Gå til innhold
  • Bli medlem

Bagasjehenger til sykkel?


REs

Anbefalte innlegg

Nå har to barn og turer til og fra barnehagen pluss noen år med vare og bagasjetransport slitt ut en vanlig tohjuls sykkeltilhenger. Vurderer å kjøpe en ny.

Til turbruk er det helt klart at det blir lettere å trå hvis bagasjen er lastet på sykkelen enn i hengeren, men hvordan fungerer en slik henger med bare et hjul.

Jeg har vurdert å kjøpe en slik henger for bagsje i forbindelse med sykkelturer, men er litt usikker på om det bare blir ekstra vekt eller om den i det minste er lettere å dra enn en vanlig tohjulshenger.

Det finnes også en modell hvor bagasjen henges på sidene som på en vanlig sykkel. Denne er visst ikke mer enn 2 - 3 kg (egenvekt) og så kan hengerhjulet være samme dim. som sykkelhjulet. Altså reservehjul, i hvert fall for framhjulet, om nødvendig. (Kan ikke i farten se for meg en situasjon hvor dette skulle være aktuelt, men kanskje .......?)

Er det noen som har erfaring med slike hengere?

post-4379-133474736335_thumb.jpg

post-4379-133474736337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte en slik (den øverste) da jeg syklet canal du midi i fjor. Jeg tok all baggasje og vann for meg og samboer (hadde med alt for mye, men vi ville ikke risikere å gå tom for vann i 35+). Synes egentlig at det fungerte veldig greit. Det er litt trøblete å sette fra seg sykkelen, og man bør ta det rolig i nedoverbakkene - en tung henger kan raskt skape litt uhåndterlige situasjoner ved rask nedbremsing.

Har også brukt den på noen prøveturer i marka på blå-stier. Fordelen er at man ikke risikerer å gå over styret, ulempen er at hvis man stopper og mister balansen, så kan det være vanskelig å stoppe en rull.

Jeg har egentlig ikke prøvd vanlig sykkel med sidevesker på en stund - sluttet fordi føttene hele tiden subbet i vesken.

Jeg brukte vogna i kombinasjon med styreveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå poenget med en slik sykkelhenger. Det blir jo mye tyngre å sykle og man har vel ikke plass til noe serlig mer bagasje. Har vert på sykkeltur med barnehenger og det blir straks litt mer trøblete å håndtere sykkelen når man kommer til nye plasser. Fire sykkelvesker + styreveske og kanskje en pakkpose mellom bakveskene holder i massevis hvis man pakker littergranne smart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt hengeren på det øverste bildet og funnet ut at den skal være mye lettere enn en barnehenger. Den er smalere, ikke breiere enn sykkelstyret, og laster faktisk nesten 50 kg. (Hvis man orker å dra på så mye da.) Den har en egenvekt på under ti kilo og siden det bare er et hjul så er rullemotstanden halvert i forhold til en barnehenger. Ved parkering så kan man sette henger og sykkel i 90 graders vinkel og så fungerer hengeren som støtte.

Rullemotstanden er også avhengig av dekktypen. Jeg bruker hybridsykkel med store smale hjul (28") siden jeg stort sett bare sykkler på vei eller god sti. Med riktig lufttrykk så triller disse veldig lett.

Selvfølgelig er det både enklere og lettere å pakke på sykkelen, men på tur med små barn så trenger man ofte litt mer plass. Ikke alle barn klarer å ta sin egen bagasje. (En bekjent av meg sykklet fra Giberaltar til Stavanger uten henger.)

Og dessuten så koster denne hengeren nesten 5000,- så det er ikke akurat noe "kjekt å ha" produkt. Det bør nok foreligge et reelt behov før man kjøper en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under mine sykkelturer nordpå har jeg møtt andre syklister som har brukt disse hengerne, og jeg har snakket med syklistene og hatt gleden av å prøve begge hengerne en liten runde. Jeg skal ta ulempene først: Den øverste - BOB-hengeren - er festet til sykkelen med metallklips som fort bøyes ut av fasong (forutsatt at de ikke har forbedret akkurat dette de siste årene). Det er ikke noen stor sak, klipsene er standard vare hos alle jernvarehandlere, men du må altså sørge for å ha med nok av dem . Ellers er det som Hilmersen sier her, det er litt trøblete å sette fra seg sykkelen. Husk også på at den hengeren blir veldig svær og lang hvis du mot all formodning må ta et fly eller en buss. Men det er plass til masse bagasje på den, og hadde jeg vært familiefar hadde jeg vurdert den. Ett hjul er definitivt bedre enn to, men det er du som forsyner hele "vogntoget" med balanse! :) Du blir fort vant til det.

Den andre modellen, Xtrawheel, er festet på en annen måte. Patentet er slik at hvis du tar en veldig krapp sving (type snu på en femøring etter å ha gått av sykkelen) eller hvis du rygger bakover og får en sving mellom henger og sykkel, så kobler hengeren seg fri fra sykkelen. Hvorfor den er laget slik vet jeg ikke. Syklisten jeg snakket med hadde kjørt godt over 50 mil da jeg møtte ham, og han hadde ikke hatt noen problemer med dette. Den fungerer altså normalt under normal bruk. Det eneste du må passe på er at vekta er likt fordelt i veskene, den er visstnok vanskelig å manøvrere ellers. Den store fordelen slik jeg ser det, er at den er mye lettere enn BOB, og at den er liten å ta med seg inn på fly osv. Den har fått veldig gode kritikker på nettet, og jeg mener å ha sett noen nordmenn som har kjørt Nordkapp-Cape Town med en slik. Ellers lligger all info inne på Extrawheel.com (hvis du ikke har vært der allerede).

Generelt vil jeg si om hengere at de er gull verd når du er tungt lastet. Å legge 25 kilo+ på sykkelens bakhjul kan bli problematisk for både eiker og felger hvis du skal sykle langt på standard fabrikkproduserte hjul, ikke minst hvis hjulene er av den lette typen med 32 eiker. Skikkelige bagasjebrett som tåler tung vekt er dessuten bare tilgjengelig fra utlandet eller gjennom utedepot.no. Minuset er selvsagt den ekstra vekta som hengeren i seg selv utgjør. Jeg sykler pr i dag med bare vesker etter å brukt penger på sterke hjul og solide bagasjebrett (3-4000 kr, jeg hadde 40 kg last på det meste i sommer, fordelt på fire vesker), men hvis jeg hadde stått foran ditt valg hadde jeg vurdert kostnader og pris opp mot hverandre og tatt den lave vekta på extrawheel-hengeren inn i regnskapet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har to erfaringer å bidra med på denne tråden.

I 2008 syklet vi tre sammen på en 5-dagers tur, all bagasje ble puttet i en solid to-seters barnehenger fra -92 som jeg festet på min terrengsykkel. Dette fungerte perfekt for oss, ettersom alt lå i ett og samme bagasjerom, der de forskjellige ting hadde faste plasser. Stabiliteten på denne løsnigen var ikke av det beste slaget, det fikk jeg merke da jeg slapp styret i 40km/t i utforbakke og fikk wobbling, hentet inn igjen styret, men det kunne gått galt...Fraktet tre sykler og sykkelhenger med fly på retur uten nevneverdige problemer.

En annen kortvarig tur et par år senere ble utført med en etthjulshenger av samme prinsipp som BOB(annet, billigere merke). Vi var to sammen som hadde all bagasje i denne, og jeg ble meget positivt overrasket over hvor retningsstabil den var. Kompanjongen min som ville prøve et stykke likte bedre å sykle på min sykkel med henger påkoblet:) Festemekanismen var gjennom navet, slik at hengeren la seg ned i svingene i takt med raceren jeg brukte. En drøm å sykle med, der 10-12mils etapper ble gjort i et jafs.

I sommer planlegger vi å bruke denne etthjulshengeren igjen på 3-ukers tur, da kanskje med to nyanskaffede sidevesker i tillegg, som ligger hjemme i posten og venter på at mine pølsefingre skal pakke dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler sykkeltilhenger på lange turer, i tillegg til sykkelvesker. Da kan man ha de lettere tingene i veskene, mens utstyr som veier mye og tar mye plass legges i hengeren. Tyngre å sykle med henger, det er riktig. Hengeren gjør også at sykkelen oppfører seg noe annerledes, spesielt i unnabakker. Men når man laster alt på sykkelen blir risikoen for eikebrudd og punkteringer større. Jeg syklet ca. 3500 km. i 2010 (kystveien fra Lindesnes til Nordkapp via Lofoten, Vesterålen og Senja, og retur fra Kautokeino til Straumen ca. 14 km. nord for Fauske), uten en eneste punktering eller eikebrudd. Jeg reiste med hund, av den grunn ble sykkelen trillet mye, men jeg er overbevist om at jeg ville fått nevnte problemer dersom jeg hadde fraktet alt på sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg aktiverer denne tråden igjen, så slipper jeg lage ny :)

 

Jeg har tenkt på å kjøpe meg en sykkelhenger for transport av sekk (ikke unger). Grunnen til at jeg vil ha sykkelhenger istedenfor sekk på sykkel er av den enkle grunn at en tung sekk på sykkel ikke er bra for ryggen, ettersom man får belastning på en helt annen måte enn når man går. Ser at prisene varrierer mye, fra 1300 - 10.000,- 

 

Har tenkt litt på ett-hjuls ettersom disse veier mye mindre. Her har visst amerikanerne kommet mye lengre enn Norge, har ikke funnet et eneste sted i Norge hvor det selges ett-hjuls..

 

http://www.bobgear.com/bike-trailers/ibex

 

http://www.mayacycle.com/store/usa/products/maya-cycle-bicycle-trailer.html

 

 

Det jeg lurer på er om noen har et tips til en god henger for maks 3000? Den bør ikke veie mer enn 7kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vert oppe før.

http://www.fjellforum.no/topic/18822-bagasjehenger-til-sykkel/

Etthjulshengere finnes her i Norge,

Min lokale sykkelbutikk har hatt en etthjulshenger i utstillingsvinduet sitt i minst to år.

http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=1154

http://www.sykkelsport.no/index.php?main_page=product_info&products_id=493

Det er sikkert en BOB Ibex henger du tenker på.

Den koster ca. 5000,-  + + men så får du noe som holder.

http://www.plohn.com/sykkelturer/?p=569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vert oppe før.

http://www.fjellforum.no/topic/18822-bagasjehenger-til-sykkel/

Etthjulshengere finnes her i Norge,

Min lokale sykkelbutikk har hatt en etthjulshenger i utstillingsvinduet sitt i minst to år.

http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=1154

http://www.sykkelsport.no/index.php?main_page=product_info&products_id=493

Det er sikkert en BOB Ibex henger du tenker på.

Den koster ca. 5000,-  + + men så får du noe som holder.

http://www.plohn.com/sykkelturer/?p=569

 

Ja, jeg ser det har vært oppe for diskusjon før. Vi er i den tråden du henviser til nå, derfor jeg skriver her...

 

Og ja, finnes helt sikkert alt mulig rart i det landstrakte landet vårt, inkludert etthjulshengere, problemet er bare å finne det. Prøv å søk hos alle de store i Norge, eller på google.no og du vil knapt finne noe. Derfor spør jeg på et forum om noen har noen tips. 

 

Og 5000 for en sykkelhenger er i mine øyne alt for dyrt. Men skal se på finn.no - beklager for bryderiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke beklage noe som helst. Jeg tror de fleste av oss som opererer her på forumet bare er glade for å kunne hjelpe.

Noen ganger går det bra og andre gange bommer vi kanskje litt, men sånn er livet.

Du kunne kanskje prøve å sette inn en annonse på finn.no, under ønskes kjøpt.

Var innom finn.no og fant denne. 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44157741&searchclickthrough=true&searchQuery=sykkeltilhenger

En el-henger er vel genialt helt til du ikke har mer strøm på batteriet. Da blir den nok ganske tung.

og så fant jeg denne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48221233&searchclickthrough=true&searchQuery=sykkeltilhenger

og denne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44095185&searchclickthrough=true&searchQuery=sykkeltilhenger

 

Hvis du synes 5 - 6000,- er for mye så burde kanskje en av disse være et greit alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aktiverer denne tråden igjen, så slipper jeg lage ny :)

 

Jeg har tenkt på å kjøpe meg en sykkelhenger for transport av sekk (ikke unger). Grunnen til at jeg vil ha sykkelhenger istedenfor sekk på sykkel er av den enkle grunn at en tung sekk på sykkel ikke er bra for ryggen, ettersom man får belastning på en helt annen måte enn når man går. Ser at prisene varrierer mye, fra 1300 - 10.000,- 

 

Har tenkt litt på ett-hjuls ettersom disse veier mye mindre. Her har visst amerikanerne kommet mye lengre enn Norge, har ikke funnet et eneste sted i Norge hvor det selges ett-hjuls..

 

http://www.bobgear.com/bike-trailers/ibex

 

http://www.mayacycle.com/store/usa/products/maya-cycle-bicycle-trailer.html

 

 

Det jeg lurer på er om noen har et tips til en god henger for maks 3000? Den bør ikke veie mer enn 7kg. 

hvorfor skal du a med deg sekk? kan ikke du bruke sykkelvesker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke forferdelig mye jobb å mekke en enhjuling selv.    Finn en stiv framgaffel  sett i langt nok rør i styrehullet og mekk en festeannordning og noe som gjør at bagasjen ligger stabilt?   Litt inspirasjon  https://www.google.no/search?q=diy+one+wheel+bike+trailer&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=nbmdU4DHEMOuygOytILACQ&ved=0CBoQsAQ&biw=1242&bih=641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mann bare litt godt verktøy og litt praktisk sans så er det utrolig hva man kan mekke sammen selv, men ellers er ikke 1400 - 2000 kroner mye for en slik henger.

Skal man kjøpe materialer og bruke tid på å lage en henger så er det ikke sikkert at man sparer så veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.