Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny vinterpose?


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av ny vinterpose, da isbjørnen min er noe tung. Jeg har vurdert Helsport kvitbreen: http://komplettfritid.no/product/helsport-kvitbreen-sovepose-deep-reed?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Helsport%20Kvitbreen%20Sovepose,%20Deep%20Reed som et alternativ, til 2700 så virker dette som et bra kjøp.

Jeg vil aller helst ha en dunpose, som ikke er mye over 2 kg, og som ikke koster mer en den er verdt, komfort (limit) på rundt -20 skal være tilstrekkelig.

Siden det er mye kompetanse inne på forumet her, så håper jeg noen kan komme med tips eller anbefalinger, evt erfaringer med Helsport Kvitbreen?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som middagen er unnagjort, kan jeg legge til at når det gjelder Helsport, så er jeg skeptisk til Helsports evne til å lage gode dunposer for sterk kulde. Jeg har brukt Helsport Austfjorden nyeste modell (2009), som er en pose med kombinasjon fiber og dun. Det var ikke kaldere enn minus 10-15 grader, men jeg hadde likevel betydelig kuldegjennomslag fordi dunet skled ned til sidene i de tversgående kanalene. Posen ble betydelig tynnere enn den skulle være i bryst-/mageregionen. Helsport bekreftet at det ikke var feil på posen.

Dersom du sammenligner Iceline og Kvitbreen, så ser du forskjellene; Iceline har langsgående dunkanaler mens Kvitbreen har tversgående. Jeg skal ikke påstå at Kvitbreen har problemer med dunforflytning, men jeg mener at det er en fordel med langsgående kanaler dersom ikke kanalen er veldig proppfull med dun, og kanskje da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/performance-wgd-20-dunsovepose-180195-cm-16522.aspx som etter sigende skal veie mindre, være litt kaldere en hvitbreen, men allikevel koster halvparten en hva ME gjør periodevis? Nanoken har også langsgående kanaler på brystet...? Noen som har erfaring med Nanok poser generelt? Eller perrformance WGD -20 spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut denne? http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16322&category_id=253

Drømmer om en pose i Pipedream serien deres, men må nok slite min Tyin Elite ut først...

Mer valuta for pengene må du nok lete leeeenge etter.

Et annet forslag(anbefalt av Øytun FHS) er å kombinere en romslig fiberpose med en dunpose.

Da har du to poser du kan bruke på sommeren og :idea:

/kødd

Billigste og beste er helt klart å slanke seg 1-2 kg :shock:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Nanok vinterpose som lekker dun som en sil. Merkelig nok holder den vannet ute med et teltdukliknende ytterstoff. Den har også en lukkemekanisme i nakke-hals som jeg aldri har blitt klok på. Har omhyggelig klaget min nød over denne posen - en toppmodell av typen D:R:Y: 860 -20. Dersom andre poser fra Nanok bare har noen av svakhetene som disse, bør alle ligge unna!

Vinterpose av dun av skikkelig kvalitet blir fryktelig dyrt, gjerne rundt 5000 kroner. Huff! Ser imidlertid at Mountain Equipment Glacier 1000 koster 4300 kroner på Sportsnett.

Etter å ha oppdaget Exped som produsent av flotte telt, våger jeg å nevne Exped også som produsent av dunposer. Kanskje står disse posene i stil med øvrige produkter derfra. Da blir det litt billigere også.

Forøvrig;

Jeg har tilgang til en gammel Ajungilak Goose Bay Artic - den som er lyseblå og har svart innertrekk - produsert før fusjonering med Mammut.

For en aldeles fantastik sovepose det er! Dypt imponert over hva de fikk til med sin toppmodell for 10 år siden.

Dersom Ajungilak har fulgt opp med dagens toppmodell, Ajungilak Altitude Winter, bør dette være bra saker til 5600 kroner på amfibi.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.