Gå til innhold
kenny28

Hjelp med valg av yttertøy/skallbekledning.

Anbefalte innlegg

Hva med den jeg har fått tilbud om ?

Meget bra jakke, til en meget god pris. De nye modellene av Trollveggen er typiske klatrejakker. Altså litt kort og kun med Napoleonlommer. Trollveggen er en typisk "vinterjakke"; god hette, kraftig og tungt stoff, ikke spesielt pakkbar.

Kjøper du den har du en jakke som tåler drittvær. Da kan du eventuelt seinere kjøpe en superlett jakke til sommerbruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Goretex ol. bruker jeg bare om vinteren når det er fare for sludd/regn. Da er det midlertid "nødvendig". Har forøvrig opplevd sludd på Finseområdet i romjulen. Vår og høst er det ofte kaldt nok og såpass med nedbør at goretexutstyret er det eneste jeg tar med. Går sjeldent med bare goretexjakke om sommeren, da man blir like våt innafra som utafra.

Likevel er det goretex ol. membranklær jeg vil anbefale, så lenge du ikke planlegger turene ut fra godværmeldinger på to-tre dagers varsel. I Oslområdet er det alltid salg på goretexklær, ofte opptil 50%. Vil du minimere utgiftene ville jeg kjøpt goretex paclite (1/2 pris og 1/2 levetid), ellers goretex proshell. Andre membraner kan være vel så gode, men faren for delaminering øker. Som Nessa skriver får du ikke en optimal jakke for både vinter- og sommerbruk.

Et par detaljer du må se etter som mange plagg ikke oppfyller (vinterkvaliteter): Jakka må ha en hette som kan lukkes helt igjen (over googles), og gjerne ha borrelås for å feste skinn. Jakka må godt nedover rompa. Noen bruker kort jakke og bib. Det blir veldig varmt og svett. Jeg foretrekker lang jakke og en bukse med to-veis glidelås. Da kan du lufte. Jakka bør også ha luftemuligheter. Store lommer til å legge votter ol. i er også en fordel. Ellers bør jakka og buksa være så lett og pakkbar som mulig (sommerkvaliteter). Her er tre jakker med utpregete vinterkvaliteter (Norrøna jakka er en "ren" vinterjakke:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Anbefaler ikke å kjøpe noen av dem, men det er greit å titte på dem for å vite hvilke kvaliteter man velger bort. Jeg tror jeg heller hadde startet med å kjøpe f.eks: Skjult lenke - logg inn for å se den

Og heller kjøpt andre produkter som betyr mye for hvordan jakka oppleves. "Alle" (som har prøvd) er enige i at nettingullundertøy er best for svettetransport til turbruk: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.