Gå til innhold
  • Bli medlem

TELT


Arnehaf

Anbefalte innlegg

Hei , jeg har sett meg ut et telt:

Fjellreven akka RS 4 - 4/5 manns telt kr 7500.-

Noen som har noen erfaringer her?

Vi er 2 voksne og 2 barn , blir hovedsakelig sommerturer ( noe høst/vår ) men ikke vinter.. ønsker og handle kvalitet.. noen som har andre anbefalinger av telt i denne størrelsen? ( viktig med vekt også.. fjellrevens telt veier 5.1 kg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk over om det kanskje funker med to telt i stedet, ett til foreldrene og ett til ungene. Er de små er det kanskje ikke noen god idé, men unger i skolealder kan vel fint ha sitt eget telt? Da får både foreldre og barn litt privatliv på tur, og om ett av teltene har stort fortelt kan dere samles der til måltider. Å finne teltplass til et telt som er over fem meter langt kan være vanskelig, terrenget er ikke som en gresslagt campingplass så mange steder i landet. Helsport Gimle 2+, eller noen av de spesiallagte teltene for XXL. Nordmarka 2 er for eksempel et telt som er godt nok til å bruke, men så billig at ungene kan få leke med det uten at det er noen grunn til å være streng. To telt blir jo tyngre, men det er lettere å fordele vekta mellom flere når du har mindre enkeltkolli. Duken på Fjellräven-teltet veier jo drøyt fire kilo. Dessuten gir to mindre telt mye mer fleksibilitet i forhold til annen bruk, om noen skal på tur alene eller to sammen.

Ellers kan kanskje en lavvu gjøre jobben like bra? Mye bedre om dere blir værfaste på grunn av regnvær, fordi det er ståhøyde inne og mye tryggere å lage mat i teltet. Ulempen er jo at lavvuer ikke tåler like mye vind i fjellet, men med barn på tur er det kanskje ikke lange fjellturer på vidda som er tingen? Helsport Lavvu Light

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt, og hvert i tenkeboksen... tror jeg faller på 1 telt , vanskelig...men fordelen er at det blir ett telt og sette opp/pakke...( som oftest er en helt utslitt etter og ha pakket alle soveposene i posene som er XX nummer for små :) )

2 manns teltene blir litt liten synes jeg, greit med litt plass.. og blir det ruskevær og vi blir værfast er 4 manns teltet best...det er et 4/5 manns telt, så det er rikelig med plass, samt stort fortelt til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideen med to telt er noe av det smarteste jeg har sett på lange tider. Det er barnas alder som er avgjørende for å den burde settes ut i livet.

Familietelt for skikkelig friluftsliv finnes i mengder; Helsport Family 4, 6-8 og Valhall. Eureka og High Peak har en svært mange telt, men er bedre till camping. Bergans har sin Fjellcamp 4 og har fått mange venner i speidermiljøet. Jeg har selv Jerven Mountain Igloo 3ES og er fornøyd med teltets unike fleksibilitet. Holmeslet Explorer er kanskje det aller beste teltet av dem alle. (?)

Amerikanske telt for lange opphold i basecamp er svindyre, men aldeles nydelige konstruksjoner. Mountain Hardware Space Station og North Face Two Meter Dome er jo drømmen for mange.

Amfibi på Lillestrøm har i disse dager et knalltilbud på Helsport Family 6-8 til 4800 kroner pluss frakt. Anbefales! http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10504&prodid=24745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på dette helsport teltet..ble stort igjen, samt 5 kg tyngre.. :)

Nei, blir sikkert fjellrevens telt.. men de holmeset teltene så ikke dumme ut, men igjen dyrere og tyngre.. ( ikke mye .. ) men vurderer enda 2 telt kontra ett... fordeler / ulemper... ungene er enda litt unge til og sette teltet opp selv ( 7 og 9 år ) så det blir mye "styr" ved ankomst/avreise teltplass... samtidig må en helst finne en plass nær hverandre da de ikke er så gamle, og da er det vel lettere med et stort telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det store. Ville bare si at jeg er veldig fornøyd med Mitt Akka 3. Utrolig lett og god duk. Solide sømmer, fine løsninger og veldig god plass i forteltet. Også brukbar høyde til tunneltelt å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var i samme ærende sist år og kjøpte først et helsport svalbard 5. Har lavvo fra tidligere men i nord norge er myggen en plage på sommeren og jeg har derfor ikke tatt ungene med på lavvo tur. Sist vinter kom jeg over et mountain hardware telt kalt casa 4 på tilbud hos sportsnett. Teltet veier ca 4.5 kg rommer fire, lett å sette opp, selvstående og best av alt stå høyde stort sett hele veien. Med små barn (2 og 4) er dette en ubetinget fordel. Har også en følelse av at høyden i telte samt at noen av veggene er i myggnetting hadde mye å si for ventilasjon og varme på hete soldager. Svalbard teltet ligger fortsatt uåpnet på andre året i boden.

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.