Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Venus III eller Orion Extreme, og forskjeller på ytterduk


chals

Anbefalte innlegg

Har vanskelig for å bestemme meg for et av disse teltene: Exped Orion Extrem eller Venus III

Vil teltduken strekke seg merkbart mindre i ved temperaturfall på Orion Extreme i forhold til Venus III med polyesterduk?

Andre egenskaper som gjør utslag?

Er Venus III mye dårligere i sterk vind?

Skal førøvrig bruke teltet i skogen, på fjellet og på campingplasser om sommeren. Det kommer til å bli noen turer om vinteren også.

Trenger plass til 2 personer og 1 hund (når jeg ser plassbehovet på trykk skjønner jeg at jeg trenger et 3-manns telt). Men må legge til at en av personene stort sett er fiktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Exped Orion Extreme. For meg står valget mellom Orion og Venus III mellom takhøyde i Orion og gulvflate i Venus III. Til vanlig bruk bør ikke nylon i Orion og polyester i Venus III utgjøre store praktiske forskjeller. (Jeg mener forøvrig at det finnes Extreme-varianter av Venus) Det er de helt geniale tekniske løsningene i begge telt som vil overbevise og fjerne fokus på stoffkvaliteter. Begge stoff har overbevisende rivestyrke og er kjent for solid motstand mot vanngjennomgang. Et like spennende valg når det kommer til ytterstoffet er jo fargen. Kanskje du skulle vurdert rustrød farge - terracotta?

Hvor mange skal være med på tur? Skal dere være to, holder Orion til alt, inkl. vintertur. Det er et stort telt! Takhøyden holder til å sitte oppreist på et nesten 10 cm underlag (Exped Downmat 9 DLX) og likevel kunne ha klær på tørkeloftet over meg. (Jeg er 182cm høy.) Teltet skal derfor plugges og barduneres godt i sterk vind.

Venus III gir enda bedre mulighet til å sette primusen inne i innerteltet. Sånt krever inneareal!

Vesentlig større telt får du ikke fra Exped før du kjøper Venus III DLX Plus eller Pegasus. Dette er skikkelig kvalitet for helårsbruk for tre personer.

På sommercamp er Exped suverene. Jeg har Arctarp forteltsbaldakin og en Multimat som underlag der. Gir utrolig flotte muligheter til å nyte sommeren. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arctarp ser ut som en veldig god løsning, Orion Extrem + Arctarp når 2 eller fler drar, eller på campingplass når det regner. Eller lese en bok i skyggen? Perfekt. Kanskje jeg kan sette den opp bak bilen også. Helt genialt. Takk for godt tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje synes vi alle at Arctarp til 2300 kroner er dyrt. Forskjellen på dette spesialproduktet handler om tilpassing og montering til teltet. Tro ikke på reklamen som forteller at Arctarp passer til alle telt. Jeg har lånt ut til eiere av Helsporttelt. Det blir mye åpne luker og blafring i vinden mellom telt og tarp. Arctarp bruker bardunfestene til Expedteltene og har et genialt snøresystem som tetter overgangen optimalt. Noe du også fort blir glad i, er stangen i åpningen. Den kan du bruke til å stive opp hele konstruksjonen samt variere takhøyde i forteltet. Pass på vind ved bruk av Arctarp. ALLE plugger og barduner er obligatorisk! Det tar mer tid å sette opp denne duken enn teltet. Øvelse på plenen hjemme er en fordel fordi oppsetting ikke er helt logisk...

Du kan komme billig unna med presenning fra Biltema. Billig! Men det vil bli et blafrende uvesen - stort og tungt. Du mister også muligheten til å lage en bue i flukt med resten av teltet - det er det som virkelig er det geniale med Arctarp'en fra Exped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.