Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger telt


wildalfred

Anbefalte innlegg

Annonse

har selv akuratt kjøpt helsport fjellheimen 3 camp..

har ikke fått sovet i det enda, men har slått det opp bare for å kikke på det..

synes selv det virket som et veldig bra telt, så gleder meg til å sove i det..

var imponert over hvor lite pakkevolum og hvor lett det var til å være et 3manns telt.

det er ofte tilbud på det (ca 3000,-)

du kan ta en titt på tråden jeg hadde tidligere når jeg skulle kjøpe nytt telt..

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=23519&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du opptatt av? vekt/volum, vind-/snøstabilitet, komfort, pris, bagasjeplass, innganger, utforming? Kanskje det blir enklere å gi råd om man vet hva du er ute etter. Kan fortelle litt om mitt valg av telt.

Selv liker jeg både fjell- og skogturer stort sett hele året, bortsett fra desember/januar når det er på det mørkeste. Til nå har jeg bare lånt telt fra andre, men har alltid hatt lyst å kjøpe selv. Da får jeg et telt jeg lærer meg å kjenne, og som jeg kan bruke når og så mye jeg vil. De siste par årene har jeg ventet på et godt røverkjøp av et helårstelt som passer meg. Jeg prioriterte komfort/bagasjeplass og stabilitet over vekt og volum, samtidig som prisen ikke kunne være så alt for høy (studentøkonomi). Når teltet brukes vel så mye på vinteren som på sommeren, og man ikke merker et par kilogram fra eller til i en pulk, tåler jeg å ofre litt tyngre bæring på sommern for økt komfort/bagasjeplass hele året. Lenge så jeg etter tilbud på telt som Vidda Light 3 Camp (god plass), Fjellheimen 3 Camp (lav vekt, god plass, ofte billig), Hilleberg Nallo/Staika, o.l, uten spesielt hell.

Seint i fjor høst (h10) kom jeg over den nye versjonen av Svalbard High Camp (3-pers) til 3.600, og klarte ikke unngå å slå til. Teltet er i tyngste laget (4.5kg + plugger), men du verden så stabilt det virker. Har bare fått prøvd det en gang + litt øving i hagen. Jeg kan altså ikke gi deg en anbefaling du kan legge særlig vekt på ved vurderingen din, men så langt er det toppkarakter fra meg. Kombinasjonen kuppel/tunnel virker bra. God høyde i innertelt, samt godt med plass til kuldegrop, bagasje og fyring i yttertelt. Synes ikke det er problematisk å slå opp etter litt trening i hagen (stangkryss har jeg lest kan være tricky, men har ennå ikke opplevd dette i nevneverdig grad).

Det gjenstår å se om vekta blir et betydelig ankepunkt på sommeren, men jeg er relativt bamsete (100kg) og tror/håper jeg skal klare de ekstra par kiloene. Kanskje jeg allikevel kjøper meg et dedikert sommer/3-sesongstelt når økonomien blir betydelig sterkere.

Håper jeg kunne gi deg noe nyttig, og lykke til med valget :wink:

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært enklere å komme med anbefalinger om du hadde gitt litt mer opplysninger om under hvilke forhold du skal bruke teltet. På høyfjellet? På lange turer? Hvor mange personer? Er vekt viktig? Hva med takhøyde og plass i eventuelt fortelt?

Dersom plass og takhøyde er viktige kriterier og vekt mindre viktig, kan du jo sjekke ut teltene til Holmeslet. Kanskje ikke de mest hensiktsmessige teltene for høyfjellsbruk på vinterstid, men du verden for en komfort det er med Holmeslet telt. www.holmeslet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bruke teltet til helgeturer ute i skogen. vil ikke drasse på for mange kilo. så et lett telt hadde vært bra. det er bare jeg som skal bruke det så 1-2 manns telt. vil ikke betale all verden. et lett telt for 1-2 personer som ikke er altfor dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du rører jo ved det som er problematisk med telt. Det er nemlig vanskelig å kombinere:

Helårs, lett, 1-2 personer og billig.

Hvis du "låser" helårs og 1-2 personer (dvs 2 personer sommer og 1 person vinter), kan du lage en matrise over vekt og pris.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt gå for et 3-manns uansett, er redd du fort blir misfornøyd (jeg ble iallfall) samtidig som du stenger ute muligheten for en turkompis. Men det er det med vekta da, spesielt hvis du er ute etter noe billig. Kanskje sjekke bruktmarkedet ?

Hva har du som prisgrense ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo se ut som at Normarka 2 har like stor liggeseksjon, men er lettere. Du får sjekke dimensjonene.

Hvis vekten er veldig avgjørende - et lett 2-manns (og kanskje stort nok) http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?ProductId=5535&ref=prisjakt

Ellers, en alreit søkeside: http://www.prisjakt.no/category.php?k=902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.