Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt år og Sykkeltur på Jæren


REs

Anbefalte innlegg

Til de som sokner til kystområdene i Rogaland.

Nyttårsværet fjernet mesteparten av snøen og i går var jeg ute på årets første sykkeltur. ( Med piggdekk.) En tre timers sykkeltur på Nordjæren.

Veibanen var bar men våt, men gang og sykkelveiene var fremdeles islagte.

En kjempefin tur, men jeg møtte bare to andre syklister.

Dagen i dag ser kjempefin ut og dette været burde klare å innvitere mange flere ut på årets første sykkeltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Til de som sokner til kystområdene i Rogaland.

Nyttårsværet fjernet mesteparten av snøen og i går var jeg ute på årets første sykkeltur. ( Med piggdekk.) En tre timers sykkeltur på Nordjæren.

.

Om ikke sykkeltur, så ble det i hvert fall noen timer på beina både lørdag og søndag.

Fra Varhaug gamle kirkegård til Hå prestegård.

Lørdag var det varmegrader og tinvær, men det blåste friskt, antakelig en 12-13m/s. Det blir "oppoverbakke" å gå i mot slik vind.

Det var kaldt og hardt på søndag, men sol hele dagen.

(Det ble meldt om + 0,7 grader C på Obrestad søndagsmorgen, men den graden merket jeg lite til. Bare i solhellingene var det tint litt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fint å gå langs Jærkysten. En gang gikk jeg fra Ogna til Bore. Hadde planlagt å gå lenger, men da jeg så Borestranda strekke seg ut forran meg var det ikke så inspirerende å gå de siste kilometrene på sandstrand. Da ringte jeg hjem og ble hentet.

Du klarer turen på et par dager.

Mye fin natur på denne strekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han såg ut på dei steinutte strender

det var ingen, som der hadde bygt"

Men ikke alt er like "steinutte".

Flere istider har brukt milioner av år på å forme Jærlandskapet og havet har møysommelig skilt stein fra sand langs strendene, men det er nok bonden på Jæren som må ta æra for den største innsatsen når det gjelder Jæren slik den fremstår i dag.

post-4379-133474736276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fine bilder. Jeg går og sykler mest langs kysten av Nord-Jæren. Nordsjøveien rundt Randaberg gir fine naturopplevelser helt nede ved havet og byfjorden. Skal prøve meg på noen sykkelturer lenger sørover til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Randaberg er veldig prega av landbruk, men det er jo noen fine områder fra Tungenes og sørover selv om disse ikke alltid er så fremkommelige på sykkel alle steder. Tananger er også et ganske fint område, men nå er jo også en del av øyene nord og øst for Stavanger mulige å nå med sykkel. Det er bare litt trist at de har bygget store dyre tunneller i Renfast sambandet uten å tenke på syklistene. Men det går jo busser på noen av strekningene og de tar sikkert med en sykkel eller to hvis det skulle være behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.