Gå til innhold
  • Bli medlem

gasbrenner


wildalfred

Anbefalte innlegg

Annonse

Fordelen i forhold til bål er vell opplagt. Ulempen er at du må bære den med deg. Du kan fyre i telt, men litt fornuft kreves. Det er forøvrig slik at de fleste gassbrennerne fungerer dårlig når det er kaldt. Da er det som regel bedre med en parafin/bensin/multifuelbrenner. Noen gassbrennere har gassboksen tilkoblet med slange slik at du kan legge boksen opp ned og eventuelt oppå kjelen for litt ekstra varme. I tillegg har de en forvarmingsbøyle slik at gassen blir ført igjennom et rør som går igjennom flammen. Dette hjelper en del og er det du vil ha om du skal bruke gass under 0grader. Hvilke som er å anbefale her får n.oen andre si noe om da jeg ikke har noe erfaring med gass selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.klikk.no/helse/friluft/article448065.ece

her har du en test av gassbrennere som er med og uten slange, jeg har selv MSR Windpro og er storfornøyd med den. dette er en brenner du nok fint kan bruke når det blir under 0 grader, har ikke testet den noe særlig i minusgrader men du kan snu gassboksen og gassen varmes opp før den tar fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig lettvint å bruke gass. Spesielt hvis det er rundt 0 grader +- 5 grader og det blir mye våte klær og man skal tørke så er det veldig enkelt å få akkurat den temperaturen man vil ha i teltet og det er overaskende hvor lenge en gassbeholder varer hvis man har den på lav styrke. Varmer godt også.

http://www.klikk.no/helse/friluft/article448177.ece

Denne brenneren har jeg hatt noen år og er veldig godt fornøyd med. Leser i testen at den ikke tåler mye under transport og at man bør ha den i den harde plastesken som følger med. Hvorfor man skulle la den esken som bare veier noen få gram skulle legges igjen hjemme skjønner jeg lite av. Jeg gir like godt brenneren terningkast 6.

Når man bruker gassbrenner i telt ned mot - 10 grader er det en fordel å ha noe under gassbeholderen. Ett liggeunderlag eller lignende slik at ikke gassboksen kjøles ned unødvendig. Da jeg kjøpte dette apparatet

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1485&cid=489 fulgte det med bein til apparatet. Disse beina kan selvsagt brukes til begge apparatene. Man får da gassbeholderen litt opp fra bakken og unngår nedkjøling + at gassbeholderen står stødigere.

Ellers så pleier jeg å koble fra gassbeholderen når den ikke er i bruk.

Bør ha en annen brenner med også ved lavere temperaturer enn 5-10 grader. Kort sagt så er gassbrenneren fin til å holde varmen i teltet om vinteren. Fordel å ha med to brennere uansett. En gass og en bensin/parafinbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rundt grøten først:

8) Til Runegutts store fortivilelse har jeg i tilegg til bensin og parafinbrennere nedlatt meg til å innrømme å ha hatt glede av både sprit og gassbrennere.

:D Sprit er jo rett og slett upraktisk, tungvindt men rimelig sikkert å fyr på. Spritbrennere var enerådende på polarekspedisjoner frem til 1880-tallet :lol:

:oops: Gass funker nogenlunde pålitelig ned til 0 grader, er det under 0 må du regne med å trikse litt. Utrolig lettvint, og regulerbart når det er temperatur til det. Billig i anskaffelse, og selv om gassen koster mer enn parafin så er det neppe avgjørende.

Det billigste er jo brukt, eller fra søppelfyllinga :roll: Skal du ha noe som brenner fint og jevnt når temperaturen synker under 5-6 grader er noe med en eller annen form for forvarming lurt. Gassrøret gjennom flammen, eller en stang som leder varmen ned til gasstilførselen er ok.

Skal du ha det i teltet så må det stå stødig, selv om noen napper i bunnduken, du må også beskytte duken både over og under mot for mye varme.

Trangia, med trangias orginale gassinnsats er ingen dårlig løsning. Skal du sammenligne vekt, så husk å ta med kjeler og vindskjerm i regnestykket.

:idea: Hvorfor ikke gå for en Coleman? Bensinbrenner som er nesten like enkel å fyre som gass, og som alltid funker :!:

:) EBAY: Coleman 550B er min favoritt uten slange, og Coleman Apex ii med slange. Koster ikke mer enn et havlvt par sko :wink: og holder utrolig lenge med noe stell. :D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huske på at når det er kaldt så synker effekten betraktelig på gass og man får mye dårligere utnyttelse av gassen

Med mindre man er riktig høyt til fjells. Da fungerer gass udmerket selv i streng kulde pga lavere atmosfærisk trykk. Gass har en fordel over annet drivstoff med at eksosen er mye mer behagelig under teltfyring. I Norge tør jeg påstå at gass er ubrukelig fra 10 minus og nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.