Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruta "Lysediagonalen", Kjerag


T.Rise

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har klatra Lysediagonalen på lyseveggen i Kjerag?

Evt noen som vet hvor man kan få detaljer om ruta? Google er prøvd.

(Jeg HAR 2002 føreren for Rogaland. Ruta er kun nevnt med grad, lengde og et bilde uten noe detaljer..)

Ønsker å vite om ruta er godt sikra? Er det mye vegitasjon i ruta? Er det hyller å overnatte på?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen finner på å gjøre det samme i framtida så kan jeg dele det jeg har fått av info til nå:

Innsteget til ruta er fra båt, enkelt og greit. Det er kun en plass å gå i ”land”, og herfra må man klatre. Dvs: alt utstyr må være på kroppen og klar til bruk. Man trenger ikke klatreskoene på, men gode joggesko er et must.

Etter 10 meter scrambling når man første gresshylle. Deretter følger to taulengder med fjellklatring på godt og vondt.

Det viktigste med Lysediagonalen er å gjøre korrekt veivalg på begynnelsen av andre taulengde. (etter at gresshyllene/introtaulengdene er unnagjort).

Her kan man enten:

1. Klatre opp et 10m sva med 6- punktcrux langs et lite vannsig/bekk = Lysediagonalen

2. Traversere til venstre og entre en helt annet system i veggen = Lyse Kraft etc.

Ruta går gjennom store formasjoner på rent og lyst fjell. Det er relativt mange små avsatser og noen hyller.

Man skal sikte seg inn mot en gigantisk, skrå kamin øverst i veggen.

Sikringsmulighetene er mange og store. Ta med plenty langslynger og et stort rack inkl store friends.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det - mange gode erfaringer samlet på et sted!

Det er ifra påsken på hardangervidda 08 v/ dyranut. Lunsj pause i flatmarksgrop. Det begynnte å blåse opp å snøen la seg i et fint lag over alt.

Ja, om alt klaffer (vær, innrykk til førstegangstjeneste evt skole og klatremakkere) så blir det storvegg til sommeren.

Har drevet research siden i høst. Klør i fingrene etter å prøve meg nå!

Det finnes ingen skikklig rutebeskrivelse for ruta, så jeg har vært i kontakt med blant annet Morten Diesen som har klatret der 3 ganger å har førstegangsbestigning på nabo ruta "Lyse Kraft".

Eneste som gjennstår er å finne ut av mulighet for båtskyss ut til hvor ruta starter.

Be safe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 2 uker senere...
Den 2.3.2016 at 18.08, hunter_siida skrev:

Heia. Ble det bestigning av ruta? Sitter med samme planen nå

Nei dessverre. Lang historie kort, ankelbrudd før sommersesongen. Om ønskelig, så kan jeg undersøke om jeg har noe mer info om ruta. Til gjengjeld, så kan du lage en veldig bra turrapport, om det blir tur selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.