Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Børgefjell SL - hva skjedde?


Ellu

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et tunneltelt til vinterbruk for 2-3 personer og har sålangt konkludert med at Hilleberg Nammatj 3 GT virker best egnet. Har også tittet litt på helsports alternativer, men liker ikke vekten (selv om fjellheimen er kurant nok) samt at taket skrår mye.

I teltjakten har jeg kommet over Helsports Børgefjell-serie som såvidt jeg skjønner har vært på markedet siden slutten av åttitallet. Etter hva jeg har funnet ut av fantes det en utgave av disse telte kalt SL (som i superlett) på midten av nittitallet som etter min oppfatning ser ut til å gå langt utenpå det Helsport tilbyr i dag.

Feks Børgefjell SL 3 Camp, som ser omtrent likt ut som nammatj 3 GT, fra 1994, veide visstnok bare 3,1 kg, sammenlignet med snaut 4 for nammatj. Se link http://www.outdoorseiten.net/forum/showthread.php?22771-Helsport-Borgefjell-3-Camp-SL. Ser også fra en annen link her at et Børgefjell T3 camp (SL?) skal ha veid ca 3,3 (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12911), og at Børgefjell 2 Camp SL skal ha veid 2,7 kg.

Noen som vet hvorfor disse teltene forsvant??? Var det noe alvorlig galt med de (vanntetthet, slitestyrke etc)? Ellers virker det som om disse 15-16 år gamle teltene er klart vassere enn hva Helsport kan tilby i dag(!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et 3camp sl liggende og mitt veier opp mot 3,4kg med alt. Er vel fra ca 97, duken har fått seg en strekk etter at teltet ble satt opp i regnvær og voknet opp i steke sol og litt for stramme barduner/pluggfester. Etter denne episoden fikk teltet en rift og jeg mistenker at duken har blitt litt svakere.

Vurderer sånn delevis å selge, men det er veldig kjekt å ha til utlån, god plass til en grei vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Børgefjell 2 camp SL.

Inner, ytter og stenger veier 2460gram... (uten plugger, poser og barduner)

Yttertelt av silikonert ripstopnylon (65g/m2), innertelt av "superlight nylon" (40g/m2) og bunnduk i nylon (90g/m2).

Stengene er ca 8.4mm tykke helsport superpole.

Tror vel det er mer sammenlignbart med et Hilleberg Nallo 2 GT enn med et Nammatj.

Evt med helsport sitt fjellheimen 2 camp.

men, Børgefjellteltet har dog samme lengde på alle 3 stengene.

Kerlon 1200 er vel 50g/m2 og helsport superlight 1000 52g/m2, så litt lettere.

Helsport bruker fortsatt innerteltstoff som er 40g/m2, men polyamid bunnduk?

Utviklingen går såvidt framover, om enn ganske sakte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Børgefjell 2 camp SL.

Inner, ytter og stenger veier 2460gram... (uten plugger, poser og barduner)

Yttertelt av silikonert ripstopnylon (65g/m2), innertelt av "superlight nylon" (40g/m2) og bunnduk i nylon (90g/m2).

Stengene er ca 8.4mm tykke helsport superpole.

Tror vel det er mer sammenlignbart med et Hilleberg Nallo 2 GT enn med et Nammatj.

Evt med helsport sitt fjellheimen 2 camp.

men, Børgefjellteltet har dog samme lengde på alle 3 stengene.

Kerlon 1200 er vel 50g/m2 og helsport superlight 1000 52g/m2, så litt lettere.

Helsport bruker fortsatt innerteltstoff som er 40g/m2, men polyamid bunnduk?

Utviklingen går såvidt framover, om enn ganske sakte :)

Interessant informasjon, og ser vel at jeg kanskje tok litt hardt i hva gjelder (den manglende) produktutviklingen. Men jeg må allikevel si at jeg ikke er veldig imponert over utviklingen.

Såvidt jeg kan se er forskjellen på Fjellheimen 2 camp og Børgefjell 2 camp sl, at Fjellheimen har 25 cm kortere fortelt (175 vs 150) og 25 cm kortere total lengde (445 bs 410), 5 cm høyere maks høyde i innertelt (105 vs 100), men Fjellheimen skrår ned mot fotenden, samt at bredden i innerteltet ved føttene er økt med 5cm fra 100 til 105. I tillegg hadde vel Børgefjell bare en ventil foran, mens Fjellheimen også har en i fotenden. Er ikke sikker på teltstengene på Fjellheimen, men de er vel 10mm?

Når vekten på Fjellheimen da er ca 2,84 kg (inkludert 10% helsport tillegg) synes jeg det ikke er spesielt imponerende når du sier at ditt Børgefjell bare veier 2460g. Fjellheimen har, tiltross for noe mer bredde og makshøyde, kortere total lengde, lettere ytterduk (52g/m2 vs 65g/m2), men tyngere stenger og en ekstra ventil. Må innrømme at jeg da synes det er rart at Fjellheimen faktisk veier 400g mer enn Børgefjell! Veier en ventil + stenger så mye??

En mulig feilkilde er at detaljene jeg har funnet om Børgefjell 2 sl ikke er samme utgave som ditt, men hvis så står jeg fortsatt ved at jeg synes produktutviklingen ikke er spesielt imponerende.

Forresten, er det noen som vet hvor mye ekstra vekt en ekstra ventil i fotenden på Fjellheimen 2/3 camp vil tilføre? Skal teltet bli ordentlig vinterdugelig må det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har feil info ang høyde på Børgefjell 2 camp SL.

Stengene er 269cm lange (mot 2x260 og 1x310 på Fjellheimen 2camp). Dvs 23cm mindre på Børgefjell enn Fjellheimen.

Innertelthøyden er såvidt jeg husker 85 eller 90cm, og totalhøyde 100 eller 105...

Børgefjellet mitt har bare en ventil i fortelt enden ja, men er luftinnslip i fotenden på innerteltet... Så belager seg på lufting under duken (dvs uegnet på vinterstid)...

Forøvrig er bare øverste halve døra til innerteltet med myggnett, mot hele på fjellheimen...

Vekten på fjellheimen 2 camp er vel oppgitt til 2.4kg uten plugger og repkit? Så såvidt lettere enn Børgefjell for litt større telt med muligens litt bedre egenskaper.

Kan være enig i at forbedringene er "moderate"!

(Evt at Helsport Børgefjell SL var et svært høvelig telt for sin tid når det kom?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon

Tipper vi vil se at flere og flere produsenter kommer med telt i cuben fiber med årene.

Innen havfiske bruker ingen nylon lengre. Spectra braid og andre Ultra High Molecular Weight Polyethylene (UHMWPE) fiber braids er det som gjelder.

Cuben vs silikon nylon er som braid fiskesnøre vs nylon... Tynnere, lettere, sterkere, low stretch.

Ulempe: pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon

Tipper vi vil se at flere og flere produsenter kommer med telt i cuben fiber med årene.

Innen havfiske bruker ingen nylon lengre. Spectra braid og andre Ultra High Molecular Weight Polyethylene (UHMWPE) fiber braids er det som gjelder.

Cuben vs silikon nylon er som braid fiskesnøre vs nylon... Tynnere, lettere, sterkere, low stretch.

Ulempe: pris

Håper materialene er nogenlunde miljøvennlige. Dette inngår ofte ikke i regnestykkene. Tenker feks på fluorforbindelser i fluefiskefortommer, skismøring og fremfor alt skalljakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon II: Easton mener de har funnet opp noen nye lette, bedre karbonstenger, som ikke brekker så lett: http://eastonmountainproducts.com/innovation/air-lock. Vi får se...

Digresjon III

59% lettere enn alu-340 strenger, som veier 239.5 gr.iflg. Easton.

Så vektmessig er det jo en vinner men hvordan de vil stå seg etter noen år med ekstensiv bruk vil bli interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.