Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt fra The North Face?


Stegarud

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Har ingen erfaring med selve teltene til TNF.

Du får nok ikke bestilt direkte fra TNF heller, dette er du antageligvis nødt til å kjøpe i en nettbutikk (vær obs på at mange ikke sender TNF produkter utenfor USA) eller via eBay (ofte enklest og billigst, og får du merket pakken som gave, så slipper du alt som heter tull og toll...)

Som et eksempel går VE-25 teltet for mellom $300-400 på eBay. Med dagens dollarkurs skulle dette tilsvare ca. kr. 1900-2500. Hvis du er raus og legger til hele 500 kroner i frakt (usannsynlig), så ender du på ca. 2400-3000 kroner. Dersom du må fortolle og betale den statlige fiskale avgiften som populært kalles merverdiavgift (merkelig at det skal koste så mye bare for at staten skal kunne kontrollere flyten av varer, tjenester og penger her i landet..), så vil regnestykket se slik ut:

Pris for varen inkl. frakt: 2400,-

Fortollingsgebyr fra Posten: 150,-

Merverdiavgift 25% av pris inkl. frakt: 600,-

Totalt: 3150,-

Pris for varen inkl. frakt: 3000,-

Fortollingsgebyr fra Posten: 150,-

Merverdiavgift 25% av pris inkl. frakt: 750,-

Totalt: 3900,-

Når man ser prisen på sportsnett.no for VE25, http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=TNF99&var_1=&categorynu=I1&categorytxt=Kuppel-telt, som er hele 6995 kroner, så er det store beløp å spare på å importere selv. Selv med det dyreste eksempelet vil man spare over 3095 kroner, og det er tilogmed eksklusive frakt fra sportsnett! Legger man til frakten derfra er selvsagt besparelsen enda større.

Lykke til med shoppingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Før du shopper burde du kanskje ta en kikk på dem? Sist jeg var på Skandinavisk høyfjellsutstyr i Torggt i Oslo, hadde de et par av dem utstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Ser det har dukket opp et som kalles "Bastion 4" på sportsnett. Dette er et 4-manns telt i summit serien som i følge dem selv skal være det beste av det beste. Har sjekket rundt på nettet et par dager, men veldig lite informasjon å finne fra brukere.

Teltet markedsføres som et basecamp telt når man skal opp i de største høydene (fra 4000 meter +), som VE-25 teltet.

Jeg har kikket en god stund etter et større vintertelt (4 manns) da jeg har tre barn som er glade i å være med på tur, men også et som kan brukes til 3 manns ekspedisjoner på vidda og i høyden på Mont Blanc og Aconcagua.

Teltene jeg har vurdert har egentlig stått mellom Exped pegasus og Hilleberg Saitaris, men dette Bastion 4 teltet har nå vekket min interesse.

Noen brukere her av TNF telt som kan dele litt inntrykk av teltene deres, og da spesielt de i summit serien som VE-25 og Mountain 25/35? Jeg tenker da på generelle løsninger, holdbarhet, brukervennlighet osv.

Legger ved en lenke til teltet: http://sportsnett.no...id=5381&cid=177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stegarud,

jeg kjøpte nylig TNF Mountain 35 teltet hos www.theoutdoorshop.com. Dette er en fysisk og nettbutikk i UK. Telted var da på tilbudspris og butikken fratrekkes VAT (MVA) ved eksport til Norge, slik at ikke taksen blir betålt 'dobbelt' på en måte. Vær obs for ikke alle nettbutikker gjør slik.

I mine arkiver (...) har jeg funnet frem at jeg har betålt kr. 4.279. Herav var det kr. 775 til Post/Toll Norge.

Har ikke tested teltet så mye men noen netter har det vært. Virker romslig til 2 personer (synes 3 personer kan evt. vurderes til korte turer, om nødvendig), stabilt, ikke noe brakk i sterk vind. Innertelt settes opp veldig enkelt og i noen få minuter. Utetelt (heter det slik på norsk?) tar litt lengre tid. Forteltet er veldig lite, lit for liten etter min småk. Storste bakdel jeg synes dette teltet har er selve vekten på 4910g (det er med herring og poles). Det er faktisk for mye når man drar på sommertur alene. Men det går an å fordele vekten over 2 personer. Om vinteren har man ikke dette problemet, for da kaster man teltet i pulken.

Bare spør hvis du lurer på noe.

post-7627-0-79184400-1350239793_thumb.jp

post-7627-0-68467600-1350239846_thumb.jp

post-7627-0-01957800-1350240013_thumb.jp

post-7627-0-48860400-1350240090_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stegarud,

jeg kjøpte nylig TNF Mountain 35 teltet hos www.theoutdoorshop.com. Dette er en fysisk og nettbutikk i UK. Telted var da på tilbudspris og butikken fratrekkes VAT (MVA) ved eksport til Norge, slik at ikke taksen blir betålt 'dobbelt' på en måte. Vær obs for ikke alle nettbutikker gjør slik.

I mine arkiver (...) har jeg funnet frem at jeg har betålt kr. 4.279. Herav var det kr. 775 til Post/Toll Norge.

Har ikke tested teltet så mye men noen netter har det vært. Virker romslig til 2 personer (synes 3 personer kan evt. vurderes til korte turer, om nødvendig), stabilt, ikke noe brakk i sterk vind. Innertelt settes opp veldig enkelt og i noen få minuter. Utetelt (heter det slik på norsk?) tar litt lengre tid. Forteltet er veldig lite, lit for liten etter min småk. Storste bakdel jeg synes dette teltet har er selve vekten på 4910g (det er med herring og poles). Det er faktisk for mye når man drar på sommertur alene. Men det går an å fordele vekten over 2 personer. Om vinteren har man ikke dette problemet, for da kaster man teltet i pulken.

Bare spør hvis du lurer på noe.

Hei Jaap! Dette var en tråd fra 2005 jeg bumpet, men takk for svar :)

Hvordan opplever du at ventileringen fungerer vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har VE-25 og er utrolig fornøyd, har brukt Helsport Svalbard, Hilleberg Nammatj og Staika en del og selvom alle teltene er knallbra så liker jeg fortsatt VE-25 best pga en sinnsyk komfort i innertelt og at det er så og si helt stille selv i en del vind. Eneste minus er vekta og at ytterteltet gjerne kunne ha vært litt større uten at dette har vært noe problem for meg.

- Det er lett å sette opp så fort man har lært seg det og med litt reodor felgen innstilling så kan man enkelt feste ytterteltet slik at man kan sette opp hele teltet på en gang, isteden for innerteltet først slik det står i brukssamvisningen.

- Svært god plass og veldig bra lagringsmuligheter i innerteltet, første 3-mann teltet jeg har vært borti hvor man kan ha det hyggelig med 3 mann vinterstid uten at det blir altfor hyggelig. Store lagringsnett på sidene og to i taket.

- Svært stille i vind, begge dukene er helt stramme så det er svært liten lyd i teltet selvom det blåser bra. Hvis man er ute i litt vær så kan man fort bli litt overraska når man går ut og oppdager hvor mye det faktisk blåser.

- Veldig vindstabilt, også hvis vinden flytter seg og man får den rett i siden. Nesten ikke merkbart i 17-18m/s som er det meste jeg har fått i siden på det.

- Holdbarheten virker god, har bare brukt den en sesong på Svalbard (rundt 40 netter i VE-25) men ikke merka noe slitasje.

- God ventilering, selv med forholdsvis mye og langvarig koking i forteltet var det liten ising i forhold til hva jeg har erfart i andre telt. Gode luftemuligheter i yttertelt, sidene og toppen av inner og yttertelt. Hvis man har vinden rett i mot så åpner man dørene i ytterteltet litt øverst samt lufte lukene i taket og da blir det meste av dampen fjerne fort av vinden.

- Litt små yttertelt som det tok litt tid å venne seg til. Det er en inngang ved hver kortende, på "baksiden" er det er veldig lite yttertelt med stor åpning, fungerer bedre enn forventet men kun til å gå ut og inn og evt lagring av en eller to dagstur sekker. Ytterteltet i front består av to små dører som kan åpnes både nedenifra og ovenifra samt et vindu. Har alltid brukt arbeidsgrop vintertid men har ikke brukt det med VE-25, teltet er såpass høyt at man kan sitte oppreist og smelte snø uten at det trengs noen grop. Har fungert veldig bra selvom jeg var ganske skeptisk i starten.

Lagt ved to bilder som viser teltet i bruk.

post-4404-0-14287600-1350246748_thumb.jp

post-4404-0-06870300-1350246916_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har VE-25 og er utrolig fornøyd, har brukt Helsport Svalbard, Hilleberg Nammatj og Staika en del og selvom alle teltene er knallbra så liker jeg fortsatt VE-25 best pga en sinnsyk komfort i innertelt og at det er så og si helt stille selv i en del vind. Eneste minus er vekta og at ytterteltet gjerne kunne ha vært litt større uten at dette har vært noe problem for meg.

- Det er lett å sette opp så fort man har lært seg det og med litt reodor felgen innstilling så kan man enkelt feste ytterteltet slik at man kan sette opp hele teltet på en gang, isteden for innerteltet først slik det står i brukssamvisningen.

- Svært god plass og veldig bra lagringsmuligheter i innerteltet, første 3-mann teltet jeg har vært borti hvor man kan ha det hyggelig med 3 mann vinterstid uten at det blir altfor hyggelig. Store lagringsnett på sidene og to i taket.

- Svært stille i vind, begge dukene er helt stramme så det er svært liten lyd i teltet selvom det blåser bra. Hvis man er ute i litt vær så kan man fort bli litt overraska når man går ut og oppdager hvor mye det faktisk blåser.

- Veldig vindstabilt, også hvis vinden flytter seg og man får den rett i siden. Nesten ikke merkbart i 17-18m/s som er det meste jeg har fått i siden på det.

- Holdbarheten virker god, har bare brukt den en sesong på Svalbard (rundt 40 netter i VE-25) men ikke merka noe slitasje.

- God ventilering, selv med forholdsvis mye og langvarig koking i forteltet var det liten ising i forhold til hva jeg har erfart i andre telt. Gode luftemuligheter i yttertelt, sidene og toppen av inner og yttertelt. Hvis man har vinden rett i mot så åpner man dørene i ytterteltet litt øverst samt lufte lukene i taket og da blir det meste av dampen fjerne fort av vinden.

- Litt små yttertelt som det tok litt tid å venne seg til. Det er en inngang ved hver kortende, på "baksiden" er det er veldig lite yttertelt med stor åpning, fungerer bedre enn forventet men kun til å gå ut og inn og evt lagring av en eller to dagstur sekker. Ytterteltet i front består av to små dører som kan åpnes både nedenifra og ovenifra samt et vindu. Har alltid brukt arbeidsgrop vintertid men har ikke brukt det med VE-25, teltet er såpass høyt at man kan sitte oppreist og smelte snø uten at det trengs noen grop. Har fungert veldig bra selvom jeg var ganske skeptisk i starten.

Lagt ved to bilder som viser teltet i bruk.

Takk for flott utfyllende svar! fint at du har bra referanser å sammenligne med også. Kan jeg spørre deg hva du tror om bastion 4 teltet? Det virker for meg å være mye av det VE-25 er, bare i et større format og at den 6 kantede formen nesten er borte..

Jeg har jo også vurdert VE-25, men den 6 kantede formen er en liten dealbreaker for meg da det virker som om det kan bli trangt med 3 oppblåsbare matter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott utfyllende svar! fint at du har bra referanser å sammenligne med også. Kan jeg spørre deg hva du tror om bastion 4 teltet? Det virker for meg å være mye av det VE-25 er, bare i et større format og at den 6 kantede formen nesten er borte..

Jeg har jo også vurdert VE-25, men den 6 kantede formen er en liten dealbreaker for meg da det virker som om det kan bli trangt med 3 oppblåsbare matter.

Bare hyggelig, si ifra hvis du har noen flere spm on teltet. Har ikke vært borti bastion 4 så er litt vanskelig å si, ser som du sier litt ut som en større verson av VE-25 med stort yttertelt. Hadde det vært litt større yttertelt på VE-25 så hadde det uten tvil vært tidenes telt for meg. I mye snødriv funker Nammatj bedre hvis man er flere personer som skal ut og inn pga stort og romslig yttertelt. Nammatj er også et telt du kan ta en titt på hvis du ikke har gjort det enda, litt trangere enn VE-25 men går greit med 3 personer og det tåler også svært mye vind og generel hard bruk.

VE-25 er litt kort pga formen. Vi har vært 3 personer med exped oppblåsbare liggeunderlag som har brukt det samtidig og da måtte vil legge alle underlagene tett sammen i midten av teltet men det fungerte greit. Blir uansett ikke trangere enn de fleste andre "3-manns" telt og det er samtidig god plass på sidene til lagring av diverse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, oja, håper Stegarud fikk seg nytt telt i mellomtiden da. Det blir litt kjedelig å vente på svar i 7 år ;-)

Ventileringen om vinterstid er det store spørsmalet. Er ganske nygjerrig på dette selv. Det er vel noe ventileringshull i inner- og ytreteltet, men hvordan dette systemet funger i praksis bør jeg fremdeless sjekke ut om. Det var vel meningen nå snart, for jeg har kjøpt den først og fremst til bruk som vintertelt.

Fra det Marmot skriver om, virker det som om VE-25 og Mountain 35 er ganske likt? For alt Marmot skrev, gjengjenner jeg i 35-en.

Jeg liker særlig at det er mye netting inni, så at man kan stuffe alt mulig småting som annerledes blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.