Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur med 10-åring


stsolem

Anbefalte innlegg

Får ei langhelg aleine med minstemann(som er 10 år) i begynnelsen av juni, og har da tenkt å ta med ham på en fiske- og kanotur.

Trenger derfor turforslag etter følgende kriterier.

Området må ligge i midtnorge.

Det bør ikke være alt for mye bæring av kano

Det bør være mulig å få noe fisk der

Så en reportasje i Friluftsliv om en familie som padlet Femunden-Røros, men er det alt for tidlig å padle/fiske der i begynnelsen av juni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er den vanskelige årstida angående padling... Det beste er nok å følge litt med på værmeldingene for det området fra tiden etter Påske. Et annet tips er å ta en titt i Monsen boka Femundens Villmark, hvor han er på tur bl.a. i dette området rundt denne tiden (litt før). Men det er sikkert en fint tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier midtnorge, og nevner Femunden, men det er jo mange muligheter i dette området, og spesielt nord for Femunden. Ellers er det mange fine muligheter hvis du tar deg lengre østover og inn i Sverige. Juni måned burde vel gå bra hvis du ikke drar for høyt til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke padla der selv, men sonvatna i stjørdal kan være en mulighet. det er riktig nok noen km langs grussti innover, men det går fint hvis du har kanotralle. har ikke fiska der selv, men har kompiser som jeg vet drar dit innimellom, og iom. at de vender tilbake er det nok fisk å få der.

jeg skal i hvert fall ta med meg kanoen dit ila. sommeren/høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår Fjorda, et ideelt kanotereng særlig hvis dere starter og ender opp på samme sted, men småvannene rundt femund er jo fint også. Unngå å krysse storfemunden, der blir det lett mye vind for en kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, fjorda er et stykke sør for trøndelag, jeg tenkte østlandet med femunden :P Det er vel bra at slike som deg setter fingern på viktige grenseganger, lommelun. Hadde foresten en bra kanotur med familien på Mesna, men det er også langt sør i landet. God tur til sommeren uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vedlegger et stemningsbilde fra Fjorda (Solvik Kanoutleie). Har laget meg en enkel utrigger som sikrer mot velt.

Aluminiums rettholt fra Biltema og et par høvelige fendere. Jeg kan sitte på rekka uten at kanoen tipper (80kg).

post-8799-133474736456_thumb.jpg

post-8799-133474736467_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det finnes ett par muligheter på Fosen.

Storvatnet i Rissa har jeg ikke prøvd, men bør være greit for en tur med ett par overnattinger og fisking.

Teksdalsvatnet og Gjøljavatnet i Bjugn bør og være greit for ett par overnattinger. Her er det og en del fisk.

Ingen av forslagene mine er kjempestore, så en del begrensninger er det jo selvsagt. Har hatt ett par familieturer til Teksdalsvannet og synes det har vært bra. Som sagt litt smått hvis hovedønsket er å padle mye.

Ser du har nevnt Femunden selv, og hvis du kjører til sørenden så har du jo Isteren som er ett veldig fint sted å padle. Kan være mye folk der.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget meg en enkel utrigger som sikrer mot velt.

Jeg har to Hasle kanoer. Ser ut som om kanoen på bildet er samme type. Disse har jeg brukt i over ti år, både med og uten barn og velting har aldri vert vurdert som en mulighet. Da snakker vi ikke om elvepadling. Brukte en gang slike kanoer på et kanokurs for speidere og da viste det seg at det faktisk var ganske vanskelig å få veltet disse.

Derfor kan jeg ikke helt se behovet for en utrigger på denne kanoen, men det som jeg finner mer interessant er hvordan du fester denne utriggeren til kanoen.

Jeg konstruerte en gang et terrenggående hjulsystem for kano og i den forbindelse trenger jeg noen innputt til diverse festemetoder.

Så hvis du har et bilde av dette så er jeg veldig interessert.

Jeg har også jobbet litt med et enkelt system for å få en litt for tung kano opp og ned fra biltaket, men dette ligger litt på is for tiden. Prinsippet er klart, men det mangler noen detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Første året vi hadde kanoen, padlet vi rundt i skjærgården med ungene i en uke. Det opplevdes svært trygt med denne utriggeren når kanoen var såvidt tungt lastet og det ble endel sjø.

I stille vann er ikke dette noe tema, men å få ødelagt en slik tur pga et velt synes unødvendig når løsningen er såvidt enkel.

Her har jeg benyttet lastestropper over tverrstagene i denne kanoen. I kanoer uten tverrstag bores hull gjennom rettholten og i rekka. Bruk låsebolter med splint for enkel montering/demontering.

HAr også laget et lettmonterbart motorfeste som jeg er svært fornøyd med - kommer tilbake til det ved en senere anledning.

post-8799-133474736776_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.