Gå til innhold
  • Bli medlem

tørket kjøtt


tur jente 83

Anbefalte innlegg

Annonse

Fenalåret er blitt ett av symbolene på noe av det norskeste vi kan komme på. Før var det jo November som var slaktemåneden og når vinterens mørke siger over hustakene så hang det mangt ett fenalår oppunder stabburstaket i det ganske land. Før var det nødvendig med salting, røyking og tørking for at kjøttet skulle holde over vinteren. Og fenalåret er en blanding av alle tre.

Før var nok kjøttet mer inntørket enn det vi finner idag og mye av kjøttet hang over både 1 og flere vintre. Det var status å ha ett velfyllt stabbur. Og saftige bble de ikke etter 5-6 år i stabburet.

Spekemat var og ett innlandsfenomen pga klima. Luften bør være tørr og fin. Og langs kysten ble det mer brukt speket fisk.

Når man handler fenalår i dag så kan man velge mellom forskjellige stykker, skiver eller hele lår. Men skulle en prøve seg på dette selv er fremgangsmåten som følger:

Råvarene

Når en velger seg ett lår til fenalår bør man velge en sau med litt størrelse. De små blir ofte for tynne og tørre. Kjøttet blir mye bedre fra ett velvoksent dyr. Og blir det for stort, så ta heller halvparten av ett stort enn ett helt lite.

Saltingen

Kjøttet skal være helt ferskt og aller helst varmt. Saltet arbeider på en helt annen måte da med kjøttet. Låret skal så legges i saltlake, tørrsaltet eller sukkersaltes. Noen foretrekker sukkersalting og andre bare salt. Men ikke salt for mye. Tiden som kjøttet skal ligge kan variere etter luften, men fra 2 døgn og oppover er vanlig. Men bruk så lite som mulig.

Til saltlake brukes det ca 3 kg salt pr 10 liter vann og ca 500 g sukker hvis det ønskes. Dette løses opp og kjøles ned før det helles i karet. Legg i låret og se at det er helt dekket.

Ved tørrsalting så gnis hele låret inn med grovt salt og man legger ett tykt lag salt i bunnen av karet. Legg i låret med bensiden opp og dryss over godt med salt. Den laken som dannes lar man dryppe over låret med jevne mellomrom.

Saltetider

1/2 uke per kilo kjøtt er et godt utgangspunkt. Temperaturen på saltestedet må ikke være under null grader, da stopper salteprosessen. En kjølig kjeller er velegnet.

Røyking

Det er ikke alle som liker fenalåret røykt men skal en gjøre det må låret først tørke ett par døgn etter saltingen før det røykes. Og bruk for all del einer i røykingen. En 3-4 timer i kaldrøyk er passelig. Før hang man ofte opp låret i røyken fra ildstedet.

Spekingen eller tørkingen

En speketid på 3-4 mnd er vanlig, men da må det henge fritt, luftig og kjølig. Og hvis det er fare for fluer, må det henge i en pose. Dette må være en tøy/lerrets pose som er luftig. Og insekter er ofte den verste fienden.

Serveringen

Og så er det det beste til slutt. Når man kan begynne å nyte fenalåret er alle arbeidstimer glemt, selv om det ikke er mye arbeid. Nå er det viktig at man begynner å skjære riktig. Husk først en skikkelig skarp kniv og begynn på toppen av fenalåret. Skjær løvtynne skiver og man har da en masse glede å se frem til. Og inviter venner på en spekeaften med spekemat, øl og dram. Lykke til :) Mvh Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om røking av kjøtt men tenkte jeg skulle nevne at de selger skalker av fenalår på Rema 1000. Sikkert slikt som er igjen når de lager porsjonspakninger. Mye rimeligere kilopris enn når du kjøper ett helt fenalår og så slipper du å betale for beinet. Skikkelig snadder å ha med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha sett en oppskrift på å lage egen "beef jerky" en gang.

Der var fremgangsmåten å ha kjøttet ferdig strimla i stekeovn med døren på gløtt så det ble rundt 50 grader i ovnen og la det stå i en del timer, skal se om jeg finner oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tørker i stekeovnen med varmluft på ca 50 grader. og med døren litt på gløtt. Tørketiden finner du ut i fra erfaring, men en tommelfimgerregel er å putte noe tørket i en plastpose. Dugger det er varene ikke tørket nok.

Jeg tørker egg og bønner i tomatsaus ved hjelp av et ildfast fat kledd med alufolie.

Poterer, løk, gulerøtter, epler og kjøtt legger jeg på stekeplater.

Tomater får du best ved å dem kjøpe i butikken.

Det lønner seg å forvelle poteter, løk og gulerøtter. En test på at forvellingstiden er lang nok er å prøvesmake på det ferdige tørkede produktet. Er det seigt må forvellingstiden forlenges. Poterene koker jeg hele i ca 15 min.

Husk også på at det tar tid å gjøre produktene klare for koking/steking og spising. Ha med f els en bolle med lokk. Ca en time før du skal slå leir; fyll opp i vann og ønsket mengde tørket vare. Da burde det være klart for bearbeiding etter at leiren er etablert.

Mvh Torø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.