Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til skiløypevalg.


oledisen

Anbefalte innlegg

Hei alle kjentmenn med ski på beina.

Har blitt invitert med i et skirenn. Start er Ringkollen. MÅ innom Tverrsjøstallen, Sandvikshytta, Løvlia og mål Brunkollen. Mellom disse stedene velger du løype selv. Jeg ønsker å skøyte så mye som mulig....Er så lite kjent i området at jeg sliter veldig med å finne en god rute. Noen som kan hjelpe....

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt prosjekt. Her er det mange ting å ta hensyn til, bla. mengden nysnø, preppestatus og smøreforhold. Du må nok lage flere planer. Jeg tviler på om skøyting vil lønne seg. F.eks. er løypa Tverrsjøstallen over Holosetra til Sandvikshytta klassisk. Det samme gjelder løypa Sandvikshytta - Spålen (som går videre til løypa over Storflåtaflaka, som nok er den løypa med minst høydemetre over til Løvlia). Ingen av lypene til Bunkollen er skøyteløyper.

Som utgangspunkt må du regne med at mange skutekjørte løyper ikke er gått opp, hvis det ikke står nypreparert status i føremeldingen. Folk har blitt jævla dårlige til å tråkke løype. Vær også observant på hvilke løyper som er skogsvei for øyeblikket.

Du mister også mye tid i områder det er vanskelig å orientere seg. Startpunktet Ringkollen er et virrvarr av treningsløyper hvor det er vanskelig å finne riktig løype hvis en ikke er lokalkjent.

God planlegging og lokalkunnskap er nok like viktig som styrke i dette løpet. Det er utrolig mange løypekombinasjoner du kan velge. Jeg hadde startet med å kartlegge lengden på de mest opplagte løypemulighetene, så hadde jeg valgt løyper med minst høydeforskjell og best preppestatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysjerrig på hva slags renn dette er....er det en vennegjengs påfunn eller er det et stort offeslelt renn ??

Skiforeningen bruker ikke stor preppemaskin på vann så på vann er det i beste fall sneskuterpreparert.

F.eks. kan du ikke regne med særlig skøytevenlige forhold over Katnosvannet, men man kan jo stake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen liten distanse som skal tilbakelegges i det løpet.

Hvis ikke det regnes som juks, ville jeg satt meg ned med kartet, sett på en to-tre alternativer, og så prøvegått de, ihvertfall der hvor jeg hadde satset på scooterpreppa spor.

Lykke til, måtte den beste vinne (eller du da) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg har hørt fra noen folk som driver med skiorientering (ikke så ulikt dette løpet) er å preppe skia for både skøyting og klassisk. Det er enkelt nok, du merker skia med høyre og venstre, og så glider du innsida av skia og legger festesmøring på utsida. Når du skøyter er ikke festersmøringa i kontakt med underlaget, og i klassisk har du fortsatt litt feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.