Gå til innhold
  • Bli medlem

"Norge på langs"?


Anbefalte innlegg

15. April skal en kamerat og jeg gå Norge på langs med hver vår fuglehund. Vi skal gå hele veien til fots, og vi skal gå hele Norge på langs. Altså ikke gjennom Sverige

Jeg har i det siste sett igjennom tidligere hjemmesider og blogger fra personer som har gått NPL, og har lagt merke til at det som regel går igjen at de aller fleste legger inn en sykkeletappe, rulleski og lignende. Greit nok, men mest av alt, de fleste går gjennom Sverige. Har man da gått Norge på langs eller har man gått fra Norges Sørligste til Nordligste punktet via Norge og Sverige?

Spennende å høre om det bare er jeg som syntes det blir litt feil å si man har gått Norge på langs fra Lindesnes til Nordkapp når man går igjennom Sverige og mulig Finnland. Hvis ikke, hvor går så grensen på en NPL når man krysser riksgrensen?

Det er kun få turer jeg har sett hvor personene faktisk har gått hele veien gjennom Norge, så sitter igjen med det spørsmålet at hvor mange har egentlig gått hele Norge på langs.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror hovedpoenget for de flest som går fra Lindesnes til Norkapp (evt motsatt vei) er å ha en fin tur ute over tid. I alle fall var det målet for meg da jeg tok turen en gang i forrige århundre. Å skulle begynne å sette opp "regler" for hva som kan kalles en Norge På Langs tur blir litt for sært for meg. Da nermer vi oss de samme kriteriene som rekordsankere/statussankere på polare ekspedisjoner driver med med klassifisering som unsuported (ikke etterforsyninger) eller unsisted (ikke etterforsyninger eller bruk av vindkraft). En diskusjon som har interesse om man er på jakt etter reorder og første ditt eller datt. Det viktigste er vel å være på tur over tid, og det er mye fin natur i Sverige og som man kan få med seg på veien fra nord til sør.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Henger meg på Kim S her! Det var ikke så viktig for oss, og nå har jo vi strengt tatt gått enda mindre NPL vi, da, som startet i Halden og avsluttet på Nordkapp - og i tillegg ikke respekterte riksgrensene.

Dersom det er viktig for dere å lage dere en definisjon for deretter å være en av få som "når opp" til deres forståelse av begrepet, så ser jeg ikke noe galt i det, heller.

Hva du kaller turen vi gikk og om man syns det er riktig at vi kaller det det vi gjør er mindre viktig enn turopplevelsen vi hadde. Jeg kan godt kalle den noe annet også, men det er noe mer selvforklarende å bruke "på langs" begrepet om det å gå gjennom (nesten)(hele) Norge.

GOD TUR! Dersom dere blogger følger jeg sikkert bloggen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre om det bare er jeg som syntes det blir litt feil å si man har gått Norge på langs fra Lindesnes til Nordkapp når man går igjennom Sverige og mulig Finnland. Hvis ikke, hvor går så grensen på en NPL når man krysser riksgrensen?

Er enig i at målet med en slik tur er å være på tur over lang tid. En slik tur gjør en for sin egen del, for å realisere en drøm. Da må det bli opp til enhver å kalle det Norge på langs eller Nordkapp-Lindesnes eller noe annet.

Skal en først begynne å definere, kan en vel også stille spørsmålstegn ved både Lindesnes og Nordkapp... Begge kan vel kalles symbolske sør- og nordpunkt. Norges nordligste punkt er ikke på Nordkapp. Skal en regne Fastlandet, eller ta med øyer? osv.

Selv har jeg ikke gått hele turen sammenhengende, men går i etapper. Lengste etappe til nå var to måneder, da klarte jeg å tilbakelegge hele 800 kilometer, slå i hjel like mange mygg, fange omtrent 800 gram fisk (eller var det kilo?) og besøke både Norge, Sverige og Finnland.

Lykke til med turen, det kommer til å bli en fantastisk opplevelse, enten dere går Nordkapp-Lindesnes eller Norge på langs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. April skal en kamerat og jeg gå Norge på langs med hver vår fuglehund. Vi skal gå hele veien til fots, og vi skal gå hele Norge på langs. Altså ikke gjennom Sverige

Det er kun få turer jeg har sett hvor personene faktisk har gått hele veien gjennom Norge, så sitter igjen med det spørsmålet at hvor mange har egentlig gått hele Norge på langs.?

Traff ei frisk dame fra Drammen for 2 år siden, Arne og jeg kom fra et komplett nedsnødd Sutningsområde midt i oktober såvidt jeg husker?

Midt på Gjende, langs stien kom vi i prat, Arne mest da > han og Turid hadde gått NPL noen år tidligere i NORGE!

Hun vi traff (Aas, ei skikkelig strøken;) Hurrungane-klatredame ønsket seg en bortovertur) var på vei sørover på sin NPL-tur da. Hun også kun i Norge!

Arne vet nok alt om dette, ta en prat med han.

Men... er det nå så viktig hvor mange som har gjort det tidligere da? Turen blir nok like bra uansett vet du;)

Ta deg GOD TID sa Arne, såfremt jeg skulle ta turen >>>> (har ikke gjort det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Stiller meg bak aslak p og Jan Erik Hansen. Har begynt å planlegge en slik tur selv nå, og om jeg holder meg i Norge eller tar en kort svipp-tur innom våre gode naboer har jeg enda ikke bestemt meg for.

For meg defineres at man har gått Norge på langs hvis man i all hovedsak har holdt seg innenfor riksgrensene under turen. Men igjen, dette er min definisjon. Velger du kun å gå i Norge, og er det viktig for deg at dette kommer tydelig frem, kan du alltids slenge på en liten setning etter du har sagt hva du har klart å gjennomføre. F.eks: ”…de fleste legger en liten bit av turen innom Sverige og Finland fordi enkelte partier helt nord i Norge er ganske krevende, og det er vanskelig å holde seg tørrskodd i disse delene i Norge. Men JEG gikk hele veien i Norge.”

Mulig jeg kommer til å slenge på denne setningen selv hvis jeg velger å gå kun i Norge…

Legg ut link til hjemmeside (hvis du har). Er interessert i rutevalget ditt.

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tar opp igjen tråden, for jeg blir stadig mer sugen på å gå Norge på langs. Stiller stadig spørsmålet om jeg har nok erfaring til å ta en sånn tur, men det er det vel bare jeg sjøl som vil når alt kommer til alt. Har vært på en ukestur og en to ukers-tur, ellers bare kortere turer. Tenker kanskje om 1-2 år og på tidspunktet begynnelsen av juni fra Nordkapp og vil gjerne være ved Lindesnes før snøen kommer. Det er vel noe av det jeg lurer mest på - om prosjektet lar seg gjennomføre uten bruk av ski.

Sitter og kikker litt på ruter for moro skyld. Noen som kjenner Finnmark godt og kan bekrefte det jeg trur, at det ikke er noen særlig stier og områder å gå i før man kommer til Stabbursdalen? Er kjent i Honningsvåg og etter veiene og fjella der å dømme har det lite for seg å gå andre ruter enn veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.