Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage ultralett telt


jangk

Anbefalte innlegg

Idé:

Hva med å lage et ultralett énduks telt bestående kun av vanlig innerteltstoff, kanskje med enkelte partier med vindtett (og litt pustende) stoff.

Teltet skal kun brukes under kalde forhold, så jeg tror derfor at vanntetthet ikke er nødvendig.

Teltet vil beskytte mot snøvær og drivsnø. Kondens vil være fraværende. Tanken er at soveposer/klær vil være det som isolerer og beskytter mot vind.

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

interessant forsåvidt,

men tipper det er en grunn til at det ikke finnes noen slike produkter på markedet?

Kerlon 1200 veven til hilleberg skal vel veie 50g/m2 ?

Om man bruker f.eks. Pertex Quantum (nylon m ripstop) som er noe av det mest pustende du får av vindtette materialer så er det 30g/m2.

Men, er det sterkt nok?

Silikonerte nylonstoffer øker betydelig i styrke på grunn av silikonbelegget som legges på for å gjøre dem vanntette! Vet ikke hvor mye det er snakk om i prosent, men tror det er nært like mye som prosent vektøkning.

Ellers begynner det jo å komme ende produkter i cuben fiber.

Det er ikke pustende, men lett og sterkt. Så ventilasjon med ventiler må til på et vintertelt fortsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Høres mest ut som et ørkentelt, men ideen virker sårbar for sterk vind.

Hybrid lavo?

En ide kan jo være å ta et golite hex 3 og sy inn paneler imellom sømmene i toppen for å øke pustegenskapene vinterstid. Slår det om til sludd/regn kan jo en topphatt festes over.

Gamle Hex 3 har jo en silikonduk på steroider, men mangler ventilasjon nok vinterstid.

Har en militær fallskjerm jeg kunne modda til en liten lavo. Kanskje det er en ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo noen lette enduks i goretx bl.a. De blir vel litt tyngre dog enn det du tenker på.

Er litt usikker på styrken her. HVordan stoff man vanligvis finner i innertelt vil fungere i sterke vind. Det skal jo og festes hemper i det til stenger og plugger.

Kan være mulig å få til noe men noe sier meg at duken må lages en del sterkere enn det som vanglivis er i innertelt.

Hvordan vil f.eks det bli med tetthet når det legger seg snø på duken. Er den ikke vanttet kan den kanskje fort bli stiv både av pust og ytre faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikonerte nylonstoffer øker betydelig i styrke på grunn av silikonbelegget som legges på for å gjøre dem vanntette! Vet ikke hvor mye det er snakk om i prosent, men tror det er nært like mye som prosent vektøkning.

Interessant.

Vurderer å bruke dette:

http://www.extremtextil.de/catalog/Fabrics/uncoated/Ripstop-Nylon-impregnated-inner-tent-44-g-sqm::463.html?XTCsid=355f2c2f3bbe71ee334cfa0411f7b343

Hvis det stemmer at det kan være noen i nærheten av lineær sammenheng mellom g/m2 og styrke så skulle dette stoffet kunne sammenlignes med sil-nylon..

Et apropos angående styrke: siden duken ikke er vindtett, får jo ikke duken samme vindfanget som vindtett duk og trenger vel dermed ikke å ha like stor strekkapasitet f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport hadde tidleg på nittitalet eit lite kuppeltelt i mikrofiber som var spesialkonstruert for turar i høgden og i kaldt vér. Kjøpargruppa var sikkert ekstremt marginal, men opplegget fungerte sikkert til sitt bruk.

Spennende. I norske høyfjell midtvinters er jo vanntett duk av mindre betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt flere som har brukt pustende enduks telt si at de er avhengige av å ha ventilasjon fortsatt.

når fuktig luft møter en kald flate, vil det dannes kondens uansett om stoffet puster.

tror mye av utfordringene ligger i å finne et stoff som er sterkt nok også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt flere som har brukt pustende enduks telt si at de er avhengige av å ha ventilasjon fortsatt.

når fuktig luft møter en kald flate, vil det dannes kondens uansett om stoffet puster.

tror mye av utfordringene ligger i å finne et stoff som er sterkt nok også

Ja, men disse teltene er som regel vanntette og jeg tror disse som regel puster dårligere enn innerteltstoff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ventilene på ytterteltet på mitt Keron åpne, og innerteltet helt lukket er resultat minimalt m rim på innsiden av ytter og rim på innsiden av inner, så jeg er skeptisk...

men med et ikke engang vindtett stoff vil d nok funke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ventilene på ytterteltet på mitt Keron åpne, og innerteltet helt lukket er resultat minimalt m rim på innsiden av ytter og rim på innsiden av inner, så jeg er skeptisk...

men med et ikke engang vindtett stoff vil d nok funke fint.

Bare for å forstå deg, mer rim på innsiden av innerteltet en på innsiden av ytterteltet?

Er Hillebergs innertelt vindtette evt "vindresistante"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tekstil er det fornuftig å benytte til bunnduk.

Jobber litt med et liknende prosjekt, men skal da ha et lett telt som benyttes sommerstid og primært består av innertelt i netting og ingen ytterduk. Ser for meg bruk at eksisterende tarp ved behov for ytterduk.

Jeg er litt stuck på valg av tekstil til bunnduk. Regner med at trådstarter også ser for seg bunnduk i sitt telt og henger meg da på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å forstå deg, mer rim på innsiden av innerteltet en på innsiden av ytterteltet?

Er Hillebergs innertelt vindtette evt "vindresistante"?

Ja, mer rim på innsiden av innterteltet...

alt av finvevd nylon er vel mer eller mindre vindtett?

hilleberg sine innertelt inkludert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tekstil er det fornuftig å benytte til bunnduk.

Jobber litt med et liknende prosjekt, men skal da ha et lett telt som benyttes sommerstid og primært består av innertelt i netting og ingen ytterduk. Ser for meg bruk at eksisterende tarp ved behov for ytterduk.

Jeg er litt stuck på valg av tekstil til bunnduk. Regner med at trådstarter også ser for seg bunnduk i sitt telt og henger meg da på denne tråden.

Med andre ord et myggtelt?

da fins det jo mye ferdige løsninger:

MLD: http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=127

six moon design: http://www.sixmoondesigns.com/nettents.html?page=shop.product_details&category_id=9&flypage=flypage_smd.tpl&product_id=40

Disse bruker silnylon i gulvet.

"denier" på nylonstoffet avgjør holdbarheten.

Vindtetting (Isola vindtetting, tyvek eller lignende) som brukes på husvegger er duganes som bunnduk under tynn silnylon. Byttes når den er slitt.

De er forholdsvis vanntett, men diffusjonsåpne/puster bra.

Tarptent har jo et telt lagd av tyvek som puster: http://www.tarptent.com/sublite.html

Dette teltet har likevel ventiler! !

Du kommer ikke utenom ventiler om du bruker pustende vindtett materiale tror jeg...

edit: Isola Vindsperre Soft har jo faktisk veldig bra strekkstyrke også. 13kg per 50mm står det i databladet: http://media.byggtjeneste.no/media/dokument/84935

Vekten på 60g/m2 er heller ikke så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black Diamond Lighthouse og andre modeller fra Black Diamond kommer ganske nær opp mot teltet du beskriver Jankj, uten ulempene - Nanoshield stoffet deres er helt vindtett og så og si vanntett. Vet ikke hva stoffet veier.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=406&cid=177

Jeg har Firstlight i Nanoshield fra før. Dette stoffet er meget lett, sterkt og bra. Det skal være ganske så vanntett. Men det puster selvfølgelig ikke like godt som et ikke-vindtett innertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En side som selger mye rart. www.extremtextil.de

Ser de har noe de kaller lightwight kevlar. Står ikke noe om vekt men er 0,7mm ?? kanskje noe, burde være sterkt i allefall

Sjekk denne siden spesielt http://www.extremtextil.de/catalog/Fabrics/coated:::21_22.html Her er noe de kaller

Cuben fiber laminate som fåes i forskjellige tykkelser fra 15g/m2 og opp til 49g/m2 I beskrivelsen står det at det har samme bruksområde som silnylon men er lettere. siden har også Nylon teltbunn Pu-couted på 90g/m2 Skulle finne det meste på disse sidene

Her er en youtubevideo der de sammenligner materialets styrke med (syns jeg hører) silnylon. Den siste er 1,5 oz men hva det blir i gram/m2 aner jeg ikke

de har også Ripstop-Nylon by Pertex på 35g/m2

Her er en annen side som har litt forskjellig http://www.profabrics.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TNF kommer eller har også kommet med enduks exped telt.. har ikke testet dem selv enda, men de kommer i den nye kolleksjonen i beg av mars...

men tror disse teltene er rimelig ubrukelige om sommeren som resten av membranteltene...

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å bruke kokeapparat inni det teltet uten vindtett duk?

En måte å forsterke en tynn duk er å sy på forsterkningsbånd. Det vil ikke øke vekten så mye. 3-4 bånd i hver retning som ender i plugg og bardunfester burde forsterke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet vil beskytte mot snøvær og drivsnø. Kondens vil være fraværende.

Kanskje du ikke er så vandt til å bruke telt på vinteren? :shock:

Beste måten å beskytte deg mot drivsnø, eller fokksnø som vi kaller det, er å bygge en levegg av snø på lo side av teltet. Denne må være minst like høy og lang som teltet og stå minimum så langt fra teltet som den er høy. Uansett hvilket telt du har kan du risikere at det snør ned, og spesielt stor er faren når det blåser. Snø bygger seg sakte men sikkert opp over teltet på lesiden og trykker det sammen. Dette kan skje i løpet av få timer, og gjerne mens du sover.

Så kondens. Er det vinter og frost får du kondens så det holder inne i teltet. Har du et dobbelt telt så sitter kondensen på innsiden av ytterduken, men har du et enkelt telt så får du all kondens på innsiden av den enkle duken. Det blir ganske mye kondens, det kan jeg love deg, men fordelen med vinteren er at kondensen fryser til is og du kan riste den av når du river teltet.

Det regner ikke fra taket når du kommer bort i duken, men det faller "snø", eller frossen kondens. Har du dobbel duk så drysser snøen ned på innerduken og videre ned på sidene av teltet, men har du enkel duk så faller den ned på det som er inne i teltet. Er det kalt nok så kan du riste denne snøen av klær og sovepose som sand eller støv, men fyrer du primus i teltet så smelter kondensen og da blir det vått.

Når det gjelder valg av duk hvis ikke vanntetthet er det viktigste. Hva med å bruke slik duk som brukes til å sy spinnakere til seilbåter av. De tynneste dukene er veldig lette og de tåler i hvert fall mye vind. Snakk med en seilmaker om hvordan du lager sterke festepunkter for plugger og barduner.

http://www.lorentzen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=53:fleetwing-075-oz-spinnakerduk&catid=9:challenge-sailcloth&Itemid=6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke er så vandt til å bruke telt på vinteren? :shock:

Beste måten å beskytte deg mot drivsnø, eller fokksnø som vi kaller det, er å bygge en levegg av snø på lo side av teltet.

"Beste måten" - du mener, "måten som tar lengst tid"? Skal en bygge levegg kan en like gjerne bo i snøhule.

Eneste formålet med mitt telt er som sagt å skape et rom i fjellet der en ikke blir snødd på og som gjør at en slipper å overnatte rett på snøen.

Har du dobbel duk så drysser snøen ned på innerduken og videre ned på sidene av teltet, men har du enkel duk så faller den ned på det som er inne i teltet.

Dette er vel en ganske grov forenkling? Tror ganske mange har opplevd kondens på innsiden av innerduken.

Hele poenget mitt var å bruke énduks telt. Men altså av innerteltstoff som vinden blåser "noe" i gjennom for super ventilasjon :D. Har ennå ikke klart å se noen argumenter mot dette som hindrer meg i å teste ut å kun ta med innerteltet på neste tur.

Koking inne i teltet er ikke noe must for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teltet som jeg har brukt mest i snøen har et innertelt som er laget av en relativt åpen duk. Vinnen ville sansynligvis blåse rett gjennom. Kanskje derfor jeg ikke har vert plaget med kondens på innerteltet, men jeg kan være enig i at dugg på innerduken sikkert også kan forekomme.

Å grave seg litt ned kan også være med på å redusere høyden på og dermed også arbeidet med å bygge levegg, men det pleier ikke å være noe problem, Men å lage en god snøhule synes jeg ofte tar mye lengre tid, du blir våt og så er du aldri garantert snøforhold som tilsier at du uten videre bare kan lage en hule.

Erfaringene er vel kanskje forskjellige alt etter hvilket telt og hvilke forhold man er vandt til. Jeg har stort sett mine erfaringer fra Ryfylkeheiene i tiden januar - februar - mars og da har jeg opplevd alt fra plussgrader og regn til 20 kalde og liten kuling.

Her er et godt minne fra noen år tilbake. (Faktisk fra før digitalkameraets tid.)

post-4379-13347473732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morsomt om du tok symaskinen fatt jangk. Jeg var veldig skeptisk til Black Diamond teltet før jeg kjøpte det. Trodde som RE at endukstelt skulle betyr mye mer kondens/rim osv. Tror at et telt som ikke er helt vindtett vil være enda bedre i å takle kondens. Spennende hvordan et slikt telt ville takle mye vind.

Du kunne jo bruke BD Firstlight teltet ditt som "mal" og bruke DAC-stengene derfra. En passe duk (ikke vindtett, men lett og sterk) burde kunne finnes. Glidelåser er noe herk å sy. Kanskje du kan benytte tubedør med snorlukking i steden. En annen løsning er å bygge teltet likt Red Fox Solo, med ytre stangkanaler.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=414&cid=181

Jeg er ikke god nok med symaskinen til å prøve meg på et slikt prosjekt. Tviler også på at jeg vil få ned vekten noe særlig fra de 1,7kg mitt Lighthouse veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.