Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiføret på Østlandet!


Rune

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Kommer man seg ut av byen og opp i skogen, helst over 4-500 meter, er det skiføre. Klisterføre riktignok.

Rart at det kun skal ti dager med mildvær til på østlandet før noen mener at snø kommer til å bli en skjeldenhet i fremtiden. Er det ikke et uttrykk som heter at man glemmer snøen som falt i fjor ?

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har marka rett utenfor stuedøra, og her er det ikke annet enn rulleski som egner seg .....

Dersom du leser innholdet i artikkelen litt nøyere, vil du se at utsiktene de neste 50 år "und so weiter", ikke ser særlig lovende ut med tanke på skiføre i Oslomarka, dersom prognosene til klimaforskeren ved DNMI slår til. Svingninger vil det jo alltid være, men mønsteret går i feil retning.

Klisterføre er ikke lenger min greie, bare for å ta en liten skitur. Jeg må helst ha minusgrader og dertil egnede forhold.

______________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre mye som tyder på at det er en tendens. Samtidig skal en huske på at det stort sett bare er østlandet som har rekorder. Andre deler av landet ligger måneden så langt et stykke ned på lista.

Det vil komme vintre igjen, og det er mange faktorer vi ikke har styring på som har innvirkning.

Oslo er ikke akkurat pekepinn for hele landet eller verden for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre mye som tyder på at det er en tendens. Samtidig skal en huske på at det stort sett bare er østlandet som har rekorder. Andre deler av landet ligger måneden så langt et stykke ned på lista.

Kva meinar du med dette Morten. Her har det regna samanhengande i 2,5 mnd.

På vestlandet har det komme 1 meter eller meir i nedbør i denne perioden, og normalen for heile januar vart nådd den første veka. Har kun hatt to korte periodar med temperaturar under 0 denne vinteren. Storm har det vore samanhengande siste 14 dg, så eg skal love at sjølv garva vestlendingar synest at no kan det vere nok. Og vi berre flirer når vi høyrer Oslo folk klagar over nokre varmegrader i januar. Trøsta får vere at i høgda må det etter kvart ha komme store mengder snø, så om berre veret lettar til påske, blir det nok fine forhold for skigåing utover våren og forsommaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte bare VG artikkelen Agnar. Men det er nok riktig at det er først og fremst Nord-Norge som ligger en del plasser unna rekordtemperaturer...

Som nevnt i en annen tråd, det som til en viss grad kan redde breene i en tid med generell temperaturstigning er milde vintre med MYE nedbør hvor den uansett kommer som snø over en viss høyde i kombinasjon med normale, eller helst litt kjølige somre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klisterføre er ikke lenger min greie, bare for å ta en liten skitur. Jeg må helst ha minusgrader og dertil egnede forhold.

Her har du et lite smørekurs for forholdene slik det er nå:

I romtemperatur legges ett lag blått eller grønt klister på skiene. Bruk gjerne strykejern for å jevne ut klisteret og få det inn i sålen. Oppå det smører du et noe tykkere lag universalklister. I oppfreste løyper synes jeg det er helt supert føre. Jeg får ihvertfall større fart på skiene enn når det er blått nysnøføre.

På Ringkollen og Sørkedalen i Nordmarka og Kanada i Finnemarka er det fremdeles skiføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling:

Jeg ba ikke om noe smørekurs, men ok ..... ellers takk! Slik forholdene er nå, lar jeg heller skiene stå uten det "svineriet" du nevner! :lol:

Forøvrig: Å kjøre flere mil avgårde for å oppdrive litt skarve snø, gjør jeg bare ikke! Da tar jeg heller en joggetur i skogen. :wink:

_______________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer man seg ut av byen og opp i skogen, helst over 4-500 meter, er det skiføre. Klisterføre riktignok.

Rart at det kun skal ti dager med mildvær til på østlandet før noen mener at snø kommer til å bli en skjeldenhet i fremtiden. Er det ikke et uttrykk som heter at man glemmer snøen som falt i fjor ?

Erling

Snø og snø, fru Blom. Å måtte dra til Svartbekken eller Sjonken for å gå på ski på en kjedelig skogsbilvei holder ikke for meg. Jeg gjør det, men det er kun en blek erstatning for den virkelige skiopplevelsen. For meg er vinter en helhetsopplevelse. Det å kunne titte ut av vinduet en vinterkveld midt i uka og se snøen lave ned og føle gleden av hva som venter deg av eventyr i silkemyke løyper til helga, det er av de ting som gir livskvalitet for meg. Slike stunder har sannelig vært mangelvare denne vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ringkollen og Sørkedalen i Nordmarka og Kanada i Finnemarka er det fremdeles skiføre.

Hmm...det kan da ikke være rare skiføret?? Da er det vel snakk om noen få km hardpakka spor ispedd litt issvuller, kongler og granbar, eller? Lurer nemlig litt med tanke på kommende helg.

Tror Runes idé om joggetur kanskje skal gis et forsøk snart. Begynner å bli litt lei ergometersykkel i kjellerstua... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis trenger man jo ikke gå på ski bare fordi det burde vært midt på vinteren.. Sånn så det ut i Maridalen forrige helg. Ruslet opp på en 400 meters ås nesten uten å få snø på støvlene.

Og til helgen blir det guttetur på Kobberhaugen med innlagte cognacpauser for sikkerhets skyld.. tror det skal være rimelig snøfritt oppå der nå

post-119-133474388754_thumb.jpg

post-119-133474388761_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i alle fall utmerkede forhold i Ringkollen på søndag. Det var frest opp løyper for flere timers tur. Tipper det holder seg fram til helga også. Ellers ble det arrangert skirenn med 232 deltakere i en 2 km sløyfe i Sørkedalen nå i kveld.

post-542-133474388766_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...det kan da ikke være rare skiføret?? Da er det vel snakk om noen få km hardpakka spor ispedd litt issvuller, kongler og granbar, eller? Lurer nemlig litt med tanke på kommende helg.

Sist jeg gikk på ski var søndag 9.januar på skogsbilveier fra Kanada nord i Finnemarka. Drømmeforhold var det ikke akkurat, måtte blant annet bære skiene den første km. I et par svinger var det isete, men det lille som fantes av granbar representerte ikke noe problem. Forholdene og føret var ihvertfall bedre enn det man kan oppleve med april-føre, selv om jeg fikk litt påskestemning på den turen.

Jeg går på ski også for trimmens skyld, så jeg har tenkt meg opp dit igjen i kveld med hodelykt :roll:

Hvis jeg går der på lørdag også skal jeg ta med kamera og vise at det antagelig er bedre forhold enn på Ringkollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bislingen er også ok, hvis man vil holde seg i høyden kan turen legges mot Åssjøbrenna.

Sist lørdag sto jeg ned til Gjerdingen og gikk sørover derfra. Opp forbi Elgstøa var det ok, men vannene er temmelig ulekre. Det sprutregna, og da jeg returnerte over Gjerdingen nordover igjen var slushen blitt til 5 cm med vann. Det gikk faktisk bøljer ...

Anbefales ikke for de som ikke nødvendigvis vil flytte grenser. Jeg møtte ikke noen sør for preppaløypa mellom Svartbekken og Tverrsjøen, uten å undre særlig over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bære skiene ja... Jeg har gjort det mang en gang på vårskiturer i fjellet, men å gjøre det for en skitur i marka? :roll: Tror nok skiene får hvile litt til. Etter denne uken har nok ikke føret bedret seg akkurat. Fra vinduet her på jobben på Ryen i Oslo ser jeg en liten bit av åsene i Nordmarka. Ikke én snøflekk å se!

Takk for tipset uansett Erling! Har vært et par ganger i Kanada i Finnemarka på ski og en gang til fots. Er fint område det! Flott utsikt fra Storsteinsfjell bl.a. :x

Heldigvis trenger man jo ikke gå på ski bare fordi det burde vært midt på vinteren.. Sånn så det ut i Maridalen forrige helg. Ruslet opp på en 400 meters ås nesten uten å få snø på støvlene.

Så sant, så sant. Kan jo være kos med fotturer selv midt i januar, noe bildene dine tyder på Panda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått 25 km fra Kanada og forbi Nykjua og bort til Åsvanna i kveld. 25 km på ski, og 2 km kravling avgårde på glattisen opp fra Kanada. Det var mye folk ute og trente i kveld, men de fleste skøytet.

Forholdene har blitt en god del dårligere siden søndag. Noen få steder var det også grus innblandet i snøen. På strekningen Nykjua - Åsvanna som ligger i 450 - 500 meters høyde er det gode forhold for klassisk skigåing med dype spor i løypa og antagelig 30 cm snø på veien. På noen partier av strekningen opp mot Nykjua var det mer snakk om at det var frest ut skispor i isen.

Jeg prøver nok en skitur igjen på lørdag. Hvis andre har tenkt seg dit vil jeg sterkt anbefale gamle ski som man ikke er redd for å ripe opp. Tror jeg fikk et par nye striper i skiene i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset uansett Erling! Har vært et par ganger i Kanada i Finnemarka på ski og en gang til fots. Er fint område det! Flott utsikt fra Storsteinsfjell bl.a. :x
Det var ikke Eggevollen eller Eiksetra du var ved da :roll: Storsteinsfjell er mye nærmere Drammen. Fra Kanada tror jeg du mu gå over 6 mil t/r til Storsteinsfjell. Fra Eiksetra er det kun en drøy mil t/r.

Eller kanskje du var på Breiliflaka (702moh) markas høyeste, med utsikt til Tyrifjorden, Norefjell, Vikerfjell m.m. Det er omlag 4 mil t/r Kanada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Nordvestlandet har vi hatt plussgrader, storm og regn "hele" vinteren, men vi går da på ski allikevel.
Jeg hadde et par skiturer i Ålesund i jula i -10, pent vær og blåswix-føre, så det har vel ikke vært så ille på Nordvestlandet heller. Lørdag 15.januar hadde jeg en drøyt 3-mils-tur i nordre Finnemarka (marka melleom Drammen og Hønefoss). Med klister og steinski gikk det ypperlig.

Men til helgen drar jeg litt opp i høyden tror jeg. På Sjusjøen er det over halvmeteren med snø og masse preparerte løyper.

Det er merkelig, men bymennesker drar ikke på ski før de får snøen i byen. Tipper det er ganske enkelt å få plass på hytter eller hoteller på skistedene østafjells nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.