Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiur og lyd


Vømmøl

Anbefalte innlegg

Noen som vet om/hvordan tiuren reagerer på lyd?

Jeg vet jo at tiuren hører, men vet også at man kan skyte forbi tiuren uten at den letter. Det her jeg selv sett, da min bror fyrte av 3-4 skudd mot tiur i topp uten at den fløy. (Da han hadde fått mange nok sjangser, så satte jeg meg ned i snøen, pustet et halvt minutt og skjøt den ned. 8) ) Men vi opplevde også å støkke store tiurkull med bomskudd.

En annen gang oppdaget jeg tiur på 100m, som fløy imens jeg prøvde å "rope stille" på broren, som gikk i egne tanker. :roll:

Så jeg lurer på om det er dumt å snakke for å påkalle andres oppmerksomhet? Er det bedre å plystre? Psst!?, Andre lyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Jeg er ingen jeger selv, men jeg liker godt å dra ut på tiurleik på våren. I den forbindelse har jeg blitt fortalt flere ganger at tiur er ekstremt var på lyder, til den grad at man burde ikke snakke eller lage noen hørbare lyder etter solnedgang når man har kommet fram til leikplassen på kvelden. Dette er fordi tiuren ofte kommer og slår seg ned i trærne i området rundt leikplassen på kvelden, og tilbringer natta der mens de lader opp til leik neste morgen :) Hvis de hører en hvilken som helst lyd utenom det 'vanlige', risikerer man at de flyr avgårde og ikke kommer tilbake neste morgen.

Generelt er det vanlig at skogsfuglene 'trykker', dvs. at når de hører noe(n) i relativ nærhet trykker de seg ned mot bakken og sitter helt stille i håp om å ikke bli oppdaget, og flyr ikke opp før i siste øyeblikk. Jeg har selv vært på skogsfugltelling hvor jeg måtte kaste meg til siden for ikke å kræsje med en orrfugl som fløy opp to meter ved siden av meg. Det er mulig dette er grunnen til at broren kunne avfyre flere skudd mot tiuren i treet. Selv om lyden var høy, var dere antageligvis fortsatt ganske langt unna, hvis fuglen satt i toppen av et tre? Godt mulig tiuren ikke regnet med at dere kunne ta den hvis den satt helt stille der oppe :) Samtidig, hvis tiuren hører deg når du er 100m. unna, er det nok større sjanse for at den flykter enn at den starter å trykke, ettersom den da har god nok tid og stort nok forsprang til å komme seg unna.

Generelt sett vil jeg altså si at jo mindre lyd, jo bedre. Men når det gjelder om noen lyder er bedre enn andre, har jeg ikke stort å bidra med :P Det må da være jegere her inne som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.