duk osv). Hører sjeldent noe negativt om de (foruten prisen). Det er sikkert bedre, men dobbelt så bra? neppe.

Nå er det jo slik at materialismen har tatt overhånd og slukt oss stakkars forbrukere helt. Vi skal jo eie det beste, koste hva det koster vil (les: hva pengeboka tillater). Jeg tror du kommer til å bli vel fornøyd med et Fjellheimen. Jeg hadde ikke tvilt om det sto om 100% i prisforskjell i alle fall. Tilbud er også fine ting, og du kan jo vente på et godt et, men jeg ser nesten aldri hilleberg på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarnehs har vektige argumenter for min del. Jeg er litt usikker på hvor mange døgn jeg får til ute i året, og jeg skal nok unngå ekstremvær om jeg kan. Dermed er nok Helsport det mest fornuftige, kostnad/nytte tatt i betraktning. Kanskje mitt neste telt blir et Hilleberg. Evt at det dukker opp et Hilleberg brukt eller på tilbud.

Takker for tilbakemeldinger. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet diskutert problem er stengene til Helsport. De er "egenproduserte", og ikke lagd av Easton eller DAC som de fleste andre teltprodusenter benytter. Har imidlertid ikke sett noen innlegg her på forumet om at de har knukket på lang tid.

Eg har i alle fall bytta ut stanga i Ringstind (som knakk 2 ganger før teltet var brukt 25 netter) med ei stang frå Hilleberg. Så eg skal aldri meir knekke Helsportstenger :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke bestemt meg før jeg hadde kikka på Fjällrävens Akka. (Evt Akka Shape, men den er litt lavere i forteltet) Fins i både 2 og 3-manns. Lette, gode og med romslig plass i forteltet. Testvinner mange steder.

Støtter denne, har dog ikke teltet selv, men har registrert gode omtaler i tester samt fornøyde brukere av teltet her på FF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Exped Orion Extreme. Er veldig fornøyd med dette. Teltet vant en vindtest i tyske Outdoor Magazine (

)

Teltet passer veldig bra for telting på fjell langs norskekysten med mye vind og nedbør

Fordeler:

- Pris ca 4500 (Her får du mye telt for pengene)

- Tåler mye vind.

- Selvstående. (Kan sette opp teltet og flytte det rundt til du finner en perfekt plassering) og trenger ikke barduneres ved vindstille. Fint for telting på berg der det ikke er så lett å bardunere.

- Kan bruke inner / yttertelt uavhengig av hverandre. (Greit å kunne droppe innerteltet for å spare vekt og oppnå mye mer plass) . Varme sommernetter trenger du kun innerteltet for å beskytte mot mygg.

- To innganger.

- Bra takhøyde.

- Tekniske løsninger. (Bardunposer, innsydd reflekstråd i barduner, tørkeloft.

- Veldig bra ventilasjonsmulighetr.

- Super kvalitet på duk, glidelåser, stenger og plugger.

Ulemper:

- Ikke av de letteste to-mannsteltene.

- Ikke for de lengste personene. Men er selv 187 og det går helt fint.

- Ikke noe utpreget vintertelt, men fullt brukbart hele året.

- Noe trange stangkanaler gjør at det er litt kinkig å sette opp teltet de første gangene.

Video av oppsett av telt her:

En gjennomgang av teltet her:

Video av de tekniske løsningene her:

Lykke til i teltjungelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 30 års erfaring med Helsport. Mitt først telt holder fremdeles. Glidelås er bytter og det er meget falmet og har en del små hull i bunnen.

Men alt jeg har kjøpt av Helsport telt holder virkelig. Du får det du betaler for. Et dyrt telt vil tåle det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei! Vurderer å kjøpe meg et nytt telt som skal brukes stort sett hele året. Er noen som har noen gode forslag? Kriteriene er det skal tåle mye vind, være lett og ikke alt for dyr:)

Mvh Peter Fredheim Oma

Telt måles gjerne i størrelse på antall personer som skal sove der eller hvor mye plass som trengs. Det neste kriteriet er vekt, skal teltet ligge i bilen, på slede etter snøscooter, i pulk, båt, kajakk, bæres en helg eller bæres i flere uker. Så pris. Noen skal ha plass til å fyre/lage mat, da blir kriteriet vertikalt rom/skrå vegger, lufting o.l. Vindstabile, lette og billige telt som du ønsker finnes ikke, du må omdefinere kriteriene dine.

Tunelltelt, og spesielt Helsport, har for lang avstand mellom stengene til å tåle noe vind. Resultater blir søvnløse netter (selv med øreplugger) pga flagrende duk, innertelt som blir slapp og slår deg ansikt eller på soveposen, bøyde/knekte stenger og revne sømmer. Revner teltet helt kan du være ute å kjøre. Dessuten er været sjelden så dårlig som det 'høres ut' som innefra et tunelltelt. Med vind og regn vil inner- og ytterduk for lett komme i kontakt med hverandre så kondensen fra ytterduk lekker inn gjennom innertelt. Mange kryssende gir stram duk og forhindrer slik kontakt, men koster mer i vekt. Tunnelltelt er best på vekt/areal forhold.

Et vindstabilt telt har mange kryssende stenger, best på kuppel/dome eller half-dome telt. Amerikanerne, Hilleberg og noen nordiske er flinke til å lage slike, Helsport har noen lave kryss på kun svære telt. Stormatter, ny lufting, ok pluggløkker og gode yttertelt hvor du knipser av innertelt for matlaging o.l. er bra på nordiske telt.

Amerikanske telt har ikke noe særlig yttertelt, noen har knapt plass til sekkene, men de er god på lufting, som bør være i taket pga varmen. Helsport har begynt å endre dette nå, men sent pga kundeklager, eks. fra meg. :) Alle har bra service, Helsport syr f.eks kjapt endringer til deg. Amerikanerne kan og service, nylig reklamerte jeg på et amerikanske telt fra 1999 med livstidsgaranti, den norske importøren gav meg nytt 2010 telt selv om jeg hadde kjøpt i USA i 1999! Veldig bra!

Et annet problem med amerikanske telt er at ytterduken i blandt er for kort slik at snø blåser opp mellom inner- og ytterduk. Noen har forbedret dette, men er bakken ujevn eller løs klarer du heller ikke å feste pluggene, de blir for korte! På ulike base camps viser det seg at nesten alle med amerikanske telt har lengre og modifiserte teltplugger enn originale, mange sveiser en stor T i jern og slår den ned med hammer. Løsningen er hinsides for nordmenn som har som tradisjon å bære alt selv og som hele tiden tenker vekt... Pass på, amerikanske telt kan ha for små pluggløkker om du har brede fjellski (husk stålkant inn). Vær forsiktig med kjøp av lette en-duks telt, mange vil bare kondensere og ise på innsiden pga for dårlig lufting, og mange amerikanske telt har for lyst stoff for de lyse, nordiske vår/sommernettene, spesielt for Nord-kalotten.

3-sesongers/lightweight telt fra USA har ofte mye netting på innertelt, dette blir kaldt med litt vind under dårlig vær. Jeg vraket nylig et av mine nye lettvektstelt pga dette, nord-vest vind fra ishavet med 3-4 grader i august og sommerpose var en dårlig kombinasjon, dessuten regnet det rett inn i innertelt når yttertelt stod litt åpent i godvær.

Helsport lager telt fordi de skal være lette å sette opp (sier de selv), samt kopierer de bare andre produsenter. De forbedringene de har kommet med de siste årene har kommet fra kunder. F.eks. har de gjort mange endringer jeg har bedt dem om siden 1996. Helsport har vel f.eks ennå ikke stramming i løkka på pluggene, eller?

Hilleberg selges over hele verden, Europa, USA, Australia, de vinner tester og tar priser hele tiden. Klager du til Hilleberg vet de allerede om feilen, de er alltid ett steg foran sine forbrukere, svaret deres blir oftest, "det har vi endret", selv på sentralbordet der kjenner visst alle telt..?? Du hører knapt noen klage på Hilleberg.

Jeg liker de små half-dome teltene, sjekk f.eks. Hilleberg Staika, Hilleberg Allak (lett Staika), Fjällräven Akka Dome (2,3), Bergans Antarktis (2), Bergans Helium (5 kg...). Sierra Designs Zolo, Zeta. Som sagt over, en jungel å velge i. :cry:

Kjøp i EU

http://www.globetrotter.de

http://www.bergzeit.de/

http://www.sport-conrad.com

Moontrail har veldig gode reviews, bruk bildene nederst på siden.

http://www.moontrail.com

http://www.backcountry.com

(sjekk begrensning på int'l shipping, bruk evt. eBay, Amazon, Shopusa, MyUS, Jetcarrier e.l.)

Noen greie produsenter du kan sjekke:

Hilleberg

TNF

Black Diamond

Mountain Hardware

Exped

Big Agnes

Fjällräven

Marmot

Sierra Design

Helsport

Bergans

Mont Bell

Terra Nova

Integral Designs

Eureka

Vaude

MSR

Ferrino

GoLite

Salewa

Rejka

Nordisk

Wechsel

Wenzel

MacPac

Husky

Lafuma

Kelty

Tatonka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Helsport har vel f.eks ennå ikke stramming i løkka på pluggene, eller?"

Mener jeg har stramming i løkkene både på Svalbard 3 og Lavvulight.

Svalbard er noen år gammelt, vil gjette på 2003-2005 et sted.

Lavvulight er vel 3 år gammelt.

Men godt mulig det ikke finnes på billigere modeller de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Bjarnehs og ivar01 her, jeg er også bruker av Helsport telt,fjellheimen 3 camp og (RT2).

Disse teltene tåler vind like bra som andre produsenter,har ikke sett noe til bøyde\knekte stenger, sømmer som har revnet.Og teltet er brukt i sterk vind.

Teltduken har jeg alltid fått strammet opp skikkelig,men noe

blafring blir det,men på et akseptabelt nivå.

Kan anbefale Helsport telt på varmeste,har hatt Helsport i årevis og ingen reklamasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.