Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluefiskere


REs

Anbefalte innlegg

Dett skulle kanskje stått under emnet fiske, men siden det ikke nødvendigvis er dette det handler om så blir det her.

De fleste vet sikkert like godt som meg at amerikanerne er mestere i å sensurere film og media for ting de ikke liker, enten det nå er bannskap eller nakenhet, men at de skulle sensurere fluefiske finner jeg litt uforståelig. Hvis mine antagelser nå er riktige da.

Saken er den at i 1992 ble det laget en film som heter "A river runs through it". Jeg så denne filmen på kino da den kom ut og har aldri glemt den. Den gangen var nok naturen og fluefisket mer interessant enn handlingen, men like vel. En fantastisk film som både fikk Oskar og massevis med positiv omtale.

For en tid tilbake kjøpte jeg filmen på DVD fra USA og fikk da se den igjen. Joda, fremdeles like bra, men var det ikke noe som manglet?

Nå sitter jeg her med brukket fot og etter å ha vert gjennom en del DVDer med Lars Monsen fant jeg igjen frem fluefiskerne fra Montana.

Igjen kom spørsmålet opp. Er det ikke noe som mangler her?

Jo, etter min mening har de klippet bort et av høydepunktene i filmen, og nå lurer jeg på om det er noen av dere her på forumet som har sett denne filmen på norsk kino.

I en av de siste fiskesenene, hvor to brødre og deres far er ute og fisker, er det selvfølgelig den yngste av brødrene som ikke får fisk, noe han tar seg svært nær av. Han beveger seg derfor lenger ut i elva for å klare å kaste inn i en spesiell bakevje hvor det kan stå fisk. Jeg mener også et det et sted i filmen ble nevnt at dette var stedet som var bort i mot umulig å nå. For å klare dette benytter han seg av noe de kaller et rullekast. Et kast som får snøret til å gå i en spiral, som en korketrekker, utover vannet. Jeg husker spesielt denne senen, filmingen og hvordan dette ble vist i "slow motion".

På den filmen jeg har kjøpt fra USA er dette borte. Det vises bare et relativt normalt kast, i slow motion, som resulterer i fast fisk med påfølgende kaving ute i elvas strie strøm hvorpå "helten" dukker opp, gjennomvåt og uten hatt, men med et prakteksemplar av en regnbueørret.

Nå lurer jeg på om det bare er meg som husker så feil, eller om det er noen andre som kan ha sett denne filmen og som kanskje husker denne senen.

post-4379-133474736929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

husker godt den senen, den var på den norske utgaven og på kino.

fin film og den fikk meg til å begynne med fluefiske, kjøpte min første fluestang året etter jeg hadde sett filmen.

Men har ingen anelse hvorfor de skulle fjerne den delen av filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan ha noe med at jeg har denne utgaven?

Men jeg synes likevel det virker rart.

Det jeg tidligere har sett eksempler på er at hvis en film har grove sener som amerikanerne finner upassende, Ikke sener med volld, dreping og blod, men sener med f.eks. mennesker som er velsig glade i hverandre og gjerne i en seng uten for mye klær og sengetøy, så klipper de bort senen og erstatter den med en annen ubetydelig sene fra filmen. Gjerne en natursene eller lignende, for ikke å påvirke filmens spilletid.

Hvordan en fluefiskesene kan komme inn under denne kategorien forstår jeg ikke.

post-4379-133474736949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.