Gå til innhold
  • Bli medlem

Tafjordfjella/ Pyttbua-Veltdalshytta, forhold i januar/ februar?


Eureka

Anbefalte innlegg

Jeg spekulerer på om jeg skal gå meg en tur innover til Pyttbua og evt. Veltdalshytta ( Tafjordfjella på sunnmøre) nå i januar. Gikk turen uka før påske i fjor, altså 2010, da var det kun noen få kalde grader, lite vind og fint føre. Nå ser jeg på yr.no at det jevnt over ligger på minus 15 grader og noe snø kan det se ut til å ha falt.

Matdepoene inneholder nok mye god, bunnfryst boksmat som kan tines og en god lunk i hytta skal man klare å få til, men noe stikkaløype eller spor å gå i er det vel neppe. Kanskje ett og annet skuterspor opp til hyttefeltet, dog, da er det enda et stykke igjen.

Hvilke erfaringer har dere med de områdene på denne tiden av vinteren, er det "mange" som ferdes der nå?

(forøvrig er dette første innleget mitt som nytt medlem, men jeg ser for meg at det oppfyller normkravet til både form og innhold ) :lol:

godt nyttår forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

kan desverre ikke gi deg noe svar, men lurer på det samme selv. Har vært inne i området flere ganger, men bare i sommerhalvåret. Men etter den fine vinteren i fjor, og så leker jeg med tanken å dra innover i vinter. Og hadde da ikke tenkt å vente helt til påske. Så dersom du drar innover så hører jeg gjerne fra deg. Men med bare 5 timers dagslys, så må vel turen times godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er kjørt skuter eller hundeslede innover veien er det langt å brøyte de 19 kilometerne inn til Pyttbua. Det er så godt som ingen som er der inne på denne tiden. Grotli-Danskehytta og Billingen- Torsbu (eller Veltdalshytta) er et bedre alternativ. Her er det som regel vindpakkket snø som er lettere å gå på. Rutene blir ikke kvistet før seinere i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var der i midten av februar for tre år sia. Då var det nede i 18 minus utpå kvelden. I denne tidsperioda er det ikkje uvanleg med 20-30 minus på Bjorli som ikkje ligg så langt unna.

Det kom veldig mykje snø på Bjorli no i nyttårshelga, det la seg minst 50 cm snø på bilen i løpet av litt under eit døgn.

Om du skal basere deg på å gå frå hytte til hytte bør du nok tidleg opp om morgonen...

Men turen er fin ;) God tur, og skriv gjerne turrapport etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan bli langt å tråkke i snøen de 19 km fra parkeringsplassen til Pyttbua. 10 km over til Veltdalshytta er jo ikke så langt, men opp til Radiovatn er det bare svette og motbakke og en avsluttende noe "hårete" forsering oppunder berget. Og som det blir påpekt er det ikke for mange timer med dagslys enda. Spørs om det ikke blir nødvendig å vente til minst slutten av februar før det blir tur. Men det er givende å få med seg folks erfaringer om denne perioden. Skredfaren er jo ikke å tulle med heller.

Uansett, tur blir det, og fotos kommer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hvor ble det av bilda? :lol:

Ingen tvil om at Tafjordfjella i januar-februar er friluftsliv for viderekomne. Har tatt turen til henholdsvis Pyttbua og Torsbu de to siste vinterferiene (midten av feb.) og ingen av gangene opplevdes som noen tur i parken. Begge turene hadde innslag av 30 minusgrader, vind, treeegt føre og - natt.

mine tips til en slik tur:

- Pakk utstyr til å overnatte ute selv om du skal på hyttetur. Ikke slurv her!

- Start tidlig. Jeg måtte lete etter både Pyttbua og Torsbu i nattemørket.. sistnevte var spesielt vanskelig å finne da disen la seg godt over Tordsvannet.

- Pass på mat og drikke så det ikke fryser! Er det kaldt ute er det ingenting som er værre enn å desperat drikke sørpe før det blir stålis :D

å "kle på" drikkeflaskene med ullsokker, og tilsette litt sukker er OK, men Thermoser anbefales varmt :-) . Sokkepatentet holder en stund, men ikke de 8timene vi brukte til Torsbu.

- opplagt punkt: Reis i godvær.

På tross av at mine opplevelser har vært ganske ekstreme reiser jeg nok tilbake neste februar. :) Uten tvil den fineste årstiden med tanke på urørt natur, solnedganger... ahhh.. Og så gir det jo en viss mestringsfølese å herje rundt i det klimaet! :lol:

Og kanskje er vi heldig neste gang? En av morgenene på Pyttbua steg temeraturen fra -26 til -6 grader fra jeg sto opp til kaffien var innabords! Med sol en slik dag er det reel sjans for årets første baris-skitur!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.