Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av enmannstelt


Chris Gaute

Anbefalte innlegg

Har store planer om å kjøpe meg et enmannstelt om ikke så alt for lenge. For meg har vekt veldig mye å si. Teltet bør helst være under 2 kilo, og jeg er villig til å betale en del for dette. Jeg har ikke tenkt til å bruke teltet på vinterstid, men jeg drømmer om å gå Norge på langs om ikke så alt for mange år og ønsker derfor et telt som er sikkert og kan stoles på i vær og vind.

Jeg ønsker et lite fortelt til matlaging og oppbevaring av sekk og annet utstyr hvis værforholdene tilsier det. God takhøyde er også viktig. Jeg er 1.89, og vil gjerne kunne sitte oppreist i teltet.

Etter litt research har jeg funnet frem et par alternativer:

- Helsport, Ringstind Light 1 - http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Pro/Ringstind_Light

- Hilleberg, Akto - http://www.hilleberg.se/products/akto

- (Hilleberg, Soulo - http://www.hilleberg.se/products/soulo)

Jeg er klar over at Soulo veier litt over 2 kilo, men det virker til gjengjeld litt mer robust enn de to andre alternativene.

Helsport vs. Hillegerg er et kjent fenomen, og det virker som om de er i utgangspunktet har like gode telt. Men, på en annen tråd på forumet var det referert til denne linken http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1145347243.36?expandedtopic=1147164128.29 , hvor Hillebergs Nallo telt kom dårligere ut enn Helsport sitt Fjellheimen. Denne testen la bl.a. vekt på at vanngjennomtrengingen av ytterteltet var dårlig på Hillebergteltet. Og jeg regner jo med at Nalloteltet og de andre Hillebergteltene bruker samme duk.

Er det noen som har erfaringer med noen av disse teltene? Har erfaringer med andre gode telt? Eller har noe annet å innskyte som kan hjelpe meg i å ta et valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hilleberg nallo er lagt med Kerlon 1200 duk, som er den samme som blir brukt i Soulo og Akto.. Jeg har liten erfaring med teltene til Helsport, men har eid et Hilleberg Staika i min tid, det kan forøvrig ikke sammenliknes, da staikaen er tung og med Kerlon 1800 duk. Jeg skulle kjøpe meg nytt telt i høst, og sto mellom valgene Nanok domus trio, og Hilleberg Nallo, jeg gikk for domus trioen, og har angret i ettertid, teltene så tilsynelatende like bra ut, det var bare prisen som skilte dem. Det kan være jeg som bare er litt retartdert, men jeg klarer ikke å få slått om Nanoken om det smalt, og ser frem til dagen jeg kjøper meg nok et hilleberg. Moralen her er (i mitt tilfelle) tilsynelatende like telt, er ofte ikke det.

Du skal også ta høyde for Kerlon 1200, jeg er usikker på hvor sterk den er, men ryktene sier at den er tynn, på den andre siden har jeg hørt at disse teltene skal stå en kamp mot vær og vind.

Uansett om dette hjalp deg noe eller ikke, lykke til! Håper du finner teltet som passer! (Du har forresten ikke vurdert MSR?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne testen fra forbrukerrådet har blitt tatt opp ved mange anleninger her på dette forumet og på flere andre fora. Det testede teltet var en del av den förste produksjonen etter at Hilleberg skiftet leverandör av selve teltduken (som de ikke lager selv). De som kjöpte et telt i denne förste serien fikk skifte dem inn gratis. Desverre visste ikke alle dette, inkludert testerne til forbrukerrådet.

Har aldri hört at 1200-dukene har röket i situasjoner der ikke alle andre duker også hadde röket, og jeg personlig stoler iallefall fullt på disse dukene! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også gå god for Kerlon 1200 duken i Nallo. Ti års hardt bruk har teltet tålt. Satt opp teltet i liten storm på vinterfjellet, og følt meg helt sikker i det teltet. Har samme høyde som deg. Synes at Soulo er i minste laget de gangene jeg har "prøveligget" i teltet, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bære 200gr mer da å ta Ringstind 2 Light. Får du litt mer plass med lite vektillegg.?

Elternative produsenter til de du har satt opp er f.eks.

Tarptents Scarp 1. www.tarptent.com

Big Agnes Copper SPur 1 som veier 1,36 kilo. Eller Fly creek som veier. www.bigagnes.com

Terra Nova har og veldig lette telt. Faktisk ned i 800gr men det tror jeg kanskje blir litt lite. www.terra-nova.co.uk

Må jo bestille fra utland da. Men pris blir klart konkerransedyktig selv med frakt og mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - Det kommer et nytt Ringstind telt,sannsynligvis til høsten RT1 skal vist være under kiloen,fikk ikke noe info om RT2,ikke annet at teltene var strippet til det maksimale.

Du får RT2 til 2400Kr på komplettfritid nå.

Denne infoen fikk jeg av en på Helsport,da jeg hadde noen spørsmål om Ringstind.

Lykke til med teltvalg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt research har jeg funnet frem et par alternativer:

- Helsport, Ringstind Light 1 - http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Pro/Ringstind_Light

- Hilleberg, Akto - http://www.hilleberg.se/products/akto

- (Hilleberg, Soulo - http://www.hilleberg.se/products/soulo)

Eg har både Ringstind 1 og Soulo, og det er ingen tvil om at Soulo er av mykje betre kvalitet enn Ringstind på alle måtar. Ringstind fungerer veldig dårleg i vind, og stanga på mitt Ringstind knakk 2 ganger før teltet var brukt 25 netter (denne stanga har eg bytta ut med ei stang frå Hilleberg).

På grunn av den veldig enkle konstruksjonen til Ringstind, er teltet heilt avhengig av gode pluggfester. Det er stort sett uproblematisk, men høgt til fjells hender det eg har problem med å få ned pluggane på rett plass. Dette er typisk når eg finn ein liten teltplass på eit tynt moselag der resten av landskapet er stein. Bardunane er uproblematisk ettersom desse kan flyttast litt fram og attende. Det er pluggane i den enden der teltduken går heilt ned til bakken som er problemet. Desse pluggane er likevel viktige for å få stramma opp teltet ordentleg. Dersom ein ikkje får stramma opp teltet godt i vinden, kan ein rekne med å bli vekt av at teltduken slår ein i ansiktet, og det er ikkje behagleg!

Soulo står av seg sjølv, men også dette teltet er avhengig av bardunane for å strammast opp. Men sjølv om Soulo ikkje er godt oppstramma, slår ikkje duken på same måten som på Ringstind. Det vert bare høglydt blafring.

Men Ringstind er lettare (men hugs at Helsport lyg godt på vekta, så forskjellen er ikkje så stor som brosjyrene vil ha det til) og har betydeleg betre plass både i liggelengde og i forteltet. Sjølv er eg 1,9m lang og har veldig god plass i Ringstind. I Soulo er det trangt, og eg brukar derfor dette teltet bare på turar der eg ikkje stolar på Ringstind, dvs haustturar, ryggsekktur på snø (eg brukar større og tyngre telt når eg har pulk) og dersom eg ikkje reknar med å finne jordsmonn nok til å plugge Ringstind.

Når det gjeld Akto, så er nok dette det lettaste av alternativa. Mykje av konstruksjonen er lik Ringstind, men etter oppgitte mål skal Akto vera noko trongare enn Ringstind (i alle fall i forhold til liggelengde). Ettersom teltduken på Akto vert stramma opp av bardunar i nedkant i begge endane, bør det vera enklare å få plassert pluggar for god oppstramming. Forholdet med med slåande teltduk, dersom denne ikkje er ordentleg stram, er truleg det same som Ringstind (ettersom konstruksjonen er såvidt lik). Men angåande Akto, vert det mest synsing frå mi side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soulo blir vel litt knapt i liggelengde med 189cm ?

Jeg har et Tarptent Scarp 1 og er veldig fornøyd, selv om det ikke er et optimalt telt. Men helt klart mye telt for pengene!!

For vinterbruk er vel kanskje ventilasjon største ankepunkt da det forutsetter litt ventilasjon under duken for å unngå kondensdannelse.

Om været er ille går jo ille må man da velge mellom snøfokk inn under duken, eller kondensdannelse...

Har hatt det stående ved siden av et ringstind light i mye vind, og da var det lite tvil om at Scarp1 sto mye mer støtt.

Ringstind teltet blafret ivrig mens det var minimalt på Scarp.

Har også brukt det i 15-20m/s. Da blafret det endel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringstind og er ikke fornøyd med stangen til teltet, for tynn, den er etter vanlig bruk veldig bøyd. Blir det mye vind og riving i teltet vil faktisk glidelåsen gå opp også. I sterk vind vil veggene blafre og bråke, ta med deg ørepropper!

Teltets konstruksjon er uegnet for å ta imot snøfall...om det er viktig for deg.

Selvfølgelig funker det, men jeg ville nok ha sett etter noe annet.

Om vekten spiller stor rolle for deg så kan du faktisk få tomannstelt som veier mindre enn ringstind, spesifikt msr carbon reflex. Finnes også en enmanns versjon av dette som veier vel 1,2 kilo. Min ringstind på min vekt veier 1,6-1,7 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca.30 døgn i Akto hittil i år. Jeg er 184cm og liggelengde er det mere enn nok av. Teltet orker mye vind og har plass til endel bagasje i ytterteltet. Det var det med å sitte oppreist, da. Jeg klarer ikke å sitte ordentlig oppreist uten å bøye hodet litt. Jeg bruker z-lite kombinert med Prolite plus under meg. For meg er teltet helt supert fordi det er et fullblods 3 sesongers telt og vekta er såpass lav at jeg godt kan forsvare å ha med meg en tarp. Det kan kanskje ikke du på såpass lang tur? :D

Edit: ca. 30 døgn i år passer vel ikke helt. Skal selvfølgelig være ifjor dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du virkelig er villig til å betale for teltet, er ditt eget forslag "Hilleberg Akto" noe jeg kan anbefale. Kanskje det beste lille telt som finnes.

Anbefaler også å ta et forumsøk på "Exped Vela 1 Extreme" dersom vinterturer blir lavere prioritert. Det ble mitt valg og brukbart til alt jeg utsetter det for - inkl. vintertur med snø. Veldig mye omtale av begge telt på Fjellforum.

Prisene varierer veldig; Hilleberg Akto 4350 kroner på Sportsnett. Exped Vela 1 Extreme 2849 kroner på Sportsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Hilleberg Akto og er veldig godt fornøyd med den. Enkel å slå opp. (Tre i stanga og sett en plugg i hvert hjørne, en eller to plugger i bardunene hver ende og så står den der klar til bruk. ) Det eneste er at du får noe kondens når det blir litt kaldt. Den kunne kanskje hatt litt bedre ventilasjon, men den fungerer stort sett bra hele sommerhalvåret. (Kondens får du som regel i alle telt når det blir kaldt.)

Sittehøuden er kanskje litt lav for noen, men jeg bruker teltet til å sove i og resten gjøres stort sett utenfor.

Jeg brukte lang tid og mye energi på å finne ut hvilket telt jeg skulle kjøpe, og jeg landet til slutt på Akto. Var innom en del amerikanske lettvektere, men de havnet ganske raskt "under streken".

Nå er barna mine så store et jeg har begynt å se meg om etter et lett tremanns telt, så nå blir det vel nye runder med tester og masing etter andres erfaringer. (Lurer på hva kona sier, det ligger jo allerede 5 telt på loftet fra før, men inge superlette tremannstelt. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante erfaringer med Hilleberg Akto. Jeg valgte isteden Exped Vela 1 Extreme fordi det er merkbart billigere. Det er også høyere, jeg sitter helt oppreist i innterteltet på et kjempetykt underlag (Downmat 9 Dlx). Forteltet er stort nok for primusfyring og åpning uten glidelås gir mulighet for å bruke det som gapahuk. Det fokker litt snø inn om vinteren, men ventilasjonen med gjennomtrekk gir god skorsteinseffekt. Sjeldent klamt i kaldt vær. Kjøper du ekstra bunnduk og fjerner innerteltet, er det et fullgodt alternativ for 2 på lettere oppdrag. Veier 1,75 kg inkludert alle stenger, barduner, plugger og poser. Leveres i grønn skogfarge og i en spennende rustrød farge - terracotta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Jeg skal gå nøye igjennom de andre alternativene som har blitt listet opp (MSR Hubba hp, og Exped Vela 1 Extreme), og jeg kommer ikke til å vektlegge testen på forbrukerportalen.no.

Høyden i Akto bekymrer meg litt, men håper på å få sett de aktuelle teltene oppreist før valget faller (hvordan jeg skal få til dette er jeg fremdeles usikker på, men håper på å finne en løsning). Men jeg kommer uansett til å vente til høsten med å bestemme meg for å se om Helsportryktene er sanne.

Kom gjerne med flere innspill selv om jeg har bestemt meg for å vente noen mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av den veldig enkle konstruksjonen til Ringstind, er teltet heilt avhengig av gode pluggfester. Det er stort sett uproblematisk, men høgt til fjells hender det eg har problem med å få ned pluggane på rett plass. Dette er typisk når eg finn ein liten teltplass på eit tynt moselag der resten av landskapet er stein. Bardunane er uproblematisk ettersom desse kan flyttast litt fram og attende. Det er pluggane i den enden der teltduken går heilt ned til bakken som er problemet. Desse pluggane er likevel viktige for å få stramma opp teltet ordentleg. Dersom ein ikkje får stramma opp teltet godt i vinden, kan ein rekne med å bli vekt av at teltduken slår ein i ansiktet, og det er ikkje behagleg!

Alle tunneltelt er jo avhengige av gode pluggfester, og pluggene i endene av tunneltelt må ned på riktig sted for at duken skal bli stram. Selv har jeg ikke problemer med å få teltet til å stå fint og med helt stram duk, det finnes også tråder med gode tips her på forumet. Ringstind er ikke et telt for mye vind, men at stangen skal være så dårlig, har jeg ikke opplevd. Jeg har brukt teltet til alle sommerturer siste 6 år og er godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tunneltelt er jo avhengige av gode pluggfester, og pluggene i endene av tunneltelt må ned på riktig sted for at duken skal bli stram. Selv har jeg ikke problemer med å få teltet til å stå fint og med helt stram duk, det finnes også tråder med gode tips her på forumet. Ringstind er ikke et telt for mye vind, men at stangen skal være så dårlig, har jeg ikke opplevd. Jeg har brukt teltet til alle sommerturer siste 6 år og er godt fornøyd.

Hvlike tråder med tips tenkte du på? Blir tynn i håret av Nanok teltet mitt, har ikke hatt det stramt ei eneste natt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tunneltelt er jo avhengige av gode pluggfester, og pluggene i endene av tunneltelt må ned på riktig sted for at duken skal bli stram. Selv har jeg ikke problemer med å få teltet til å stå fint og med helt stram duk, det finnes også tråder med gode tips her på forumet.

Forskjellen på Ringstind og vanlege tunelltelt, er at i Ringstind ligg ein med ansiktet rett under den skrånande teltduken uansett kva veg ein ligg. Og det skal ikkje mykje blafring til før denne teltduken slår ein i ansiktet. Dette har eg opplevd fleire gonger og kan fortelle at det ikkje er nokon behagleg måte å vakne.

Om det er problem å få ned pluggane, er heilt avhengig av underlaget. Stort sett er det ikkje noko problem.

Men problemet er reelt når jordmonnet ikkje er meir enn eit tynt lag mose eller tilsvarande, resten er stein, og teltplassen ikkje er større enn teltet. Slik at ein heller ikkje har noko slingringsmonn med tanke på å flytte teltet litt hit eller dit. Dette er teltplassar der det ikkje er plass til eit større telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Hilleberg Akto. Kjøpte det i 1999 og har brukt det til sammen kanskje 150 døgn. Teltet er like godt enda. Litt slitt, men alt fungerer som når det var nytt.

Nå skal det sies at det nye Akto har tynnere (og lettere) duk, men også bedre lufting. Jeg bruker mitt vår sommer og høst. Har også brukt det om vinteren, men da ble det mye kondens som frøys til is (ihverfall når det ble under 20 minus). Kondens blir det riktignok i de fleste telt om vinteren, men i Akto syntes jeg det ble vel skummet å fyre bensinprimus inne i teltet og det ble derfor vanskelig å få tørka opp ting og tang. Om sommeren fyrer jeg med gassprimus inne i forteltet det går helt fint. Det er også plass til ryggsekk (stor Recon Pack) og alt utstyr i forteltet.

Til å begynne med syntes jeg teltet var litt lite, men når jeg fant ut hvordan jeg skulle innordne meg ble jeg meget fornøyd med det. Takhøyden er litt snau også for meg, men det går stort sett greit. De fleste lette 1-mannstelt har ikke særlig mye bedre takhøyde.

Teltet har stått i storm, men da var det ikke særlig koselig inne i det. Satt og venta på at boligen skulle blåse avgårde, men så skjedde ikke.

Angående lettvektsduken til Hilleberg så har jeg ingen erfaringer med den i telt, men fikk med en vareprøve av den med en katalog og klarte ikke å revne den duken med håndkraft, så tipper den tåler ganske mye.

Har også flere Helsporttelt, dog ingen lettvektere, men mitt inntrykk er at kvaliteten er ganske lik Hilleberg. Andre teltmerker vil jeg ikke uttale meg om fordi jeg har holdt meg til disse to produsentene og ikke har egen erfaring fra andre.

Jeg tror derfor at så lenge du velger telt fra en anerkjent produsent så er det viktigste at du finner det teltet som passer ditt bruk og med løsninger som du liker. Vær forsiktig med å legge for mye vekt på diverse tester fordi slike tester ofte er overfladiske og/eller det er vurdert etter helt andre kriterier enn det som er viktig for deg.

Skal bytte ut Akto når det er utslitt, men det ser ut til at det blir lenge til, hvis ikke man tar seg et friår og loffer Norge på langs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er reelt når jordmonnet ikkje er meir enn eit tynt lag mose eller tilsvarande, resten er stein, og teltplassen ikkje er større enn teltet. Slik at ein heller ikkje har noko slingringsmonn med tanke på å flytte teltet litt hit eller dit. Dette er teltplassar der det ikkje er plass til eit større telt.

I slike tilfeller binder jeg bare en forlengelse til hempen for pluggen. Raskt, enkelt og funksjonelt.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller binder jeg bare en forlengelse til hempen for pluggen. Raskt, enkelt og funksjonelt.

:-)

Du gjer vel det, men eg trur ikkje du har forstått problemet.

Hadde det vore så enkelt, hadde eg spart dei pengane som Soulo kosta meg. Men det fungerer nok ikkje på teltplassar som beskrevet og med Ringstind. Det er sjelden at terrenget fortsett flatt eller går nedover der teltplassen sluttar. Som regel er det stein eller berg som skrår oppover. Det ville bli lange forlengelsar for å nå til ein god forankring. I tillegg til at ein måtte bruke større steinar oppå desse forlengelsane for å halde teltduken nedtil bakken. Teltet er trekkfult nok når det står på flat mark med pluggane der dei er beregna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan informere deg om at Kerlon 1200 duken holder godt.

Testet ut mitt nallo 2 gt i høst i liten storm. Observert på værstasjon 2 km unna og 300 høydemeter lavere.

Duken holdt!

En av stengene knakk, men det fiksa jeg med ekstraleddet.

Noe som er smart med hillebergteltene er at stangbuene er utenpå teltet,

slit at når (hvis) en stang knekker, blir det ikke hull i teltet.

Teltet har tålt masse etter det har blitt hull i stangkanalen, og hullet er ikke

blitt utvidet. ( er treig med å få tetta det).

Enig at soulo kan bli litt i korteste laget for deg, (og meg, selvom jeg bare er 173, da med tanke på stor vinterpose)

Prøv hilleberg unna. Lær deg å leve uten fortelt :)

Syntes det teltet virker spennende.

Ferdig utprøvd av sjølveste Monsen gjennom Canada. (Det har kerlon 1200 duk)

Lykke til med teltvalg ;)

Et av livets virkelige kvaler!!!

ps. kom på dette.

Har også ligget i et fjellreven telt, det tålte storm..

Har også ligget trygt i et 15 åt gammelt helsport gjennom div drittvær..

Finn telt som takler lengden din uten å gjøre posen våt. Det kommer ikke til å være mange...

valget blir dermed enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det ikke er lett å velge, (har et kobbel med telt til forskjellig bruk--). Mitt valg til 3 sesongs turer hvor vekt er viktig er Eureka spitfire solo UL, veier 1,1 kg. Meget god takhøyde, og med en halvtimes tråklejobb har du et enormt fortelt til å koke i. Du syr ganske enkelt inn en trekant stoffstykke i glidelåsen (evt. med borreås) slik at åpningen kan løftes opp og holdes oppe med stav eller isøksa. Vips; en lang foaje med en meters takhøyde.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.