Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av pulk


fjellsnekker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en fjellpulken "snerten" (varepulk) rett før jul. Jeg syntes den virket liten å praktisk til mitt bruk, som hovedsaklig vil være fjelltur type langhelg og kanskje en ukestur eller to i året. Jeg skal ha med telt, og skiseil + "vanlig utstyr". Tanken når jeg kjøpte den var å evt. pakke i sekk i tillegg til pulk på litt lengre turer enn en helgetur. Jeg har bare prøvd pulken en gang (har liten erfaring med pulk), den ble en del tyngre å dra enn jeg hadde sett for meg. Jeg fikk plass til det jeg skulle ha med, men den ble smekk full/veldig høy. Jeg vurderer å bytte den i en lengre variant fjellpulken X-country 144. Innbiller meg at den vil bli litt lettere å trekke når vekten blir fordelt på større flate. Er det noen med pulk kompetanse som har tips/råd?

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

144 er etter min mening langt bedre når du skal seile eller trekke i litt dyp snø. Mer flyt, og ikke minst større skrog som gjør at ikke lasten trenger å bli så høy. Det fins større pulker også, men de blir veldig dyre. Hadde jeg hatt ubegrensede midler hadde jeg nok gått for denne: http://www.acapulka.com/norwegisch/tur_windrider_tour_180.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også eventuelt vurdere sklibrett som et billigere alternativ. Her kan man få kjøpt sklibrett og pakkposer til under tusenlappen. Har du tilgang til et pulkdrag kan også dette monteres på sklibrettet med litt mekking. Bruker det selv og er svært fornøyd med løsningen :) Sportsnett.no og magasinet.no fører sklibrett av typen "Paris".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert parispulk, men har allerede kjøpt snerten. Ifl kjøpsgarantien til xxl har jeg 30 dagers angrerett, men må velge en annen modell de har i sortimentet. Tror forøvrig ikke de blir spesielt fornøyde med å få tilbake en pulk full av riper (rondane i romjulen, lite snø). Jeg skal dra å bytte den etterpå til 144.

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert parispulk, men har allerede kjøpt snerten. Ifl kjøpsgarantien til xxl har jeg 30 dagers angrerett, men må velge en annen modell de har i sortimentet. Tror forøvrig ikke de blir spesielt fornøyde med å få tilbake en pulk full av riper (rondane i romjulen, lite snø). Jeg skal dra å bytte den etterpå til 144.

Erik

angreretten gjelder vel neppe om den er full av riper? Blir imponert hvis du får byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg skaffet meg en fjellpulken 155 transporter (med skikkelig drag) forrige sesong, og er superfornøyd. Pakker i stor sekk, slik at jeg kan ta sekken på ryggen og henge pulken etter (evt feste på sekken) dersom terrenget er svært bratt eller det skulle bli bart. Er superfornøyd! Glimrende som akebrett for en voksen og to barn også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som bruker gamle trepulker?

Har overtatt en velbrukt Segebaden-Berg fra min far laget en gang på syttitallet. Jeg måtte skifte ut to av panelene i skroget da disse var av finér og hadde gått i oppløsning, jeg har satt inn nye og den er fit for fight igjen.

Jeg synes ikke den er spesielt tung med sine nesten 6 kg heller. :shock:

Jeg må også få sydd nytt kapell da det gamle i bomullsstoff er morkent, det gamle kan brukes som mal så det bør gå fint å få laget et nytt.

Jeg er litt usikker på hvilket stofftype jeg bør bruke, men tenkte at bevernylon kanskje ville funke.

Har noen tips om materiale som vil duge? Kriteriene er at det holder vann ute, er slitesterkt og at det ikke blr for stivt å håndtere i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.