Gå til innhold
  • Bli medlem

Kalvegodt


J.S

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er neppe farlig, men kan vel ha en litt spesiell lukt. (=smak)

Med litt tran og egg i tillegg (blandet i ?) så kan du nok leve lenge før

mangelsykdommene dukker opp. :lol:

Det er jo egentlig dyrefor.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalvegodt er i grunnen bare tørrmelk med mye protein, fett og karbo. En del kropsbyggere spiser / drikker dette for å øke inntaket av proteiner. En sekk med "kalvegodt" inneholder nok næring til å kunne erstatte 200 liter råmelk. Råmelk er den første melka som kua produserer når den har fått kalv. Dette gjelder også de fleste andre pattedyra på jorda, også mennesket. Melka er tykk og gul, ekstra næringsrik og full av viktige antistoffer.

Hvis du liker smaken så kan du sikkert bruke kalvegodt i stedet for tørrmelk på tur. Problemet er bare at den sansynligvis kun selges i sekk. Skal du ha små mengder er det nok enklest å snakke med en bonde som driver med storfe. (Hvis du ikke driver med dette selv selvfølgelig.)

Ellers er vanlig morsmelkerstatning et greit alternativ. Denne får du i vanlig butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalvegodt er jo Syrna råmelk som man lager en slags pudding av. Serveres med rød saus. Ganske godt egentlig

Du tenker sikkert på "Kalvedans" eller "råmelkspudding". Noen lager den med karamellsaus og da kalles den "karamellpudding". Kan også lages av vanlig melk men da blir den ikke helt ekte. Da jeg var liten var råmelk ettertraktet vare og den ble da brukt til å lage slik pudding av. Du må nok fremdeles til bonden for å få tak i den.

Kalvegodt er vel Tine sitt produktnavn for tørrmelk som er beregnet på kalv. Produktet selges også under navnet "Elite kalv", men dette er visst produsert i Holland. Jeg mener også å huske fra min pure ungdom, da jeg hadde sommerjobb som gardsgutt, at det den gang hette "Kip kalvegodt" eller noe slikt. De aller minste kalvene fikk dette siden de ble tatt fra kua like etter fødselen, før de rakk å suge av spenene. Jeg har ofte hatt jobben med å lære nyfødte kalver å drikke fra bøtte. Dette må læres siden naturen rett og slett ikke har regnet med at en nyfødt kalv som blir fjernet fra moren skulle ha behov for å drikke fra en bøtte. Det ble ofte mye søl.

Tidligere ble også slike kalver, altså kalver som ikke hadde rukket å få melk i magen, sendt til slakt. Magesaften fra disse ble brukt til å lage osteløpe av. Osteløpe er helt nødvendig for å lage ost. I dag lages visst osteløpe kjemisk.

Litt større kalver ble fóret på surmelk, et overskuddsprodukt som kom fra meieriet og ble varmet opp før fóring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.