Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstegangspreparering av Peltonen ski?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest PaperCut

ser at det er nok av håndbørster å få tak på - så for mitt ene par i treningsbua bør det holde.

Ellers har jeg et spørsmål til som noen kanskje kan hjelpe med. Festesonen under skien er ganske kort, ca fra tuppen av bindingen til 2-3cm bak hælen.

Det som er litt spesielt, er at festesonen stopper ganske brått foran. På andre ski jeg har hatt, er denne mer gradvis, og festesonene der har vært 1,5-2x så lange som på Peltonen skiene.

Dette er forøvrig første skipar jeg har hatt av toppklasse - så jeg har ikke noe å sammenligne med.

Jeg er i nærheten av vektgrensa for denne skien, men fortsatt ca 2kg under "maks", og jeg er heller på vei ned i vekt enn opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festesonen under skien er ganske kort, ca fra tuppen av bindingen til 2-3cm bak hælen.

Det som er litt spesielt, er at festesonen stopper ganske brått foran.

Dette er forøvrig første skipar jeg har hatt av toppklasse - så jeg har ikke noe å sammenligne med.

Jeg er i nærheten av vektgrensa for denne skien, men fortsatt ca 2kg under "maks", og jeg er heller på vei ned i vekt enn opp.

Hæ....?

Mener du at festesonen kun går fra tuppen av bindingen og til 2-3 cm. bak hælen??

Er disse skiene i det heletatt målt/tilpasset din vekt, eller...?

Hvem har målt opp denne festesonen?

"Normalt" skal/bør en ski minimum være merket med kald og varm sone + balanse punkt (men det er jo lett å sette selv da).

Kaldsone 20 -25 cm foran tupp på binding, eller ca. 50 cm, målt fra bakkant hæl, er vel omtrent "inne på skiva".

Prøv med papirarkmetoden - på et helt plant underlag. Når du står med "likevekt på begge ski. Hvor langt klarer du (dvs. enklere med hjelp av en til) å skyve arket frem og tilbake? Flytt all vekt over på kun en ski. Klarer du da å "låse" arket - dvs. trykke ned hele spennet i skien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hæ....?

Mener du at festesonen kun går fra tuppen av bindingen og til 2-3 cm. bak hælen??

Er disse skiene i det heletatt målt/tilpasset din vekt, eller...?

Hvem har målt opp denne festesonen?

"Normalt" skal/bør en ski minimum være merket med kald og varm sone + balanse punkt (men det er jo lett å sette selv da).

Kaldsone 20 -25 cm foran tupp på binding, eller ca. 50 cm, målt fra bakkant hæl, er vel omtrent "inne på skiva".

Prøv med papirarkmetoden - på et helt plant underlag. Når du står med "likevekt på begge ski. Hvor langt klarer du (dvs. enklere med hjelp av en til) å skyve arket frem og tilbake? Flytt all vekt over på kun en ski. Klarer du da å "låse" arket - dvs. trykke ned hele spennet i skien?

Jeg har brukt papirarkmetoden. Skiene er ikke tilpasset meg men vektklassen er medium (75-85kg) og lengden (202cm) - et normalt utgangspunkt for ski til meg. Jeg veier ca 82-83kg i treningsklar tilstand og det er slik jeg har testet.

Jeg testet dem kjapt når jeg kjøpte dem, men da med litt mer vekt enn jeg skulle bruke på skiene. Som sagt så synes jeg arket låser seg veldig brått på fremre punkt - mens på andre ski jeg har hatt er dette en litt mer gradvis stopp - hvis du skjønner hva jeg mener.

Har ikke spesifikt testet å legge all vekt på en ski, men jeg er ganske sikker på at arket låser seg helt da. Er ikke dette ganske normalt?

Mulig jeg er akkurat litt for tung for dem :). De ble kjøpt brukt, men ubrukte for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok "redd" for at disse kommer til å "subbe". Dvs. du får dårlig gli, da smøringen vil gå i snøen om du smører langt nok til å få feste. Alternativt, så får du bakglatte ski om du legger smøring i den korte smøresonen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jeg er nok "redd" for at disse kommer til å "subbe". Dvs. du får dårlig gli, da smøringen vil gå i snøen om du smører langt nok til å få feste. Alternativt, så får du bakglatte ski om du legger smøring i den korte smøresonen du har.

Jeg er nok redd for det samme - men jeg kommer til å kuzminsikle dem med en festesone som er en mellomting mellom normalen og den jeg har klart å måle meg fram til. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ski som er angitt med en vektklasse 75-85kg ikke holder spennet opp til grensa. Alternativet hadde jo vært å kjøre 207 medium eller 202 hard - 85-95+kg :wink:

Spørs om jeg må ta av de 3 planlagte kiloene før enn siden :?

Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok redd for det samme - men jeg kommer til å kuzminsikle dem med en festesone som er en mellomting mellom normalen og den jeg har klart å måle meg fram til. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ski som er angitt med en vektklasse 75-85kg ikke holder spennet opp til grensa. Alternativet hadde jo vært å kjøre 207 medium eller 202 hard - 85-95+kg :)

Spørs om jeg må ta av de 3 planlagte kiloene før enn siden :?

Takk for tilbakemeldingen.

Oppgitte vektklasser på ski er kun veiledende, og disse skia tror jeg du blir lite fornøyd med. Muligens har Peltonen samme problem som ett annet kjent norsk merke hadde for noen år siden, med at smørlomma lå for langt bak.

Har selv opplevd mislykka kjøp av klisterski, hvor to par var helbom, og det etter anbefaling fra selgerne på angitt vekt - kontrollmålt etter alle kunstens regler osv, men de subbet, ga dårlig glid og feste ble borte etter ett par mil.

Det tredje paret ble perfekt, angitt vektklasse 93-95 kg og med svært kort smørelomme. Min vekt ca 82 kg ready to go. Har også brukt dem en gang på Birken under problemføre, super glid, supert feste og tid rundt 3.20. I mål var det nesten ikke synlig slitasje på smøringen.

Bomkjøp skia lever fortsat i beste velgående, det ene som påskepar og det andre som gode 0-føre ski. :)

Mitt beste tips er at du tester noen par av kompiser, og ta ett par med til sportsbutikken for innmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Oppgitte vektklasser på ski er kun veiledende, og disse skia tror jeg du blir lite fornøyd med. Muligens har Peltonen samme problem som ett annet kjent norsk merke hadde for noen år siden, med at smørlomma lå for langt bak.

Har selv opplevd mislykka kjøp av klisterski, hvor to par var helbom, og det etter anbefaling fra selgerne på angitt vekt - kontrollmålt etter alle kunstens regler osv, men de subbet, ga dårlig glid og feste ble borte etter ett par mil.

Det tredje paret ble perfekt, angitt vektklasse 93-95 kg og med svært kort smørelomme. Min vekt ca 82 kg ready to go. Har også brukt dem en gang på Birken under problemføre, super glid, supert feste og tid rundt 3.20. I mål var det nesten ikke synlig slitasje på smøringen.

Bomkjøp skia lever fortsat i beste velgående, det ene som påskepar og det andre som gode 0-føre ski. :)

Mitt beste tips er at du tester noen par av kompiser, og ta ett par med til sportsbutikken for innmåling.

Hei, takk for nyttig info! Det er jo veldig rart hvis et velrennomert merke skal gjøre en slik bommert med smørelomma?

Tør jeg spørre hva slags type og størrelse ski du går på? Hvor lang er smørelomma på skiene dine, og ca hvordan er den plassert?

Jeg rakk ikke kuzminsikle skiene mine i helga, men kommer til å gjøre et forsøk på dem - så får jeg den erfaringen også :). Det blir vel ganske bra synlig hvor festesmøringen blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tips vil jeg anbefale www.swixschool.com, mye bra der.

Jeg er 1.78 og går på klassisk ski fra 2.02-2.10. Bruker forskjellige merker, men mest norskt.

Smørelomme (høyde og lengde) varierer veldig, og det er jo skias stivhet og spennkurve som avgjør den.

Men sånn omtrent er følgende smørelommer (alltid fra hæl).

Klisterski : 40-45 cm (stivt sluttspenn, kort, men høy lomme)

0-ski : 55 cm (ganske stivt sluttspenn, høy lomme rundt tåbinding, ellers moderat)

Kald ski : 70 cm (mjukt spenn, relativt lav lomme hele veien).

Min fremgangsmåte:

* plukke ut ski etter type føre, vekt

* lomme innmålt i butikken (angitt med 3 merker foran og bak - kald-0-pluss føre).

* fjerner butikkens merker.

* Ingen prepp av skia, legger kun på en myk voks (lengre enn antatt smørelomme) og tar en tur på aktuelt føre.

* vurderer tykkelse og slitasje på smøringen som er igjen -> merker faktisk smørelomme ut fra det.

* grunnprepper skia med glider og bruker pussepapir (#100) på smørelomme før videre prepp.

Tips : smør i pyramide rundt tåbinding. Har du ski med for høy lomme kan du fikse mye med mer festesmurning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Litt gammelt tema, men skriver noen svar likevel. kanskje andre vil ha bruk for det samme.

Når du kjøper en ny ski har du i prinsippet tre valg:¨

1: Stålsikle skia (kuzmin-metoden)

2: Steinslipe skia

3: Begynne å bruke skia som den er.

Hvilken metode du velger er avhengig av hvilke ambisjoner du har. Men vi kan trygt slå fast at en ski rett fra fabrikk ikke er god nok. Skal du få den god nok må du enten steinslipe den eller stålsikle den. Det er litt som når du kjøper en ny kniv. Den er kvass, men du får den alltid kvassere ved sette den op før bruk (såfremt at du vet hva du gjør:)).

I forhold til det som er sagt om å mette skia med glider så er nok dette en myte som henger ganske godt i. Kjemisk sett er det umulig at metting av en ski skulle ha effekt. Når en undersøker en brukt ski, uavhengig av om den er godt preppet eller ikke, så finner vi aldri vanninntrengning i skia (sålen). Det betyr at porene i sålen ikke er store nok til å slippe inn vannmolekyler. Molekylene i glider er betydelig større enn i vann, og det er derfor helt umulig å tenke seg inntrenging av store molekyler, når de små molekylene ikke slipper inn.

En steinslipt ski satt opp med 100% fluorprodukter og korrekt struktur er pr idag den skien som glir best. Utfordringen er at det er en veldig dyr prosess, og at en gjerne da må ha ulike ski med ulike steinsliper (føreavhengig), samt ulike fluorprodukter da føre gjerne forandrer seg.

En stålsiklet ski holder seg mye bedre, og krever mindre jobb for å holde igang. Den er svært sjelden den raskeste skia, men glir godt allround.

Den har også bedre holdbarhet enn glidet ski. Skal du gå vasaloppet vil du mest sannsynlig oppleve at en stålsiklet ski glir bedre enn steinslipt ski den siste delen av løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Takk for innspill. Jeg kan vel komme med noen erfaringer her også nå.

Peltonenskiene er helt klart i mykeste laget, og spesielt siden kroppen min insisterer på en wintermatchvekt på rundt 82-84kg, så er paret ikke optimalt. Men - jeg kuzminsiklet skiene, og har gått den del mil på dem med begrenset mengde festesmøring. Gliden er det derimot ingenting å utsette på.

Har et par Rossi C1 med mer tilpasset spenn nå, men foreløpig opplever jeg at de glir noe dårligere. Her må jeg trolig til med kuzmin en runde til - samt mer ski-tid.

Det er kanskje logikk i det, men i -21 grader på lørdag var det nesten så skiene sugde seg tilbakken. Igår med -5 grader var det superglid. Samme ski siklet med kuzmin kald. Jeg er ikke så avansert at jeg bryr med å sikle på nytt fordi temperaturen forandrer seg :wink:.

Positiv erfaring med glid har jeg ihvertfall, og jeg er fornøyd med å slippe jobben med preparering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje logikk i det, men i -21 grader på lørdag var det nesten så skiene sugde seg tilbakken. Igår med -5 grader var det superglid. Samme ski siklet med kuzmin kald. Jeg er ikke så avansert at jeg bryr med å sikle på nytt fordi temperaturen forandrer seg :wink:.

Dette har mer med struktur å gjøre. Strukturen i Kuzmin siklene, spesielt på kaldt føre, er ikke gode nok. Du vil oppleve stor forskjell hvis du la struktur med strukturjern f. eks red creek -5 - -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.