Gå til innhold
  • Bli medlem

Seks dagers helvete


larka

Anbefalte innlegg

Det er fredag ettermiddag i slutten av april 2003. Aron Ralston (26) er ferdig på jobb, og ivrig etter å komme av gårde på en planlagt tur til Canyonlands nasjonalpark i Utah – en femtimers biltur fra Aspen i Colorado, hvor han bor. Han stikker innom leiligheten og kaster litt utstyr ned i sekken. En vannflaske, rep og et videokamera. Den sveitsiske lommekniven finner han ikke i farten, men han har en dårlig kopi i sekken. Minutter senere er han på vei til friheten. Han setter musikken i bilen på full styrke, og suser av gårde.

24 timer senere ender drømmeweekenden i Blue John Canyon i katastrofe. Milevis fra folk, i dette vakre, men nesten ørkenlignende landskapet, mister han fotfestet og faller ned i en fjellkløft. En steinblokk løsner, og låser den høyre underarmen mellom steinen og fjellveggen. Han er fanget. Så kommer han på at han ikke har fortalt et eneste menneske hvor han skulle denne weekenden...

Les Aftenposten: http://www.aftenposten.no/kul_und/film/article3979280.ece?service=print

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske syk historie, ja. Spørs om jeg hadde hatt gøts nok til å brekke min egen arm, for så å skjære den av, men man blir nok ganske desperat etterhvert. Spennende at det blir en film av det. Traileren kan sees her;

Når det kommer til syke historier er det nok en del her på fjellforum som sikkert har sett Touching the Void? Den handler om to fjellklatrere som skal bestige Siula Grande. På vei ned brekker en av klatrerne foten, noe som i seg selv skal bety døden når man er 6344 moh. Resten av historien er helt vanvittig. Det er laget blanding av dok/spillefilm om hendelsen. Anbefales på det sterkeste.

Filmen kan sees i sin helhet på youtube. Her er del 1, mens del 2, 3 osv er i menyen til høyre.

http://www.youtube.com/watch?v=qjD6Y_YMxZg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske syk historie, ja. Spørs om jeg hadde hatt gøts nok til å brekke min egen arm, for så å skjære den av, men man blir nok ganske desperat etterhvert. Spennende at det blir en film av det. Traileren kan sees her;

Når det kommer til syke historier er det nok en del her på fjellforum som sikkert har sett Touching the Void? Den handler om to fjellklatrere som skal bestige Siula Grande. På vei ned brekker en av klatrerne foten, noe som i seg selv skal bety døden når man er 6344 moh. Resten av historien er helt vanvittig. Det er laget blanding av dok/spillefilm om hendelsen. Anbefales på det sterkeste.

Filmen kan sees i sin helhet på youtube. Her er del 1, mens del 2, 3 osv er i menyen til høyre.

http://www.youtube.com/watch?v=qjD6Y_YMxZg

Ja, filmen "Touching the Void" kan anbefales, men kjøp den på DVD for 50kr (i Danmark), og få bedre kvalitet end på Nettet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmen og syntes den var kjedelig, men jeg visste ikke at den var basert på en sann historie. Det jeg tenkte når jeg så filmen var at han burde ha hatt med seg SPOT GPS messenger, men mulig den ikke hadde fanget opp satelitten lang nede i kløften han var i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en gang slik i naturen at ingen ting vil dø. Et friskt hode vil normalt prøve å overleve uansett og da er kanskje ikke en fastklemt arm på et menneske mer verd enn en fot på en hare i en felle.

Det er utrolig hva vi kan klare hvis vi må, men i dag er det vel ferre og ferre som vet hva det vil si å være nødt til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmen og syntes den var kjedelig, men jeg visste ikke at den var basert på en sann historie. Det jeg tenkte når jeg så filmen var at han burde ha hatt med seg SPOT GPS messenger, men mulig den ikke hadde fanget opp satelitten lang nede i kløften han var i.

Dette skjedde for flere år siden, før det var noe som het SPOT.

Har hørt den historia før ja... Og jeg skal IKKE se den filmen, da kommer jeg til å drite meg ut for hele kinosalen ved både å spy og svime av. Men om det finnes eller kommer en bok om historia, ja da kan jeg tenke meg å skaffe meg den!

Boken finnes, og den heter Between A Rock And A Hard Place: http://www.amazon.com/Between-Rock-Hard-Place-Ralston/dp/074349282X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1294940633&sr=8-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
127 Hours heter filmen.. Ikke spess bra til å være film, men interessant å se hva som skjedde...

Det er godt vi har forskjellig smak når det kommer til film! Filmen er nominert til Oscar for beste film, og jeg syntes den fortjener det! Vi likte filmen veldig godt! Den har noen litt treige partier, men alt i alt en veldig bra film!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.