Gå til innhold
  • Bli medlem

omnifuel, noen dråper lekkasje ved demontering


palia

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Barsknorway

Ikke som jeg har opplevd.. Jeg pleier og demontere sakene fordi jeg synes det blir fraktet litt tryggere. Henger drivstoff flask i en karabin på utsiden av sekken. Skulle den lekke så får jeg ikke parafin på noe av greiene mine :D

Tror nok at mye demontering tar litt på pakninger mne skitt au.

Mr Monsen har en lur patent for å pakke flaske og pumpe trygt. Sjekk videoen :wink:

http://nrk.no/nordkalotten365/

-Velg lyd/video.

-rullgardin til venstre - Tips og triks.

-Pakketips primusflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Er det ulemper med å la pumpa stå i drivstoff-flaska (bensin) mellom turene? Øker det slitasjen på pakninger?

Jeg har min pumpe montert i flasken de siste årene, det har gått helt fint. men jeg passer på at det ikke er trykk på flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pakningsmaterialene som brukes på de delene som er i kontakt med brennstoffet til primusen er nok laget av et materiale som tåler dette, men UV-stråling er ofte den verste fienden for slike materialer. Hvis pumpa står i flaska hele tiden så vil pakningen stort sett være beskyttet mot slik stråling. Men uansett så tror jeg ikke at UV-stråling vil være et problem som det er verdt å bry seg om. Det eneste måtte være der flaska lagres når den ikke er i bruk. Lysrør avgir ofte nok UV-stråling til å ødelegge gummiprodukter i løpet av relativt kort tid. Sev har jeg fått ødelagt en dykkerdrakt (Viking sport) av slikt lys.

Om pumpa står i eller ikke vil nok ikke ha noe å si. Tar du ut pumpa så må du jo sette i en "kork" med pakning og da blir pakningen på pumpa liggende åpen og kan da lettere bli eksponert for UV-lys. Det trykket som pakningen blir utsatt for når den klemmes mellom flaska og pumpa vil nok, over tid, føre til at den blir litt deformert, men jeg tror ikke dette er noe å bry seg om. Jeg lar pumpa stå i flaska og det har den gjort i flere år nå. Pakningen er fremdeles like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La den ventilere godt når du har snudd flaska... mao, la den ligge litt.... og åpne den sakte.

Jeg prøvde det, lot den ligge i 15 minutter, men det kommer fortsatt ut drivstoff når jeg åpner skruen som forbinder flaska til slangen. Skal det være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprut når du splitter pumpe og flaske er normalt, især når flaska står under trykk. Problemet kan være kritisk ved bruk av bensin på flaska.

Sorry, slangeprimuser blir ikke bedre enn dette... Systemsvakheter er det lite å gjøre med tross kyndig bruk og jevnlig vedlikehold med silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprut når du splitter pumpe og flaske er normalt, især når flaska står under trykk. Problemet kan være kritisk ved bruk av bensin på flaska.

Sorry, slangeprimuser blir ikke bedre enn dette... Systemsvakheter er det lite å gjøre med tross kyndig bruk og jevnlig vedlikehold med silikon.

okei.

da er det slik det er, og da tar man forhåndsregler.

blir kliss og lukt på fingra og.

føles ikke nødvendig å ha det slik

men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi holder oss til din beskrivelse i første innlegg; "liten lekkasje" og "noen få dråper" er det nok dette som regnes som normalt. Metode for å redusere problemet er allerede nevnt: Når du skal slukke primusen må du ta deg tid til å legge flaske på "off"-siden slik at sugerøret i flaska blir liggende oppe i luft. Da blåser den luft ut i brenneren og tømmer flaska for trykk. Gjør dette hver eneste gang du skal demontere brenner og selvfølgelig også når du skal sette inn ny, påfylt brennstoff-flaske.

Noen bruker oppvaskhansker (eller engangshansker) for denne jobben fordi det vil være litt søl hver eneste gang denne jobben gjøres.

Trøsten er at Primus Omnifuel er bedre på dette punktet enn Optimus Nova og Kovea Booster. Skal du unngå søl fullstendig, må du over i primuser med fast tank; eksempelvis gammeldags messingprimus inkl. Svea 123r og Phoebus eller brennere i Coleman-familien minus Apex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lot jeg primusen så en stund å blåse luft etter at den hadde blåst fra seg liggende på "off" til den slukket.

Da ble det litt mindre søl.

Jeg regner med det ikke medøfører noe risiko for noe at den ligger å blåser luft til det slukner av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lot jeg primusen så en stund å blåse luft etter at den hadde blåst fra seg liggende på "off" til den slukket.

Da ble det litt mindre søl.

Jeg regner med det ikke medøfører noe risiko for noe at den ligger å blåser luft til det slukner av seg selv?

Det er meningen at den skal gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningen at den skal gjøre det!

Ja. jeg vet det, men jeg skrev litt feil.

Det er ikke flamme-slukningen jeg sikter til, men restene av trykklufta,

Er det meningen at ventilene skal ligge åpne til også trykklufta er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, la alle ventiler ligge åpne til tanken ikke har større trykk enn atmosfæren forøvrig. Det betyr i praksis at ventilene bør stå åpne til primusen er så kald at du kan holde den i hendene. Dette har størst betydning om du fyrer med alkylat - bensin. Minner bare om det du allerede lærte i naturfagtimene på ungdomsskolen at (bensin fordamper i vanlig romtemperatur og) gassen utvider seg betydelig mye mer enn væske. Prøv om du kan splitte tank og pumpe med ventilene åpne, mulig du får mindre søl av det også.

At du må transportere flaskene med ventilene stengt, sier seg selv... For å ikke gi deg selv noen ubehagelige overraskelser i opptenningsfasen, bør du stenge ventilen i brenneren også.

Slangen og alle pakningene tåler ikke å bli transportert ferdig montert der flaske og brenner er sammenkoblet!

Øv skikkelig på opptenning og fyring før du legger i vei på tur. Stå ute i mange kuldegrader slik at du lærer hvor mye forvarming du trenger på vintertur. 20 pluss innendørs og minus 10 ute gir to forskjellige opplevelser med primus på flytende drivstoff!

Vær trygg og rutinert før du fyrer i telt. Vurder seriøst om du kan fyre med ren parafin når du er på telttur.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Fyringa går helt greitt, og etter å ha brukt rødsprit + parafin på min gamle optimus i mange år, var jeg spent på overgang til bensin. Men det gikk fint.

Jeg skal følge ditt råd, og ikke rådet jeg snappa opp hos denne karen:

på 2:55 sier han:

The flame has died, no I turn both valves off.

Han er altså for snar, og kommer til å få søl på fingrene; slik jeg fikk, når jeg gjorde som han sa.

Men mindre heretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Jeg har også hatt dette problemet. ..Selv om den får blåse ut trykket. Dvs alt trykket blir tydeligvis ikke borte. Jeg skrur derfor opp korken/pumpa på flaska litt, og det høres et lite poff. Da slippes siste rest ut av flaska, og du slipper at det pipler ut bensin når du skrur av slangen. ..Funker i alle fall på min. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.