Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur på vestvidda i sommer


Kikut

Anbefalte innlegg

Er for tiden bosatt i Odda og planlegger en lengre tur med fiske og naturopplevelser i fokus på vestvidda. Planlegger en varighet på 5-7 netter.

Jeg er ikke kjent på vestvidda og lurer litt på dette:

-Beste inngangsport fra vest? Langs sørfjorden er det jo flere; Eidfjord, Kinsarvik, Skjeggedal, Reinsnos. Jeg har også tenkt å returnere til fjorden, og vil gjerne unngå å returnere samme vei som jeg gikk opp.

-Beste rute med tanke på fiske samt tiden jeg har til rådighet? Jeg vurderer muligheten for en "basecamp" i stedet for å etablere ny leir daglig.

-Er det for tidlig å ta denne turen i slutten av juni/begynnelsen av juli?

Takknemligheten for svar vil bli returnert i form av GPS-koordinater til vannet jeg planlegger å lande 3-kilosen :)

Fortsatt God Jul til alle brukere av forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Beste inngangsport fra vest? Langs sørfjorden er det jo flere; Eidfjord, Kinsarvik, Skjeggedal, Reinsnos. Jeg har også tenkt å returnere til fjorden, og vil gjerne unngå å returnere samme vei som jeg gikk opp.

Host! Eidfjord ligger ikke langs Sørfjorden...

Hvor du går opp avhenger mye av hvor du ønsker å gå. Avstandene er store og 5-7 dager er ikke veldig lenge, særlig om du planlegger en fast leir. Husedalen (Kinsarvik) er en veldig flott og ikke alt for bratt inngangsport.

Selv er jeg mest kjent litt lenger øst på vestvidden, og Kvenno og Krokavasshalet pleier å gi bra fiske. Det blir imdlertid mye gåing om du skal fra og til Sørfjorden. Planlegger selv å bli litt bedre kjent lenger vest til sommeren. Tenker å gå opp f.eks i Tyssedal eller på Lofthus, fiske meg litt innover, gjerne få med meg Hårteigen og komme ned Husedalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg ville sterkt vurdert Eidfjord. Da kjører du opp veldig mange høydemeter, og slipper å bruke tid på den etappen. Selv om det er utrolig fint langs sørfjorden, når du kommer fra vidda og ned mot havet. Du kan jo vurdere å ende turen her? F.eks Kinsarvik.

2) Så da er en fin rute å gå fra Eidfjord, sørover til området rundt Hårteigen. Vet at det er flere sinnsykt bra fiskevann i det området. Her kan du jo bli noen netter dersom du finner et vann med fisk i:) Det burde ikke være noe særlig problem.

3) Ja, jeg synes det er for tidlig. Snøen ligger fortsatt. Og det kan til og med hende at noen av vannene er dekket av is. Vannet er fortsatt veldig kaldt, og fisken lite bitevillig. Det er min erfaring. Beste tiden er starten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snømengden i juli/august varierer veldig på vestvidda. Jeg var på store deler av vestvidda i slutten av juli i år, og det var knapt snø å se i forhold til f.eks 2007. Mitt tips er å dra uansett, man får ikke fisk av å bli hjemme :P (Kan dere endre tidspunkt så er nok sjansen bedre for fiske jo nærmere august dere kommer) (Og isen KAN ligge ut i august på enkelte vann!)

Sjøl ville jeg entret vidda fra nord (Eidfjord/Hjølmo), og sørover mot Valldalen/Haukeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Det viktigste spørsmålet er jo om det blir for tidlig med begynnelsen av juli. Fisket er viktig for meg, så ville vært kjedelig å ikke få noe. Jeg flytter fra vestlandet i juli så dette var ment som en tur før jeg pakket snippesken og dro.

Ellers liker jeg tanken på å kjøre opp Eidfjord, det er deilig å komme opp på vidda raskest mulig, og kanskje avslutte i Kinsarvik.

Fortsatt godt nyttår til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste spørsmålet er jo om det blir for tidlig med begynnelsen av juli. Fisket er viktig for meg, så ville vært kjedelig å ikke få noe. Jeg flytter fra vestlandet i juli så dette var ment som en tur før jeg pakket snippesken og dro.

Normalt er starten av juli i tidlegaste laget. Men dersom det vert lite snø og ein tidleg vår, er det godt mogleg at du får deg ein fin tur. Men dette veit du ikkje før våren kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opp Valldalen er et bra alternativ, men som flere nevner er snøen et problem. I fjor var det lite snø i fjellet, men nå er vi nok tilbake til Normalen. Tidlig i Juli kan det fort ligge en meter med snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle for gode svar!

Slik snøen ligger i fjella nå spøker det nok for en tur på vestvidda så tidlig i juli. Derfor lurer jeg på om noen av dere har forslag til et annet turområde i sørnorge, gjerne ikke så altfor langt unna, som en god substitutt. Målet for turen er flotte naturopplevelser og godt fiske. En "nødløsning" jeg har er heiområdene vest i telemark, hvor jeg er godt kjent og som jeg vet huser fin fisk. Andre forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start turen ved Tinnhølen, så har du et glimrende utgangspunkt. I dette område finnes det fantastiske vann, og fisk på 1-3 kg er ikke uvanlig. Jeg har tatt utgangspunkt i tynnhølen hver sommer de siste 15 årene og belønningen har vært stor fisk og fantastiske naturopplevelser. Tidlig i juli går ofte isen i dette området og i denne perioden er den store fisken lettere og låkke på kroken. Er du plante og fugleninteressert så er dette et eldorado for slikt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fra Eidfjord til Tinnhølen er det ca 5mil. Siste milen kjøres på grusvei.

Tinnhølen har jeg ikke fisket så mye i, men det skal være et av de beste vanna når det gjelder både mengde og størrelsen på fisken. Fisken vi har fått i dette vannet ligger på rundt kiloen. Det meste har vi da fått fra kano, men også et par fra land.

Grunnet garnfiske og vitenskapelig garnfiske styrer grunneierene gjennomsnittsvekten på fisken. Vannet er svært grunt, noe som fører til høy algeproduksjon og dertil stor mengde predatorer (f.eks. krepsedyr) som fisken lever av. Dette gjelder også de fleste andre vann i området og det fører til vann som er rike på liv. Jeg anbefaler deg ikke å bruke mye tid i Tinnhølen (om du da ikke bruker kano). Reis innover i området så vil du kanskje finne deg ditt eget lille trollvann. Store vann for meg er som å fiske i sjøen:).

Slukvalg, fisketeknikk, lesing av vann og bunnforhold bestemmer ”fiskelykken” din. Bryter du disse kodene, så kan jeg love deg fisk på minst kiloen i dette området.

Om du ikke er interesser å gå mye, så ta kontakt med Dyranut. Det finnes to vann like ved veien her, hvor fisk på over kiloen er vanlig. Tror faktisk det er tatt fisk på 8kg, men da med garn.

Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vil gjerne takke alle for gode innspill og tips! Hyggelig med likesinnede som gjerne deler sine erfaringer!

Ser veldig ut som om valget faller på start fra Tinnhølen i slutten av juni. Derfor lurer jeg på om noen har en fersk "snørapport" derfra? Vil det være bart og fint på denne tida tror dere?

Evt. vurderer jeg Etnefjella som alternativ, men der er det vel like mye snø om noe.

En fin helg til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hva ble reiseruten? Planlegger selv en tur i Etnefjellene i begynnelsen av august. Har da planer om å telte ved Vaulo, for å prøve fiskelykken både der og i vatnene rundt. Da går jeg tur/retur fra enden av Rullestadvatnet, via Løyningsstølen og Saltedalen. Utrolig fint område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Turen blir på vidda, sannsynligvis fra Tinnhylen og sørover. Men den ble utsatt til midten av juli etter vurdering av snø- og fiskeforholdene. Rapport kommer etter turen, og jeg vil gjerne ha rapport fra turen din i Etnefjellene! Skal være utrolig flott der inne. Vurderer selv en tur med start fra Etne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ble reiseruten? Planlegger selv en tur i Etnefjellene i begynnelsen av august. Har da planer om å telte ved Vaulo, for å prøve fiskelykken både der og i vatnene rundt. Da går jeg tur/retur fra enden av Rullestadvatnet, via Løyningsstølen og Saltedalen. Utrolig fint område.

Kjempefint område du skal inn i ja. Var der i fjor sommer. Ta gjerne teltet med inn til Svartavatnet innforbi Vaulo. Nesten paradisisk der inne :D Hvorfor gå samme vei tilbake? Ned ved Langfoss er vel et alternativ for deg? Fascinerende ned den stien!

Min tur der i fjor finnes beskrevet her: http://bjarnesturblogg.blogspot.com/2010/06/dypt-inne-i-akrafjordfjellene.html

Jeg ser gjerne fram til en rapport fra din tur inn i disse fjellene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Utrolig spennende sammendrag fra Etnefjellene, fikk lyst å pakke sekken og komme meg avgårde med en gang. Er nå 3 år siden sist jeg var i Vaulo å fisket, så det skal bli fantastisk å komme opp dit igjen. Har planer om telttur, så jeg tenker at jeg camper ved Svartavatnet slik som du gjorde. Har forøvrig hørt fra lokale at det skal stå ganske så fin fisk i dette vatnet (961 m.o.h.). Skal komme tilbake med et lite referat når turen er gjennomført, har planer om å gå i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.