Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann som ikke fryser når det er for kaldt?


Phaser

Anbefalte innlegg

Det er noen som sier Randsfjorden fryser til når det er kaldere en -10.

Dette har jeg sett med egne øyne både denne vinteren og sist vinter. Det er riktignok store deler av randsfjorden som hadde frosset til allerede men ikke utenfor der jeg bor. I romjula så kom det en mildværsdag (2-3minus) og isen la seg med en gang så langt jeg kunne se. Dagen etter var det kaldere igjen og isen var borte. Ikke noe vind å snakke om. Nyttårsaften va mildere igjen og isen ligger igjen til tross for mye vind. Noen flere som har lagt merke til dette i noen vann eller er dette bare tilfeldigheter? Om det ikke er tilfeldigheter hva kan det forklares med?

Om det ikke er tilfeldig så tror jeg at når det blir kaldere og vannet dypere ned ikke er "kaldt" nok, så skaper det større omveltninger i vannet når det er kaldt i lufta og overflatevannet avkjøles fortere, enn om overflate vannet ikke blir så raskt nedkjølt når det er varmere i lufta.

Eller har den voldsomme frostrøyken som kommer når det er kaldt noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som at ved mange kuldegrader beveger vannet seg mye pga den store temperaturforskjellen og det kalde vannet synker/varmere vann stiger. Ser det veldig tydelig når det er f.eks -20 grader og isen ikke har lagt seg. Da er det bølger på Randsfjorden selv om det er helt vindstille og disse hindrer isen i å legge seg.

Når temperaturen stiger til f.eks -5, roer vannoverflaten seg betraktelig og RAndsfjorden ligger blank og stille. Da legger isen seg raskt.

Samme i år som i fjor, det var en lang kuldeperiode uten at isen la seg, men så snart en mildere periode på en dag eller to kom så la isen seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller vel litt mot denne forklaringen: At det tok den tiden det tok med -15 før vannet "var klart" til å fryse. At det så var -5 og ikke -15 den dagen vannet faktisk frøys var helt tilfeldig.

Ferskvann er tyngst når det holder 4 grader. Underkjølt vann fryser hvis det får ligge i fred (og det er noe som kan danne frysekjerner - men det er det som regel nok av). Jeg kan ikke skjønne at økt nedkjøling skulle gi økt omrøring i ferskvann.

Når isen først har lagt seg så beskytter den mot effekten av vind. Vind kan være styggelig effektivt for å hindre vann i å fryse, men det skal en del til for å bryte opp is som har lagt seg. Bølger bryter opp is, men vind alene klarer neppe "få tak" på isen.

Faseovergangen fra vann til is krever at du fjerner ganske mye varme. Jo kaldere - jo fortere går denne prosessen. Derfor virker det rart at vannet ikke fryser ved -15, men først den dagen det var -5. Men som sagt, det tror jeg er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.