Gå til innhold
  • Bli medlem

hva er deres erfaringer med oppblåsbare liggerunderlag?


bolletog

Anbefalte innlegg

Sitter litt på gjerdet ang nytt kjøp av oppblåsbart liggeunderlag, har et som fungerer men undres hvordan det vil holde i årene som kommer. Allerede etter 10-15 netter med det så har en av lommene som holder luften i kanaler gått opp slik at to luftlommer har blitt til en større som bulker opp, men ikke noe jeg merker når jeg ligger på det. Dett er er altså ajungilak mammut liggeunderlag og kostet over 1000 kr

For godt over 1000 lappen for de fleste av disse så forventer jeg egentlig at de holder mål over et par år. Men min erfaring med et oppblåsbart liggeunderlag er ikke verdt mye så jeg lurer på hvilke erfaringer andre har hatt.

Er disse mattene verdt pengene våres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde et billig et en gang, husker ikke merket. Helt ok og ligge på, tok ikke så mye plass i sekken heller, men ventilen var elendig, etter noen måneder gikk den fløyten. Den var absolut ikke verdt pengene! Det er alt av erfaringer jeg har om oppblåsbart liggunderlag. Eneste jeg kan si, er at man bør styre unna de aller billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opp over åra sprukket to Exped Downmats og en Cascade NeoAir. God kundeservice, så jeg har fått erstattet alle tre. Kalde netter! Jeg har derfor med meg et helt eller et halvt celleunderlag i tillegg til oppblåsbart.

Skaden på min NeoAir begynte også med at en av cellene røk. Natta på "hvalen" var ikke særlig behagelig.

post-3635-133474735701_thumb.jpg

post-3635-133474736023_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hadde først et forholdsvis billig underlag, husker ikke hvilket merke. Det ble etter noen få turer, i likhet med bildet fra Fimax, mer en hval enn et underlag.

Jeg har hatt et Exped Downmat 9DLX (gamle typen hvor man blåste opp med pakkposen). I likhet med en del andre fikk også mitt underlag problemer med ventiler. Mitt underlag tømte seg sakte men sikkert ut i løpet av et par timer. Da var underlaget brukt i to år, i de kalde årstidene.

Reklamasjon var ikke noe problem da både utblåsing av dun samt lekk ventil var velkjente problemer. (En årsak til det nye pumpesystemet til Exped).

Fikk den byttet ut med ny modell med intern pumpe i underlaget.

Har også kjøpt to 7DLX (t til sambo og et til meg), etter å ha brukt mitt nye 9DLX problemfritt i over ett år. Disse ble kjøpt for helårsbruk.

Konklusjonen min blir at det selvfølgelig vil være noe mer risikabelt å bruke oppbåsbare underlag enn skumunderlag, men både komfortnivå på søvn/leiropphold samt nådd alder tilsier at jeg stort sett pakker ned 7'ern for tur. I likhet med Fimax har jeg til tider med et halvt skumunderlag alt etter hva slags tur jeg skal på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en Downmat, og er godt fornøyd. Bruker det stort sett bare i innerteltet, slik at hull pga gnister ikke er en risiko for min del.

fordeler:

- liggekomfort

- pakkevolum

- pakktrekket gir en god pute (litt mindre betydelig)

bakdeler:

- skjørere mtp punktering/ventiler (ikke hatt problemer foreløpig, etter 2.5år)

- tar tid å pumpe opp

- pris

For meg veier fordelene tyngre, og kommer primært til å bruke dette på alle turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 2 stk. Therm a Rest i 15 år. I tillegg til eget bruk har de vært utlånt til unge speidere

som neppe har vært spesiellt forsiktige med de, men de er fremdeles helt fine. Litt glatte å ligge på,

men det er vistnok rettet på nyere modeller. Husker at de var relativt dyre når jeg kjøpte de, men anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Therm-A-Rest Regular i Littauen i sommer for rundt 500,koster vel 1300 her til lands. Så langt er jeg godt fornøyd med det,samt skal det sies at det ikke har fått kjørt seg ordentlig enda.

Har også brukt det i 16-,skal ikke si noe annet enn at det var en lang natt.

Det gjenstår å se om det holder når det får vært med på flere trurer.

Utenom det så har jeg bestefars Therma-A-Rest fra 70-tallet eller noe,det er herjet som bare det,men fortsatt like fint. Det blåser seg bedre opp enn mitt nye. Skikkelig god stemmning over å ta det med på tr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.