Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat: Rømme på tur


hogst

Anbefalte innlegg

Annonse
Er veldig glad i å ha en pytt med rømme inntil fiskemiddagen, men hvordan er dette å ha med på tur? (sommerstid)

ser for meg at rømma kommer til å bli dårlig ganske fort..

Jeg har pleid å ta med et par bokser Vikingmelk.Den holder seg lenge ,men er vel ikke helt det samme som rømme.Men en slik boks oppi stekepanna sammen ørreten er snadder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Å ta med rømme er en god ide. Når du slår leir putter du begret ned i kald myr, eller i bekken. Jeg bruker å forsterke begeret med gladpack. Et tips når det gjelder gladpack: Jeg bruker en skarp kniv og skjærer ca 10 cm av rullen. Da bir den lettere å ha med å gjøre. Tar jeg med egg, surrer jeg også gladpack rundt eggene. Gladpack er anvendelig til mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om rømme er et syrna melkeprodukt og holder seg ganske lenge så er muggsopp den verste fienden. Har du hatt mugg på brød eller lignende en gang på kjøkkenet ditt så har du disse sporene i rommet for evig tid. Sporer fra muggsopp og gjærsopp (villgjær) finner du stort sett over alt. F.eks. hvis du kjøper blå druer så har ofte disse et tynt grått støvlag utenpå seg. Mye av dette er sporer fra villgjær.

Derfor er det lurt å la være å åpne rømmeboksen før du drar. La den være forsegla og legg den i en litt mer solid boks av plast eller metall så unngår du rømme i hele sekken. Før åpning holder rømmen seg ganske lege. Flere dager og gjerne en uke + uten problemer.

Hvis rømmen har begynt å skille seg etter en tid så kan du bare røre litt i den og så er den like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.