Gå til innhold
  • Bli medlem

Turrapport fra Færøyene høsten 2010


hildis

Anbefalte innlegg

I løpet av høsten 2010 var jeg så heldig å få muligheten til å ha praksis på sykehuset i Tórshavn, Færøyene. Færøyene er en øygruppe som ligger ca 50mil vest for Bergen. Færøyene består av 18 øyer, hvor 17 av de er bebodde. Landskapet er veldig variert, men består mye av fjell, klipper og gress sletter.

Siden jeg skulle være på Færøyene i to måneder så fikk jeg muligheten til å dra på noen turer. Kollektivtransporten er helt ok, men det er ikke bestandig det enkleste å få det til å klaffe. Men i løpet av perioden jeg var der så leide vi bil i to uker, noe som gjorde det mye enklere å komme seg ut på tur.

Det er uttallige muligheter til å gå på tur på Færøyene, men om noen er interessert i konkrete tips er det bare å sende en melding. Om dere vil se noen bilder er det bare å gå inn på denne linken: http://picasaweb.google.com/112623731749784013104
Bildefilene var alt for store til å legge de inn her:)

Færøyene anbefales for alle som ønsker å oppleve noe vilt og vakkert! Dessuten gjorde jeg meg noen erfaringer, da været/klimaet er litt annerledes enn det er her i Norge. I og med at Færøyene består av mange øyer, er det vanskelig å finne gode kart. Det finnes mange kart i 1:20 000 som er detaljerte, og så er det et kart i 1:100 000 som dekker hele Færøyene. Jeg benyttet meg av 1:100 000 kartet, og det fungerte greit. Skal man gå en plass der det er veldig bratt, vil jeg anbefale å bruke 1:20 000. Kompass er en selvfølge, da tåken kommer plutselig og er veldig tett! Når man er på Færøyene må man bli vant til vinden først som sist, den er bestandig der! Jeg hadde ikke med meg fjellduken, men neste gang jeg skal dit, da er den med i sekken!

Færøyingene er veldig hjelpsomme og hyggelige, og de er anerkjent for sin gjestfrihet. Turistinformasjonen arrangerer guidede turer som ikke koster så mye, og det er alt fra enkle rusleturer til toppturer. Så om man ikke vil gå alene, eller ikke føler seg helt trygg så finnes det muligheter for alle!


Avslutter med litt "Fun Facts" om Færøyene:

- Alle trær som finnes på Færøyene er plantet, dvs at det er lite skog å søke ly i.
- Uansett hvor du er på Færøyene er du ikke mer en 5km fra havet.
- Det er dobbelt så mange sauer som innbyggere på Færøyene, og under sauesankingen er det påbudt med dongeribukse for å få minst mulig friksjon hvis man faller.
- Færøyene består av gammelt vulkanlandskap, ca 55 millioner år gammelt. Island er kun 15 millioner år gammelt, og derfor har de vulkanisk virksomhet og ikke Færøyene.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk flere ganger til Kirkjubør fra Tórshavn(ca 14km) t/r, helt enkel og grei tur med god merking. Man har to valgmuligheter når det gjelder stier, der den ene er litt mer utfordrende og ikke så godt merket. Enkelt i og med at man ikke er avhengig av transport.

Nolsøy på langs(tror det er ca 22km totalt). Nolsøy er en øy som ligger ca 20min fergetur fra Tórshavn, enkelt å komme seg til og fint terreng. Også umulig å gå feil!:)

Saksun. Gå den gamle ferdselsveien over mot Tjørnuvik og ta av til venstre når det flater ut. Gikk på den nærmeste toppen, ca 429 m.o.h.

Vagar. Gå fra flyplassen og rundt Færøyenes største innsjø(husker ikke navnet) og end opp i Midvagur. Vi stakk opp på Trælanipa 141 m.o.h som er stedet der de dyttet trellene utfor når de var gamle og ubrukelige. Fin tur der man får se noen klipper, foss etc!

I går ble billetter bestillt til sommeren, 3000,- t/r Trondheim:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin turrapport.

Ett lite spørsmål

Hvordan er det å telte på færøyene? (lovligheten)

Nå er det slik at på Færøyene har de ingen allmenningsrett som i Norge, så om man telter gjør man det på privat grunn og bør helst ha tillatelse av grunneier. Det samme gjelder om man velger å gå utenfor merkede turstier. I guidebøkene står det at det er forbudt å gå utenfor merkede siter. Jeg pratet med noen lokale som sa at det aldri var noe problem å gå på privat grunn så lenge man holder seg unna saueinnhegninger etc. Det Færøyske folket er veldig hyggelige og hjelpsomme, jeg opplevde ingen ubehageligheter med å gå på privat grunn.

I og med at det er veldig værhardt på Færøyene finnes det få campingplasser. Men det skal finnes noen rasteplasser som er egnet/tilrettelagt for telting også. Siden Færøyene er bittelite vil det ikke oppleves som å telte like ved E6 eller lignende;) Men jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å dra på flerdagersturer i fjellene med telt.

Takk for trivelige tilbakemeldinger, hyggelig å kunne inspirere andre til å oppleve Færøyene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.