Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med valg av yttertøy/skallbekledning.


kenny28

Anbefalte innlegg

Jeg må investere i mitt første "skikkelige" yttertøy/skall bekledning.

Finnes det en bukse og jakke som greit kan brukes både om vinter som sommer ? Regntett ?

Kan noen gi meg anbefalinger (vil ha mest for penga og er ikke opptatt av design og utseende) ?

Vet at det er mange tråder om dette, men greier ikke å finne noe spesifikt i disse andre trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg må investere i mitt første "skikkelige" yttertøy/skall bekledning.

Finnes det en bukse og jakke som greit kan brukes både om vinter som sommer ? Regntett ?

Kan noen gi meg anbefalinger (vil ha mest for penga og er ikke opptatt av design og utseende) ?

Vet at det er mange tråder om dette, men greier ikke å finne noe spesifikt i disse andre trådene.

Tenker du at det skal brukes til friluftsliv både vinter og sommer?

Å finne skallklær som er perfekt til både vinter og sommer på en gang kan være noe vanskelig. Det vil alltid gå litt utover hverandre. Men kommer jo an på hvilke krav du setter til klærne. Har selv brukt Norrøna Falketind til brukt både på sommeren, og på vintertur i -20. Så det går an, men det er ikke optimalt.

Jeg ville ikke gått for hverken Bergans eller Norrøna. Synes klærne deres har tapt seg de siste årene (bortsett fra jaktkolleksjonen til Norrøna som er i en egen klasse). Norrøna skiftet fabrikk for ett par år tilbake, og etter det har kvalitetet sunket betraktelig etter mitt syn. Har selv levert min egen jakke inn 2 ganger, og skal sende den inn enda en gang. Samme erfaring har flere av mine venner. Både bergang og norrøna har gått over til å bli mer moteklær, da det nok er mest penger å hente her.

Min anbefaling er, dersom du har penger nok og jakkene passer deg, å gå for enten Arcteryx, Patagonia eller Mammut. Eller eventuelt Hagløft, har hørt at jakkene deres skal være veldig gode.

Som turbukse kan du godt kjøpe en eldre modell av Bergans. De holder faktisk utrolig godt. Evt. en av jaktbuksene til Norrøna.

Har du penger nok, så kan du jo også kjøpe en Arcteryxbukse.

Vil anbefale deg å bruke forskjellige bukser sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at klærna skulle brukes vinter og sommer. Tenker litt sånn at man kan jo litt ekstra klær under på vinteren.

Jeg har til nå gått i ei gammal militærbukse som har revnt i alle ender, så jeg har svært lite erfaring med bekledning(softgel, proshell, goretex..... o.s.v har ikke peiling på dette, men prøver å lære da :P )

Jeg tenker akkurat som deg at Bergans og Norrøna er blitt ett moteplagg som kjerringene kaster på seg når de skal på jakt på Rema 1000. Tror det er mange ekstrem klesplagg som aldri vil få oppleve skauen for å si det sånn :P

Jeg er av typen som svetter utrolig mye(ikke fordi jeg er i dårlig form) så jeg ser for meg å betale masse ekstra for å få noe som puster "litt" bedre er bortkastede penger. Hvis all den fuktigheten jeg produserer skal "pustes" bort så må det bo en ørken inne i jakken.

Tror i mitt tilfelle så blir det å bruke rigktig undertøy og ta med skift når pausen skal tas.

Jeg har og den oppfatning at det er bedre med flere lag med klær enn for.eks foret jakke/bukse ?

Jeg er ute etter å få mest for penga, og bryr meg ikke om design, farge, årsmodell o.s.v.

Hvordan er Hagløfs kvalitet og priser?

Hvis det er vanskelig å kombinere vinter og sommer bruk så er jeg åpen for anbefalinger til både sommer og vinter klær.

Kan noen gi meg anbefaling til merke og modell og gjerne link til produktet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du tenkt å bruke da?

Dette er en fin jakke fra Hagløfs, på tilbud.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2568&cid=649

Ellers er det jo mye fint å finne på finn.no

F.eks denne, som er billig.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26080870

Ellers er det jo bare å søke rundt etter merket du vil ha.

Det er også en fordel å vite hva de forskjellige materialene som jakken er laget av er. Søk den opp på google, og les om dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex ol. bruker jeg bare om vinteren når det er fare for sludd/regn. Da er det midlertid "nødvendig". Har forøvrig opplevd sludd på Finseområdet i romjulen. Vår og høst er det ofte kaldt nok og såpass med nedbør at goretexutstyret er det eneste jeg tar med. Går sjeldent med bare goretexjakke om sommeren, da man blir like våt innafra som utafra.

Likevel er det goretex ol. membranklær jeg vil anbefale, så lenge du ikke planlegger turene ut fra godværmeldinger på to-tre dagers varsel. I Oslområdet er det alltid salg på goretexklær, ofte opptil 50%. Vil du minimere utgiftene ville jeg kjøpt goretex paclite (1/2 pris og 1/2 levetid), ellers goretex proshell. Andre membraner kan være vel så gode, men faren for delaminering øker. Som Nessa skriver får du ikke en optimal jakke for både vinter- og sommerbruk.

Et par detaljer du må se etter som mange plagg ikke oppfyller (vinterkvaliteter): Jakka må ha en hette som kan lukkes helt igjen (over googles), og gjerne ha borrelås for å feste skinn. Jakka må godt nedover rompa. Noen bruker kort jakke og bib. Det blir veldig varmt og svett. Jeg foretrekker lang jakke og en bukse med to-veis glidelås. Da kan du lufte. Jakka bør også ha luftemuligheter. Store lommer til å legge votter ol. i er også en fordel. Ellers bør jakka og buksa være så lett og pakkbar som mulig (sommerkvaliteter). Her er tre jakker med utpregete vinterkvaliteter (Norrøna jakka er en "ren" vinterjakke:

http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-kongur-jacket-gore-tex-pro-shell-skalljakke-herre-1011-19211.aspx

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1438&cid=309

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=459&cid=309

Anbefaler ikke å kjøpe noen av dem, men det er greit å titte på dem for å vite hvilke kvaliteter man velger bort. Jeg tror jeg heller hadde startet med å kjøpe f.eks: http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-nansen-gore-tex-paclite-jakke-herre-12255.aspx

Og heller kjøpt andre produkter som betyr mye for hvordan jakka oppleves. "Alle" (som har prøvd) er enige i at nettingullundertøy er best for svettetransport til turbruk: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5021&prodid=610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med lufting. Pass på at den buksa du går for har glidelås fra hofte til ankel, samt at jakka har lufting under ermene. Synes selv det er en fordel med rene skallklær med god lufting. Kan ha på ull/fleece under for å regulere etter temperatur, og i tillegg åpne for lufting etter aktivitet.

Har selv arcteryx theta sv bukse og ei pro shell jakke fra mountain hardwear som jeg bruker hele året. Synes det fungerer helt fint.

Sjekk www.sportsnett.no og www.oslosportslager.no jevnlig og du vil komme over salg/tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv bruker jeg norrønna recon jaktdress, nesten hele året, er solid og gjør jobben.

men som sagt tidligere har veldig mange andre pordukter spesielt fra bergans tapt seg veldig.

Men har kjøpt noen produkter fra Härkila og er veldig fornøyd med de.

Blir nok flere produkter fra Härkila med tiden, men de er ikke spesielt billige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Jeg henger meg på Norrøna Recon!.

Forsvaret bruker denne, kjent for mange som Gortex`n eller membran uniformen.

Når du lærer deg å bruke den, kan du bruke den hele året. Husk netting om sommeren og ull om vinteren. Den er dyr men solid. JEG har bare gode erfrainger med denne dressen. Den har masse gode ventilerings muligheter som er kjekt uansett sesong.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til-jakt/jakt-turdresser/norroena-recon-dress-1049978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos den lokale sportsforretningen i dag.

Fikk da ett kjempetilbud(antar jeg) på Norrøna Trollveggen GTX Proshell Jacket : http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=457 til 2000 kroner.

Denne jakken var en feilbestilling og den er i damemodell og i rød

Men jeg tror jeg går for denne siden den er sånn ett godt kjøp, eller hva synes dere andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har norrøna recon dressen. Grei dress men litt tung. På vinteren styrer jeg helat unne

tex /membranklar. De blir ubrukelig ative, og kuldelaget havner på innsiden av jakken. Tynn vindtett

bomull funker. Gamle feltjakkene til forsvaret har klart mange kalde vinterdager.

Men er litt for tygg sommeratid. Derfor er en tynnere versjon å foretrekke. Dette er

vannavstøtende. Vil man i tillegg ha med seg noe vanntett, så invister i en

packlite bokse jakke i tillegg. På vår høst er jeg glad i recondressen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen tvil om at det er en pen jakke, jeg har ikke erfaring med den så det skal jeg ikke utale meg om, men for meg blir det litt for "mote" preg eller missforstå meg rett "ut og gå tur i byen jakke" for min del, jeg er mere fan av litt mere "ut i skogen farver"( Grønn), det skal helst se ut som TUR klær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på Norrøna Recon!.

Forsvaret bruker denne, kjent for mange som Gortex`n eller membran uniformen.

Når du lærer deg å bruke den, kan du bruke den hele året. Husk netting om sommeren og ull om vinteren. Den er dyr men solid. JEG har bare gode erfrainger med denne dressen. Den har masse gode ventilerings muligheter som er kjekt uansett sesong.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til-jakt/jakt-turdresser/norroena-recon-dress-1049978

er vel strengt tatt et fåtall av forsvarets personell som bruker norrøna recon, standard membran uniformen er helly hansen, dog av særdeles likt snitt.

primært jeger avdelinger som bruker recon. bruker den selv og er meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen tvil om at det er en pen jakke, jeg har ikke erfaring med den så det skal jeg ikke utale meg om, men for meg blir det litt for "mote" preg eller missforstå meg rett "ut og gå tur i byen jakke" for min del, jeg er mere fan av litt mere "ut i skogen farver"( Grønn), det skal helst se ut som TUR klær!

Jeg bryr meg heller ikke om at den er "pen" eller ikke bare den holder tett og er av bra kvalitet.

Denne jakken koster jo 5000 + + så da må den være av god kvalitet tenker jeg.

Dette var som sagt en feilbestilling fra en kunde og butikken fikk ikke levere den tilbake, dermed ga selgeren meg en bra pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel strengt tatt et fåtall av forsvarets personell som bruker norrøna recon, standard membran uniformen er helly hansen, dog av særdeles likt snitt.

primært jeger avdelinger som bruker recon. bruker den selv og er meget fornøyd.

mener det er norrøna sin modell som blir brukt av forsvaret. Men defikk dresser laget av helly hansen og bergans også i starten til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den jeg har fått tilbud om ?

Meget bra jakke, til en meget god pris. De nye modellene av Trollveggen er typiske klatrejakker. Altså litt kort og kun med Napoleonlommer. Trollveggen er en typisk "vinterjakke"; god hette, kraftig og tungt stoff, ikke spesielt pakkbar.

Kjøper du den har du en jakke som tåler drittvær. Da kan du eventuelt seinere kjøpe en superlett jakke til sommerbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

mener det er norrøna sin modell som blir brukt av forsvaret. Men defikk dresser laget av helly hansen og bergans også i starten til å prøve.

Nå sporer vi vel litt av heheheh men uansett 8)

Uniformen min er fra Helly Hansen, men de fleste er fra opprinnelig fra Norrøna. Forsvaret gikk vel over til HH på ny kontrakt... Sist jeg bytta på kleslageret fikk jeg en splitter ny fra HH og den var helt konge :wink:

Her snakker vi vel om folks egen meninger. Jeg liker denne og noen liker den ikke :wink: Sånn er livet. GOD TUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips i denne tråden, spesielt Fimax sine. Det viktige er at du prøver forskjellige modeller og finner ut hva du synes sitter bra på DIN kropp.

Siden du vil ha en allround dress til helårsbruk, må det bli membranplagg. Andre alternativ er ikke bra nok når nedbøren tar overhånd, samtidlig med lav temperatur og vind. En annen fordel med skall-klær er at de tørker fort (kan ofte være nok å riste av fuktigheten).

Jeg ville også startet med en skikkelig skalldress, og supplert med en lett dress i bomull til sommerbruk. Skallklær passer best høst/vinter/vår eller i høyfjellet om sommeren. Norrøna, Lundhags og Fjellreven har bra bomull/polyesterplagg til en overkommelig pris.

Har selv Recon-dressen, men det er ikke en god helårsdress i min bok. Den er for tung, og buksa kunne hatt bedre luftemuligheter. For meg er Recon en "bål-dress" i skog og mark, vår og høst, og en dress som jeg ikke trenger være redd for i det hele tatt.

Har også Arcteryx Theta, og vil heller anbefale den som et "en-dress-valg". Den er lettere, buksa har bedre lufting og en bedre gamasjeløsning nederst. Den er dessuten i proshell, mens Recon er i XCR som er forrige generasjon. En Theta jakke vil være ca halvparten så tung som Recon, noe som er spesielt viktig dersom man har den i sekken når sola skinner.

Packlite er også nevnt, men det har jeg ingen erfaring med. Helt sikkert en god innstegsmodell. Packlite+bomull/polyester er en god kombinasjon.

Trollveggen er helt sikkert veldig bra, selv om kanskje jakka har en lengde som er mer egnet til klatring enn fottur.

Det er mange gode produsenter, som lager modeller som er veldig like, f.eks Mountain Hardwear, Mountain Equipment, Arcteryx, Marmot,Norrøna, Hagløfs. Prøv deg frem, så finner du helt sikkert noe som du liker og som er på salg. Bergans hadde jeg hoppet glatt over, først og fremst pga overprising, høy vekt og mange rapporter om dårlig kvalitet.

Aclima nettingundertøy er nevnt, og det kan jeg støtte 100%. Det er definitivt et produkt jeg skal ha flere plagg av.

Hvis du bruker en liten størrelse, så kan denne jakken være et godt kjøp:

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=453&cid=287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men kan fortelle hva som fungerer for meg:

Bukse: Bergans Breheimen II til ca 1.400,- http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=40203&prodid=3205

Jakke: Bergans Dynamic til ca 2.900,- http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=40201&prodid=30845

Ellers er det slik at alt kommer på salg, før eller senere, og det lønner seg å følge med. Jeg ga ca 1.000 for buksa og ca 1.400 (1/2 pris) for jakka. I tillegg har jeg en tynn Packligth jakke fra Norrøna til ca 1.000 som er kjekk å ha på varme (men våte) sommerdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway
Jeg er ingen ekspert, men kan fortelle hva som fungerer for meg:

Bukse: Bergans Breheimen II til ca 1.400,- http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=40203&prodid=3205

Jakke: Bergans Dynamic til ca 2.900,- http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=40201&prodid=30845

Ellers er det slik at alt kommer på salg, før eller senere, og det lønner seg å følge med. Jeg ga ca 1.000 for buksa og ca 1.400 (1/2 pris) for jakka. I tillegg har jeg en tynn Packligth jakke fra Norrøna til ca 1.000 som er kjekk å ha på varme (men våte) sommerdager.

Har du prøvd Breheimen om sommeren?

Jeg kjøpte buksa i høst og har dermed prøvd den kun om høst/ vinter...

Ikke fått brukt den om sommeren... Har du noen erfraing/tips her?

Er dødsfornøyd med buksa som høst og vinter bukse, men føler litt at den kanskje kan bli klam en varm sommerdag....

Håper jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Breheimen om sommeren?

Jeg kjøpte buksa i høst og har dermed prøvd den kun om høst/ vinter...

Ikke fått brukt den om sommeren... Har du noen erfraing/tips her?

Er dødsfornøyd med buksa som høst og vinter bukse, men føler litt at den kanskje kan bli klam en varm sommerdag....

Håper jeg tar feil...

Bruker den på fjellet om sommeren, og hvis det ikke er for varmt ): les shorts. Kan selvfølgelig bli litt klamt, men jeg er fornøyd. Det kunne sikkert vært ltt lengere luftehull i siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.