Gå til innhold
  • Bli medlem

2000-meterstopper på Island


500fjell

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å ta 2K-toppene på Island i første halvdel av juni, men det er ikke så lett å finne god ruteinformasjon på nettet. Slikt jeg ser det er det fire topper med over 50pf:

Hvannadalshnúkur (TUR 1)

Sveinstindur (TUR 1)

Snæbreid (TUR 1)

Bárðarbunga (TUR 2)

TUR 1 til toppene på Öræfajökull har jeg forstått at blir nærmest en ren bretur opp brefallene i sørvest.

TUR 2 til stratovulkanen Bárðarbunga antar jeg blir tatt fra riksveien F26 i nordvest med en drøy innmarsj før brevandring til topps (blir nok 2-dagerstur). Denne toppen har fortsatt jevnlig seismisk aktivitet, så jeg ønsker gjerne bedre informasjon om denne turen med tanke på hvilke forhåndsregler en må ta. Vet heller ikke nøyaktige koordinater for toppunktet (men da kraterkanten er jevn og snødekt varierer nok dette fra år til år).

Om noen sitter på informasjon om disse toppturene eller vet om personer/nettfora jeg kan henvende meg til så er jeg evig takknemlig! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått snappet opp mer informasjon om disse toppene. Det eneste aberet er at for å komme nærmest mulig Bardarbunga må man kjøre veien F910 til nordøst for toppen. Denne veien er ingen jobb for lavprofilbiler på grunn av elvekrysninger med opptil en meter høyt vann samt mye sørpete ørkenlandskap. Dermed må vi spandere på oss en dyrere leiebil. Den billigste jeg fant som kanskje kan gjøre jobben er en Ford Escape 4*4. Er det noen som har erfaring med denne? Eksempel på elvekrysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt godt med på den seismiske aktiviteten på Island i ei god stund nå. Er ganske mye aktivitet i området Vatnajökull fortiden, som det altid har vært egentlig selv om mange mener aktiviteten er mye høyere nå. Senest igår ble Eruptions blogg ( http://bigthink.com/ideas/26576 ) oppdatert med en artikkel som klargjør mye rundt temaet om utbrudd på Grímsvötn, Bardarbunga og Öraefajökull. Mange har trodd at Grímsvötn kan få utbrudd i svært nær framtid, og det har vært mer aktivitet det siste året under Bardarbunga og Öraefajökull enn før. Muligens aktiviteten kan gjøre underlige ting med isen over, men tror nok du er trygg på de toppene du har tengt deg til.

Det gikk derrimot en stor jökulhlaup ut fra Grímsvötn senest i November som gikk ned Gígjukvísl. Varte over en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.