Gå til innhold
  • Bli medlem

Røykeovn..


leifen009

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg en ABU Røykeovn i Rustfrit stål og jeg lure på noe....

Hvor lenge skal fisken for eks øret saltes før den røkes??

Og hvor lenge skal den røkes vis den er ca halv kilo??Er det noen tidsforskjell på når en røker en på halv kilo og en på kilo??Noen tids forskjel pr 100 gr for eks..?

Ellers noen som har noen gode tips angående røking tilberedningav røke fisk så er jeg takknemlig for det

På forhånd takk for hjelpen og ha en fin dag og Godt Nytt År til Alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Aburøken på flg. måte, og jeg har slitt ut flere av dem.

Fyll spritskåla full med sprit med 20% vann i (mindre sot)

Legg i fisken og rett mengde spon

Maten er ferdig når spritskåla er tørr.

Saltinga bruker jeg å begrave fisken i grovsalt natta over, for deretter å skylle og tørke fisken godt før røking.

Filet tar røkinga bedre enn hel fisk.

Lengre saltingstid= mere røksmak.

Mere spon= mere røksmak

Røsslyng smaker godt ;)

Husk, all mat blir varmrøkt i aburøken. Mao. den er perfekt til å røke fisk du vil spise til middag, med en gang maten er ferdigrøkt.

Småsei, sild, Uer, Ribbe etc. er fint i dette fantastaiske redskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Runegutt. Det smaker utrolig mye bedre om man salter minst 3-4 timer (gjerne over natta). Kjøttet blir fastere og "stint", og det kommer frem bedre smak. Jeg synes ikke det er så nøye om det er havsalt eller vanlig salt. Har inntrykk av at vanlig bordsalt trenger lettere inn i fiskekjøttet, og at man derfor trenger mindre salt. Praktisk på tur..

Har ikke tynnet spriten. Skal prøve det, for jeg har sett at min soter en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.